پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

انتقاد مصلحی از خطیب مسجدالحرام

شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب: 215554
وزیر اطلاعات ادامه داد: متاسفانه در نماز جمعه مسجد الحرام نکته تاسف باری که دیدم این بود که خطیب نماز جمعه در بحث سوریه خیلی احساسات را تحریک می‌کرد و برداشت‌های سویی از آیات قرآن در این باره داشت اما با کمال تاسف شأن خطیب جمعه این نیست که در موضوع بحرین که زنان و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند، سیاسی کاری کند بلکه خطیب جمعه باید با عدالت بتواند به مباحث بپردازد.
وزیر اطلاعات کشورمان که در سفر زیارتی حج عمره به‌سر می‌برد و اکنون مشرف به زیارت بیت‌الله الحرام در مکه مکرمه است، به اظهارات روز گذشته خطیب نمازجمعه مسجد الحرام واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی در مصاحبه‌ای با انتقاد از خطیب جمعه مسجد الحرام و رویکرد موجود در میان افرادی که می‌توانند جزو نخبگان سعودی تلقی شوند، به این مسئله اشاره کرد که چرا باید با احساسات مردم بر اساس برداشت‌های سوء از آیات قرآن کریم در موضوع سوریه بازی شود و از حرکت‌های مسلحانه، خراب‌کارانه و تروریستی در سوریه که با طراحی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود، حمایت شود اما در مقابل نه از به خاک و خون کشیده شدن مردم در سایر کشور‌ها به ویژه بحرین و یمن سخنی گفته شود، نه از ظرفیت عظیم کنگره حج برای هم‌افزایی با حرکت جهانی «الی بیت المقدس» و «روز زمین» استفاده‌ای شود.

وی تأکید کرد که این‌گونه برخورد‌ها شأن خطیب جمعه نیست که باید عدالت داشته باشد.

مصلحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما درباره برخی اظهارات ائمه جمعه در سایر کشورهای اسلامی و موضع گیریشان در قبال کشورهایی مانند سوریه، بحرین و فلسطین چیست؟ گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در دیدار با نخست وزیر ترکیه اشاره کردند، قضیه سوریه به‌طور کلی با بیداری اسلامی در منطقه متفاوت است.

وی افزود: ما اخبار ریز و پنهان حرکت و مباحثی را داریم که در سوریه دنبال می‌شود، که چه کشورهایی حمایت می‌کنند و اخبار دقیقی داریم که در پشت قضیه انفجاراتی که در سوریه به دست گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد و زن و بچه مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، اسرائیل حضور دارد.

وی اضافه کرد: اسنادی هم داریم مبنی بر اینکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه در حالت خوش‌بینانه به صورت ناآگاهانه، که در واقع این طور هم نیست که ناآگاهانه باشد، با این حرکت‌ها همراهی می‌کنند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه قضیه در سوریه موضوع مقاومت و از بین بردن مقوله مقاومت در منطقه است، تصریح کرد: امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به مرور زمان پس از اینکه حرکتی در دنیای اسلام به عنوان بیداری اسلامی شکل گرفت، در پی این افتادند که از فرصت بیداری اسلامی شکل گرفته بهره برداری کنند و با استفاده از عده‌ای مزدور در کشوری که مقاومت را می‌دان‌داری و حمایت می‌کند، آن حرکت‌ها و مجموعه‌های مقاومت را در هم بشکنند و از بین ببرند.

مصلحی افزود: آن‌ها این حرکت را شروع کردند و با کمال تاسف بسیاری از کشورهای منطقه که خود را در وضعی هستند که باید بیداری اسلامی قطعا در آن‌ها شکل بگیرد و می‌گیرد، همراه با امریکایی‌ها دارند، در این مقوله با صهیونیست‌ها همراهی می‌کنند و متوجه نیستند.

وی با بیان اینکه ما در صحبت‌ها و پیام‌هایی که با این‌ها داشتیم، اتمام حجت کردیم توجه داشته باشند مقوله‌ای که در سوریه دارد، شکل می‌گیرد توسط صهیونیست‌هاست، اضافه کرد: این موضوع هر کشوری را مانند ترکیه که به تعبیر مقام معظم رهبری سیاست‌مدارانش علاقه‌مند به اسلام هستند، در برخواهد گرفت، زیرا رژیم صهیونیستی و امریکا به هیچ وجه نمی‌توانند تحمل کنند کشوری در راستای پیاده کردن مسائل و مقوله مقاومت در منطقه حضور داشته باشد و یا قد علم کند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: متاسفانه در نماز جمعه مسجد الحرام نکته تاسف باری که دیدم این بود که خطیب نماز جمعه در بحث سوریه خیلی احساسات را تحریک می‌کرد و برداشت‌های سویی از آیات قرآن در این باره داشت اما با کمال تاسف شأن خطیب جمعه این نیست که در موضوع بحرین که زنان و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند، سیاسی کاری کند بلکه خطیب جمعه باید با عدالت بتواند به مباحث بپردازد.

