جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۱
پبام‌های انتخابات باشکوه مجلس نهم؛

چرا مشارکت مردم نسبت به دوره قبل افزایش داشت؟

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۰۹
کد مطلب: 212327
ممکن است برخی افراد با محدود کردن افزایش مشارکت مردم به حوزه انتخابیه تهران با 17 درصد، علت آن را رقابت درونی اصولگرایان قلمداد کنند که نمی تواند تحلیل درستی باشد؛ زیرا افزایش مشارکت مردم و حماسه 12 اسفند پدیده ای سراسری بود.
چرا مشارکت مردم نسبت به دوره قبل افزایش داشت؟
جهان نيوز - گروه سیاسی:
بر اساس اعلام رسمی وزارت کشور، بالغ بر 64 درصد مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند که در مقایسه با دوره قبل از آن در تمام حوزه های انتخابیه تا 20 درصد و در کل کشور بطور متوسط حدود 11 درصد افزایش نشان می دهد که برای بسیاری نیز قابل پیش بینی نبود.

ممکن است برخی افراد با محدود کردن افزایش مشارکت مردم به حوزه انتخابیه تهران با 17 درصد، علت آن را رقابت درونی اصولگرایان قلمداد کنند که نمی تواند تحلیل درستی باشد؛ زیرا همانطور که گفته شد افزایش مشارکت مردم و حماسه 12 اسفند پدیده ای سراسری بود، درحالی که اصولگرایان به جز تهران در تمام حوزه های انتخابیه کشور اشتراک نامزد بین 80 تا 100 درصدی داشتند. ضمن اینکه سقف سهم آرای اصولگرایان در کل آرای تهران، 48 درصد و متعلق به دکتر حداد عادل است و اگرچه تعداد آرای سرلیست جبهه متحد اصولگرایان از 844 هزار در مجلس هشتم به یک میلیون و 120 هزار رای در مجلس نهم افزایش یافته، سهم رای او از 49 درصد مجلس هشتم فراتر نرفته است.

به عبارت دیگر اگر قرار بود رقابت درونی اصولگرایان تاثیری در افزایش مشارکت مردم داشته باشد، می بایست نخستین اثر افزایشی خود را در سهم آرای نفر اول تهران می گذاشت که نامزد مشترک دو لیست اصلی اصولگرایان بود؛ چرا که معتقدان به رقابت درونی اصولگرایان باور داشتند که رقیبی وجود ندارد و این بدان معناست که میزان افزایش در آرای مردم نباید به سبدی غیر از اصولگرایان ریخته می شد.

بنابراین افزایش معنادار مشارکت مردم در انتخابات اخیر، دلایل دیگری دارد که عبارتند از:

1. نخستین و مهمترین عامل ایجاد اتحاد و همبستگی همراه با شور و نشاط انتخاباتی در سراسر کشور، رهبری حکیمانه مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و دمیدن روح بصیرت و آگاهی در کالبد جامعه و رسوا کردن دسیسه های نظام سلطه با توکل و اطمینان کامل ایشان به نصرت الهی بود. بیانات روشنگرانه رهبر فرزانه انقلاب خصوصا در ماههای منتهی به انتخابات، مبنی بر حساسیت فوق العاده انتخابات از منظر داخلی و خارجی و نیز دعوت از مردم برای سیلی زدن به چهره کریه دشمن، نقشی محوری در خلق حماسه 12 اسفند داشت.

2. مردم ایران جایگاه حساس کنونی خود را به عنوان الهام بخش بیداری اسلامی در میان ملتهای مسلمان منطقه، عمیقا درک نموده و با مشارکت متحد و امیدآفرین خود در یک انتخابات 33 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیام روشنی از استقامت و پایمردی بر آرمانها به مردم منطقه ارسال کردند تا الگوی مردم‌سالاری دینی، مصداقی عینی تر نزد آنها داشته باشد.

3. فتنه 88، حماسه 9 دی و ماجراهای تلخ و شیرین دوران هشت ماه دفاع مقدس، جهشی عظیم در میزان بصیرت و آگاهی سیاسی مردم ایران اسلامی ایجاد نمود تا پس از صبری دو ساله، نخستین اثر خود را در پای صندوقهای رای با مشتی یکپارچه و متراکم به آمریکا و اسرائیل ایجاد نماید. ضمن اینکه مردم پس از فتنه 88 و ظلم بزرگ که تهمت تقلب به نظام در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود، می خواستند با حضور گسترده خود در اولین انتخابات پس از آن، عملا اثبات کنند که به نظام و ساز و کار انتخاباتی آن اعتماد کامل دارند، لذا با شور و حرارتی بیشتر از چند دوره اخیر انتخابات مجلس، شرکت کردند.

4. تهدیدات خارجی و تشدید تحریم اقتصادی خصوصا مصوبه اتحادیه اروپا برای قطع واردات نفت از ایران در آستانه انتخابات باز هم اثر عکس داشت و باعث همبستگی بیشتر و حساسیت بالاتر مردم نسبت به انتخابات مجلس نهم شد.

