کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علی اکبر ولایتی:

پرونده فتنه و جریان انحرافی بسته نشده است

ساکتین فتنه جوابگوی رفتار خود باشند

10 دی 1390 ساعت 12:18

علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگویی مشروح به بیان مواضع و اهداف کلان جبهه متحد اصولگرایان پرداخته است.


به گزارش جهان، متن کامل این پرسش و پاسخ در ذیل می‌آید:

جناب آقای ولایتی؛ همانطور که مستحضرید، در ایام بزرگداشت یوم‌الله ۹ دی هستیم؛ روزی که مردم ایران بصیرت بالای خود را با میزان معرفت خود به ولایت و پایبندی به ارزش ها نشان دادند. ارزیابی و تحلیل اجمالی جنابعالی از این نقطه عطف که منشاء تحولات بسیار شد، چیست؟

حماسه ۹ دی یک حماسه خودجوش بود یعنی حضور کم سابقه مردم در صحنه که در پاسخ به فتنه گران و بدخواهانی که برای رسیدن به مقاصدشان از هیچ کار و هیچ هتک حرمتی فرو گذار نکردند، صورت گرفت.

این جریان حتی کمک بدنام ترین گروه‌های ضد انقلاب وابسته به خارج را به کار گرفت از جمله جریاناتی که پایه گذاری آن توسط عوامل استعماری بود و در سراسر تاریخ غیر از خیانت به منافع ملی و هویت اسلامی ایران کار دیگری نکردند و اساسا برای همین اقدامات بوجود آمدند.

این جریانات به همراه برخی دیگر از جریانات که به شکل دیگری انحرافاتی داشتند در روز عاشورا که روز ماتم عمومی جهان اسلام است، دست به کاری زدند که نفرت مردم را به دنبال داشت. تخریب اموال عمومی، برهم زدن دسته جات عزاداری و کف زدن از جمله اقداماتی بود که در عاشورای ۸۸ صورت گرفت، یعنی کاری کردند که بنی امیه کرد؛ در زیارت عاشورا ما در شماتت بنی‌امیه می خوانیم که بنی‌امیه برای واقعه عاشورا جشن و پایکوبی کرد اینها نیز همین کار را کردند؛ بیش از این، این جریانات نمی‌توانستند ماهیت خود را نشان دهند و مردم ما بیش از گذشته به ماهیت آنها پی بردند تا اینکه در روز ۹ دی کاسه صبرشان لبریز شد.

بر همین اساس مردم بدون سازماندهی قبلی به صرف اینکه متوجه شدند که یک احساس مشترک ملی در کشور بوجود آمده و مقدس ترین ارزش های آنان مورد هتک قرار گرفته به میدان آمدند.

حتما ملت ایران پیامی از این حضور داشتند؟

حماسه ۹ دی یک پیام داخلی و یک پیام بین المللی داشت. پیام داخلی این حماسه این بود که مردم ما همچنان پایبند ارزش های اسلام، تشیع، ولایت، انقلاب و جمهوری اسلامی هستند.
 
پیام خارجی این حماسه نیز این بود که بیگانگان علیرغم همه تلاشها و هزینه هایی که داشتند و با وجود شبکه هایی که داشتند همه رشته هایشان پنبه شد، آنان تصور می کردند که با تبلیغات گسترده‌ای که از پیش از انتخابات ۸۸ آغاز کرده بودند و نیز با شبکه های نفوذی که در جهت حمایت از آشوبگران تلاش می کردند می توانند، موفق شوند اما همه رشته هایشان پنبه شد.

قطعا بعد از ۹ دی و برخی اقدامات مردم، بیگانگان از عوامل خود و کارایی شان در صحنه داخلی ایران مایوس شدند و به فکر کارهای دیگری از جمله فشار، تحریم و تهدید افتادند و اقدامات خشنی را صورت دادند که قابل پنهان کردن در پوشش مسائل حقوق بشری نبود. یعنی دشمنی آشکار و بدون پرده پوشی را در دستور کار قرار دادند چون کارهای پشت پرده آنان به نتیجه نرسیده بود.

