جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲۳

درس مارلون براندو به اصغر فرهادی/ براندو پس از بردن اسکار چه کرد؟

سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب: 206326
بیراه نیست اگر ما از یک کارگردان «ایرانی» که جوایز مطرح سینمایی جهان- به هر علتی- به او داده می‌شود انتظار داشته باشیم در مراسم گلدن‌گلوب یا اسکار درسی که از براندو می‌آموزد، این باشد که سر خود را بالا بگیرد و از موضع یک ایرانی غیرتمند، جنایت اخیر ترور و خون تازه ریخته شده دانشمند هسته‌ای کشورش را محکوم کند.
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، در بیشتر نظرسنجی‌هایی که از منتقدان، کارگردانان و سینماگران جهان صورت گرفته و می‌گیرد، فیلم «پدرخوانده» ساخته فرانسیس فوردکاپولا در جایگاه اول یا جزو چند فیلم برتر تاریخ سینما دانسته می‌شود. از نظر محبوبیت و عامه‌پسندی نیز «پدرخوانده» همین جایگاه جهانی را داراست و به تعبیری بر قله صنعت سینما ایستاده است.

مراد از این نوشته کوتاه، توصیف جایگاه «پدرخوانده» در سپهر هنر هفتم نیست بلکه نیت توشیحی است به رفتار متفاوت بازیگر سرشناس این فیلم، مارلون براندو در مقام برنده اسکار بهترین بازیکن مرد برای ایفای نقش تاریخی «دون کورلئونه». براستی می‌توانید واکنش براندو افسانه‌ای را حدس بزنید؟

براندو جایزه اسکار را قبول نکرد، در مراسم حاضر نشد و به جای خود یک سرخپوست را به مراسم اسکار فرستاد تا بیانیه براندو را به نفع سرخپوستان و در اعتراض به رفتار غیرانسانی هالیوود با این صاحبان اصلی سرزمین آمریکا بخواند. البته اجازه داده نشد این سرخپوست تمام بیانیه را بخواند و بعد از این نیز مدیران و اهرم‌های رسانه‌ای هالیوود تا سال‌ها براندو را تحت تهاجم و فشار قرار دادند اما به‌رغم همه تبلیغات منفی هالیوود، میزان محبوبیت براندو در آمریکا و دیگر نقاط جهان افزایش یافت.

این بازیگر اکنون در میان بسیاری از علاقه‌مندان سینما و منتقدان به‌عنوان «بهترین بازیگر تاریخ سینما» شناخته می‌شود. خب! تا اینجا ما با یک هنرپیشه «آمریکا‌یی» طرف هستیم که اینگونه «استقلال» خود را حفظ می‌کند و حیثیت «وابسته» هالیوود را به چالش می‌کشد و حرکت او در تاریخ سینما ماندگار می‌شود، پس بیراه نیست اگر ما از یک کارگردان «ایرانی» که جوایز مطرح سینمایی جهان- به هر علتی- به او داده می‌شود انتظار داشته باشیم در مراسم گلدن‌گلوب یا اسکار درسی که از براندو می‌آموزد، این باشد که سر خود را بالا بگیرد و از موضع یک ایرانی غیرتمند، جنایت اخیر ترور و خون تازه ریخته شده دانشمند هسته‌ای کشورش را محکوم کند و اگر این شجاعت را ندارد که آمریکا و صهیونیست‌ها را خطاب قرار دهد- چرا که صاحبان اسکار همان‌ها هستند- لااقل غیرت داشته باشد و «به‌طور کلی» ترور را در جهان محکوم کند و به رسم مألوف فیلم‌های اصغر فرهادی یک پایان باز برای مخاطبش بگذارد تا مراد او را از «ترور» خود تفسیر و تاویل کنند.

آیا به نظر شما در برابر فداکاری‌های بزرگ یک ملت این انتظار زیادی است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر این بازیگر خودش ماموریت دیگری داشته باشد چه؟