5. پیشرفتهای علمی کشور در ساخت ماهواره های جدید، داروهای انحصاری، دستاوردهای جدید هسته ای، ادامه خدمت رسانی عمومی دولتمردان و توفیقات حیرت انگیزی همچون کنترل و تسخیر پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا در شرایط سخت و تحت فشار بیگانگان، روح اعتماد به نفس ملی و غرور مردم را بالا برد و انگیزه بیشتری برای مشارکت در توسعه و پیشرفت کشور به آنها داد.

6. ترور مجدد یک دانشمند هسته ای دیگر ایران آن هم از نسل سوم انقلاب، توسط دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل، موجی از انزجار را در میان مردم برانگیخت. طبعا وقتی دستگاه‌های خبرپراکنی غرب و ضدانقلاب وابسته به آنها که در تملک و خدمت همین سرویس‌های جاسوسی هستند، از علاقه به کاهش مشارکت مردم سخن می گویند، ملت ایران بهترین پاسخ و راه مقابله با آنها را رفتن به پای صندوقهای رای می دانند. بنابراین می توان گفت خون شهید مصطفی احمدی روشن بود که انتخابات 12 اسفند را بیمه کرد.

7. بازماندگان جریان فتنه برای بهره برداری از حضور کمرنگ احتمالی مردم جهت احیای خود، تحریم اعلام نشده ای را در پیش گرفتند؛ اما اکثریت مردم خواستند با حضور حماسی و پر رنگ خود این پیام را به آنها و حامیان خارج نشینشان منتقل کنند که اگر اصلاحات حقیقی و نه آمریکایی مدنظر کسی باشد راه بازگشت به نظام با توبه و جبران گذشته باز است و تعیین پیش شرط و قهر سیاسی در میان مردم خریدار ندارد. این پیام آنقدر واضح بود که خاتمی را مجبور کرد اواسط رای گیری، از ویلای برادرش به مدرسه فرزندان این ملت آمده، روزنه ای را برای بازگشت خود و یارانش باز نگهدارد.

8. تنوع سلایق سیاسی و تعدد نامزدهای نمایندگی مجلس نهم در حد مطلوبی بود؛ علیرغم حضور نداشتن برخی چهره های شلوغ کن و بازی بهم زن که اکثرا مجرم فتنه 88 بودند، مهره های نشانداری از همه جریانات سیاسی کشور خصوصا در شهرهای بزرگ حاضر بودند و نشان می داد دست مردم برای انتخاب از میان آنها کاملا باز است. این فضای رقابتی که بخش عمده آن مرهون ارائه تدبیر رهبر معظم انقلاب به شورای نگهبان برای بازتر کردن دایره صلاحیتهای عمومی بود، در افزایش مشارکت مردم نقش موثری داشت.

9. زحمات مجریان و ناظران امین انتخابات در کنار کار خوب رسانه های مکتوب و مجازی و خصوصا رسانه ملی در ایجاد فضای رقابتی و ترویج آن میان نخبگان و عموم مردم برای افزایش آگاهی های منجر به انتخاب صحیح مردم و در نتیجه افزایش میزان حضور مردم در انتخابات نکته ای انکارناپذیر و شایسته تقدیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خیلی خوب بود.از رسانه های مدعی اصولگرایی انتظار میرود ازاینگونه تحلیل ها در همه زمینه ها بیشتر بنویسند.
تحلیلی منصفانه و مطابق با واقعیت بود. ملت در 12 فروردین بخاطر رهبری پای صندوق آمدند و گرنه گرانی مردم را خسته کرده بود.
اینقدر به حساب خود ننویسید. فقط ۱ و ۲ و شهدای هسته ای مهم بودند. وگرنه با این تورم فلج کننده ماهواره برای کسی مهم نیست. اگه پیشرفت و توسعه فقط به پیشرفت علم بود که ما هنوز انگشت کوچیکه شوروی سابق هم نیستیم.
Iran, Islamic Republic of
نتایج انتخابات بیانگر بطلان تحلیل های آبکی ترسویانی بود که می پنداشتند ادامه فتنه و اصلاح طلبان آن قدر قوی هستند که می توانند بخش اعظم کرسی های مجلس را از آن خود کنند!
United States
با سلام؛
با تشکر از تحلیل خوب اما دیر هنگام دوستان عزیز.
این نوع تحلیل های مستدل و منطقی در افزایش بصیرت و عمق بخشیدن به فهم عموم مردم بسیار مؤثر است.
درود بر مردمي بيدار و آگاه
اين ملت تا زماني که اينگونه است شکست ناپذير است
Iran, Islamic Republic of
تشكر از تحلیل خوبتان
واقعا نقش رهبری بی بدیل بود
تزریق اعتماد به نفس در مردم از سوی ایشان فوق العاده بود
Iran, Islamic Republic of
ماکه ازهیچ کس دل خوشی نداریم فقط به عشق رهبر آمدیم
United States
فقط احمدی نژاد باعث شد
Iran, Islamic Republic of
به منظر من به خاطر خون شهداي علم وفناوري بود مخصوصا مصطفي احمدي روشن
Iran, Islamic Republic of
به عشق رهبر و ولی خود آمدیم