بیگانگان بعد از اینکه از عوامل خود ناامید شدند، خودشان به میدان آمدند و مباشرتا علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کردند که در ادامه این راه از مردم شریف ایران می خواهیم که با حضور حداکثری خویش در انتخابات یک بار دیگر حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی ایران و تبعیت از ولایت فقیه به اثبات برسانند.

حضرت آیت الله مهدوی کنی در آستانه این روز بزرگ (۹ دی)، پیامی را صادر کردند و در آن به بحث ساکتین فتنه اشاره کردند؛ موضع رسمی شما به عنوان سخنگوی ستاد جبهه متحد اصولگرایان در قبال ساکتین فتنه چیست؟

قطعا کسانی که در آن زمان که کشور نیاز به مساعدت آنها داشت و این خطر بود که ضررهای جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی آن و همچنین حاکمیت ملت بر سرنوشت خود وارد شود، باید جوابگوی رفتار خود باشند. نه تنها در بحث فتنه ۸۸ بلکه در مقاطع دیگر نیز هر کس باید بسته به اهمیت حادثه به وظیفه ملی خود عمل کند و هر چه قدر تاثیر گذاری حادثه در هویت ملی، پایداری نظام و حفظ استقلال کشور بیشتر باشد، افراد وظایف سنگین تری دارند؛ علی الخصوص آن‏هایی که در میان مردم سخنان‌شان شنونده بیشتری دارد و از آنها به نخبگان سیاسی تعبیر می شود.

از این منظر کلام آیت الله مهدوی کنی در بیانیه ای که به مناسبت یوم الله نهم دی منتشر کردند، بسیار کلام به جایی بود.

یعنی این طور باید تعبیر کرد که در لیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان، افرادی که به نوعی در مقابل با فتنه ۸۸ عملکرد مطلوبی نداشتند و یا موضعی شفاف در برابر فعالیت جریان انحرافی ندارند، حضور نخواهند داشت؟

تا آنجا که من اطلاع دارم، قطعاً همین اتفاق خواهد افتاد و تصمیم جمعی اعضای شورای مرکزی نیز همین است که «ساکتین فتنه» و «ساکتین انحراف» هیچ جایی در میان نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان نداشته باشند.

گروهی هستند که با بهانه حضور ساکتین در جبهه متحد اصولگرایان، خود را از نعمت وحدت محروم کرده‌اند. به نظر شما این گروه در آینده چه توجیهی برای رفتار وحدت شکنانه خود خواهند داشت؟

در ابتدا باید بگویم که ما تمام امیدمان این است که همه افرادی که در زیر پرچم اصولگرایی جمع شده اند ولو اینکه با هم اختلاف سلیقه داشته باشند؛ با توجه به سه اصل مصحلت بزرگ وحدت برای نظام، اهمیت تشکیل مجلس پیش‏رو و حساسیت زمان و شرایطی که در آن قرار داریم، اقتضائات را درک کرده و اختلاف سلیقه را کنار بگذارند و به روند وحدت بپیوندند.

تا آنجایی که مربوط به مجموعه جبهه متحد اصولگرایان است، بنا بر این است که ما جاذبه خود نسبت به گروه‌های اصولگرا را در بیشترین حد ممکن قرار بدهیم و دافعه خود را نیز به حداقل برسانیم؛ این همان اصل «جذب حداکثی و دفع حداقلی» است که مقام معظم رهبری همواره بر آن در مجموعه اصولگرایان تاکید دارند.