باز هم توقع دارید چنین کاری بکند؟
وقتي كه ايشان از صلح دوستي ملت ايران گفت شامل همه موارد خواهد بود و تفسير آن با شنوندگان و مخاطبان خواهد بود در ضمن چطور نويسنده عزيز مطلب بعد از 20 روز ياد مراسم گلدن گلوپ و سخنان فرهادي افتاده !
Iran, Islamic Republic of
امثال اقای فرهادی رو چه به انقلابی گری و طغیان علیه استکبار. ایشون اصلا واژه استکبارو قبول نداره که بخواد علیهش هم حرفی بزنه. اینا فقط بلدن مجیز غربو به عنوان تمدن برتر! بگن تا مبادا از قافله عقب بیفتن
بابا چه توقعي از اين عناصر اغوا شده غرب داريد؟؟؟ اينا اگر غيرت داشتند که اينجوري سياه نمايي نمي کردند.
این گونه کارها شجاعت و غیرت می خواهد . و این گونه بودن برای سی نمای ما که له له می زند برای (به قول این بزرگان سی نما ) گرفتن جوایز گلدن‌گلوب به نظر بعید می آید
Iran, Islamic Republic of
اگر تو اون برنامه فرهادی یه همچین جنمی خرج می کرد تاثیرش از ده تا بمب اتم بیشتر بود. ولی حیف که رو این ها زیاد نمیشه حساب کرد
Iran, Islamic Republic of
يعني چي؟ همه چي رو كه نبايد با سياست قاطي كرد. روح هنر لطيفه، چه دخلي داره به ترور؟ حالا قرار نيست چون براندو اين كارو كرده، ما هم تكرار كنيم.
Iran, Islamic Republic of
سلام
يكي از عواملي كه ما ايرانيها از لحاظ پيشرفت در سطح پائيين و در زمره كشورهاي جهان سوم هستيم وجود سياست در تمام امور در كشور است .
دوستان عزيز چرا بزور مي خواهيد سياست رو در هر شغل و حرفه و حتي هنري بگنجانيد ؟
اگر كمي دقت به مسائل بكنيم بايد از سياسي شدن ورزش كشو درس عبرت بگيريم
بگذاريم سينما در حد يك هنر بماند
Iran, Islamic Republic of
و این آقای مارلون براندو در نهایت دست به خود کشی زد. !
Iran, Islamic Republic of
بابا این فرهادی کیه که میخواد برا سینمای به اصطلاح مریض خودش علاج داشته باشه باید یکی به این فرهادی بگه یکی باید دنبال علاج خودت باشه
Iran, Islamic Republic of
اصغر فرهادی : من محتاج جنبش سبزم .
از ایشان جه انتظاری دارید؟
Iran, Islamic Republic of
دل خوشی دارید شما !!!!!!!!!!!!
United States
خودکشیش حتما از دست سردمداران کشورش بوده که گوششون بدهکار حرفهاش نبوده وبی خیال انسانها مشغول استثمار و استعمار کشورها و قبایل هست
Iran, Islamic Republic of
احسنت
اصغر ها باید بیان و برن تا کار مارلون براندو رو بفهمند
بسيار عالي است.اميدوارم شما يا دوستان فيلمي بسازيد،تشريف ببريد اسكار و در آنجا نظرتان رافرياد بزنيد،اما بگذاريد فرهادي حرفهاي خودش را بزند.
Iran, Islamic Republic of
مگه سیاه نمایی از جامعه هم جایزه داره؟! فرهادی هم مثل شیرین عبادی و نوری زاده زیاد فرقی نداره
Iran, Islamic Republic of
نام بردن از شهداي والا مقام ايران اسلامي عزيز لياقت و دهان پاك مي خواهد كه هر كسي لايق آن نيست!
United States
من شرط می بندم که به او جایزه فیلم اول رو نمی دهند.شاید به خاطر فیلم نامه جایزه بگیره.
در ضمن فیلم اون اسرائیلیه رو باید از نظر دور نکنید که آمریکاییها با گذاشتن این فیلم در رقابت با فیلمهای دیگه قصد و مرضی دارند. خدا کنه فرهادی گند نزنه و عاقلانه و ایرانی پسند رفتار کنه. فرهادی باید بهتر از ما بدونه که آمریکاییها برای دادن جایزه اول، انتظارات ویژه ای از او خواهند داشت که در صورت عدم تحقق چیزی دست فرهادی را نخواهد گرفت.
United States
شما که میگی این جایزه ها سیاسی نیست لطف کنید از اقای فرهادی بخواهید تا یک فیلم در تایید مردم و نه دولت یا حکومت فقط مردم ایران بسازد با همین کیفیت ساخت البته بعد به خارج بفرستد اگر اینطور جایزه هارا درو کرد من یکی که گواهی میدهم این حضرات گلدن گلوب بده و اسکار بده ادمهای صادق و غیر سیاسی ای هستن
Iran, Islamic Republic of
این عمار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اين توقع رو بايد از كسايي داشته باشيد كه فضا دادن اينها رشد كنن... توكشور ما پول ميديم به كارگردان تا فيلم ضد ايراني درسته كنه...
United States
چون روح هنرلطیف تره پس باید درک بهتری از ترور داشته باشه بعدشم چطور اون موقع که جعفر پناهی دروغگو رو به جرم ساخت فیلم مستند دروغین علیه نظام محکوم کردن هنر لطافتشو از دست داد و این ور و انور براش گریبون چاک دادن همین هنرمندا ولی حالا که سردمداران هنر وابسته و نفوذی در ایران باید از فرصت استفاده کنن برای محکومیت ترور دانشمندان، لطافت هنر نمیذاره؟!!!
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستی که سرانجام محتوم آقای فرهادی را خودکشی ذکر کرده اند باید بگویم مارلون براندو در سن 80 سالگی بر اثر بیماری تنفسی در یک کلینیک پزشکی مرحوم شد.