مصلحی گفت: شأن خطیب جمعه این نیست که در مقوله سوریه که انفجارات آن به دست گروه‌هایی با پشتیبانی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، این طور موضع گیری کند اما درباره بحرین و یا به خاک و خون کشیده شدن زن و فرزند و افراد می‌ان‌سال در یمن اشاره‌ای نکند که البته این تلقی خوبی از خطیب جمعه نیست.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: مسلمانان جهان باید توجه کنند آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، با مقوله بیداری اسلامی در منطقه تفاوت فاحش دارد زیرا پشت حرکت‌هایی که در سوریه شکل می‌گیرد، صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها حضور دارند و به هیچ وجه این حرکت‌ها مردمی نیست و مردم سوریه‌‌ همان مجموعه‌ای بودند که حمایت‌های آن‌چنانی را از دولت خود به عمل آوردند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به نام‌گذاری روزی به نام «روز زمین» و حرکت به سمت فلسطین چگونه می‌توان از ظرفیت‌های حضور مسلمانان در حج عمره استفاده کرد، افزود: در «روز زمین» حرکت خوب و ارزشمند جهانی به ویژه در لبنان و غزه برای راهپیمایی به سمت سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت.

وی گفت: این حرکت‌ها بیانگر این است که همه مردم دنیا به بحث فلسطین و ظلمی که در حق مردم آن صورت می‌گیرد، حساس هستند و نخبگان دنیا حرکتی را در این راستا شکل داده‌اند.

وزیر اطلاعات افزود: ظرفیت عمره و حج ظرفیت خوبی است و در واقع کنگره جهان اسلام است و به خوبی می‌شود از این مناسبت‌ها و موقعیت‌هایی که مانند «روز زمین» شکل می‌گیرد، بهره برداری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی ادامه داد: انتظارم این بود که خطیب نماز جمعه مسجد الحرام به عنوان فردی که می‌تواند جزو نخبگان باشد، درباره این روز و حرکت جهانی که شکل گرفته و قطعا امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها با آن مخالف هستند، موضعی بگیرد و حرکتی بکند که متاسفانه ندیدم، وی اشاره‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: انتظار ما این است که نخبگان عربستان حداقل در مباحثی مانند فلسطین حرکت‌ها و اقداماتی داشته باشند و واقع بینانه با این مسائل برخورد کنند.

وزیر اطلاعات گفت: انتظار این بود که حداقل حرکتی انجام شود و الگو از آن راه پیمایی گرفته شود و در واقع نمونه‌ای باشد تا حرکت راه‌پیمایی شکل بگیرد،‌‌ همان گونه که در بسیاری از کشور‌ها این حرکت پس از نماز جمعه شکل گرفت تا از مجموعه نخبگان و قشر جوان که این حرکت را کرده‌اند، حمایت شود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه غیر از دعا در حق مردم فلسطین حرکت دیگری ندیدیم و انتظار این است که نخبگان به ویژه خطیبان نماز جمعه این مرکز و این کشور در این جهت نقش ایفا کنند و خودی نشان دهند که متاسفانه شاهد آن نبودیم.

وزیر اطلاعات گفت: از کشورهای مختلف در جمعیتی که در نماز جمعه «روز زمین» در مسجدالحرام شرکت کرده بودند، حضور داشتند و قطعا وقتی آن‌ها در اخبار متوجه می‌شوند، نخبگان و جوانان بیش از ۶۰ کشور جهان حرکت این چنینی را در «روز زمین» شکل دادند، از خود می‌پرسند چطور خطیب جمعه از کنار این قضیه می‌گذرد و اشاره‌ای به آن نمی‌کند.

مصلحی خاطرنشان کرد: اگر اشاره شود، قطعا پیامی است که به مردم کشور‌ها و افرادی که در اینجا شرکت کردند، منتقل می‌شود و آن‌ها این پیام را به کشور‌هایشان منتقل می‌کنند و اگر بعضا مجموعه‌های دیگری در این کشور‌ها حرکت‌هایی همراه با صهیونیست‌ها یا امریکایی‌ها دارند، نخبگانشان از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای روشن کردن مردم و آگاهی دادن آن‌ها استفاده می‌کنند تا حرکت و فکری در جهت همراهی با مردم فلسطین شکل بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
كساني كه با تحريك غرب ودشمنان اسلام كه قصد تفرقه ودشمني در بين مسلمانان منطقه را دارنددرسوريه باتحريك مخالفان به كشتارمردم بيگناه سوريه ميپردازند مسئول خونهاي ريخته شده از دوطرف بوده وفرداي قيامت پاسخگو ميباشند .اجازه بدهند خود مردم سوريه واكثريت تصميم بگيرند نه اقليت وابسته به غرب ودنياي ضد اسلام واقعي.