رهبر انقلاب در نزدیک هر انتخاباتی با توجه شرایط جامعه و اقتضائات زمانی، در بیانات خود یک سری از شاخص‌ها را برای انتخاب شوندگان برجسته‌تر از بقیه می‌کنند. به نظر شما در انتخابات پیش رو که اولین انتخابات بعد از پشت سرگذاشتن فتنه ۸۸ است، چه شاخصه‌هایی برجسته‌تر از بقیه باید مطرح شود؟

البته درباره شاخصه ها باید منتظر باشیم که خود ایشان به تبیین بپردازند؛ اما با مروری بر فرمایشاتی که ایشان در گذشته و در فضای قبل از هر انتخابات داشتند، در آستانه انتخابات مجلس نهم نیز، نظر مبارک ایشان بر شرکت گسترده مردم در عرصه و انتخاب افراد اصلح به عنوان نمایندگان مردم است.

جبهه متحد اصولگرایان نیز شاخصه هایی برای انتخاب نامزدهای خود دارد که تمامی آنها در منشور اصولگرایی که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تدوین شده است، موجود است.

بعضی از اعضای شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در مصاحبه‌های خود، شاخص‌هایی را ذکر می کنند لطفا به برخی شاخصه‌ها که مورد بررسی قرار گرفته با نگاه تبیینی و مصداقی بفرمایید؟

سه شاخص اصلی نامزدهای اصلح در حوزه سلبی مطرح عبارتند از مرزبندی شفاف با جریان فتنه، جریان انحراف و جریان فساد. این سه شاخصه سلبی که نام برده شده، مصادیقی دارد که باید آنها تبیین شود تا اگر در آینده منتسبان به این سه گروه با انجام طراحی‏ های جدید، دامنه عملکردی خود را تغییر دادند، سریع شناخته شود.

در قضیه جریان فتنه باید در نظر بگیریم که اگر هر جریانی قدم در همین روشی که فتنه گران ۸۸ رفتند بگذارند، آنها نیز از نظر ما تمام می شوند. البته نمی توان این طور تصور کرد که پرونده جریانات فتنه و جریانات انحرافی بسته شده بلکه در آینده نیز ممکن است، شاهد حضور فتنه های جدیدتر با نقشه هایی دیگر باشیم.

به صورت مبنایی باید اینگونه عرض کنم که جبهه متحد اصولگرایان معتقد است، آن دسته از کسانی که به دنبال آشوب طلبی و ضربه زدن به نظام از هر راهی هستند، چه آنها که در گذشته مرتکب این عمل شدند و امروز سوء سابقه دارند و چه آنهایی که از آرمان‏ها و ارزش‏هایی که برای آنها انقلاب کردیم، منحرف شده‌اند و با مسیر اصلی انقلاب زاویه پیدا کرده اند، هیچ جایی در ارکان اصلی اساسی حکومت نباید داشته باشند. در زمینه فساد به هر شکل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و ... نیز همین برخورد باید صورت بگیرد. فساد از هر نوع که باشد مذموم است و نباید جایی در ارکان حکومتی داشته باشد؛ چرا که نهادی همچون مجلس حایگاه مصلحین است نه مفسدین.
 
در حوزه ایجابی چه؟

در حوزه ایجابی، معیارها مفصلا در کلام حکیمانه رهبری و منشور اصولگرایی آمده است.

همانطور که قبلاً نیز در بیانیه‌ و مصاحبه‌ها اعلام شده است، معیار و میزان فعالیت جبهه متحد اصولگرایان منشور اصولگرایی است که توسط حضرت آیت‌اللّه مهدوی کنی دبیر محترم جامعه روحانیت مبارز و حضرت آیت‌‌اللّه یزدی دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۸۹ جهت انسجام و وحدت اصولگرایان منتشر گردیده است.
 
البته در راس همه ‏این شاخصه ‏ها، ولایت‏مداری قرار دارد. اگر موضوع ولایت فقیه در این انقلاب مطرح و تثبیت نشده بود، نه امکان پیروزی انقلاب به وجود می‏آمد و نه امکان دستیابی به استقلال.
 
ولی فقیهی که با نظر مجتهدین این ملت انتخاب شده و در صلاحیت‌های فردی و اجتماعی همچون تقوا، کارآمدی، تدبیر، عدالت، آگاهی، بینش و ... نمونه کاملا برجسته و بارزی است؛ کسی است باید رفتارش و سخن‌اش فصل الخطاب قرار بگیرد.

آقای ولایتی، در بحث عملی انتخابات می خواهیم ورود کنیم، روند انتخاب نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان الان در چه مرحله ای است؟

از زمان بندی که در ابتدا صورت گرفته شده عقب نیستیم. یعنی استان‌ها تقریبا ستادهای خود را تشکیل داده اند. ممکن است بعضی نواقص را داشته باشند اما در مجموع کار استان ها به خوبی پیش می رود.

در تهران نیز مجموعه اجرایی زحمات زیادی می کشد و کار پرفشار و قابل تقدیری دارند به طوری که جبهه متحد اصولگرایان در مقایسه با سایر گروه هایی که در حال فعالیت برای انتخابات هستند اگر جلوتر نباشد عقب نیست. در کل روندی که تقریبا از بیش از یک سال قبل شروع شده با متانت خاصی در حال پیگیری است.

اخیرا بعضی جراید و سایت‌های خبری فهرستی را به عنوان لیست جبهه متحد در شهر تهران منتشر کرده اند. نظر رسمی ستاد درباره این لیست و یا لیست های مشابهی که ممکن است بعدها منتشر شود چیست؟

طبیعی است که هر چه به انتخابات نزدیک می شویم، بازار شایعه سازی توسط بی‌اخلاق‌ها گرم بشود. بعضی‌ها حدس‌هایی می‌زنند و روی کاغذ می آورند که ممکن است در آینده هم در مقایسه با لیست جبهه متحد چند نفری هم درست از آب دربیاید و مقرون به صحت باشد ولی هنوز تصمیمی درباره لیست جبهه متحد اصولگرایان در تهران گرفته نشده است.
 
بدیهی است که تصمیمات جبهه متحد اصولگرایان در فرصت های مقتضی از طریق مراجع رسمی ستاد منتشر می شود.

در پایان درباره فعالیت های چند روز اخیر ستاد و سفرهای استانی اعضای هیات مرکزی و آینده این برنامه ها صحبت بفرمایید.

سفرهای استانی کیفیت خوبی داشته و در جریان این سفر ستادهای استانی و شهرستان ها فعال شدند. آن طور که بنده مطلع شدم، الحمدلله با اسقبال بی نظیر مردمی هم رو به رو شده است. انشالله این گونه فعالیت ها تا شب انتخابات هم ادامه خواهد داشت.

ظاهرا برنامه مفصلی در ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان طراحی شده است؟

بله. واحد برنامه ریزی، آموزش، نظارت و ارزیابی زحمت بسیار کشیدند. که به بخشی از آن اشاره می‌کنم. بالاخره اصولگرایان با شکل‌دهی جبهه متحد به دنبال تشکیل مجموعه‌ای عمیقاً معتقد به آرمانهای انقلاب، کارآمد، اثربخش، پویا و نظام‌مند برای تحقق اهداف عالیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

برهمین اساس، اهداف کلان جبهه متحد اصولگرایان در شش بند مصوب شد، یک، حضور فعال و متحد نیروهای ولایتمدار در عرصه سیاسی اجتماعی کشور برای بسط گفتمان اصولگرایی و استمرار حاکمیت آن.

دو، ایجاد نشاط انتخاباتی برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات؛ سه، همفکری، مشارکت و همکاری با سایر افراد و گروه‌های اصولگرا جهت بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت های همه گروه‌های همسو.

چهار، پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی؛ پنج، کمک به انتخاب نامزد‎های شایسته و معرفی عناصر متعهد و توانمند برای تشکیل مجلسی اسلامی، انقلابی، متخصص و خدمتگزار؛ شش، شکل‎گیری مجلسی هماهنگ و با برنامه، در جهت کارآمدتر نمودن حکومت.

جبهه متحد اصولگرایان تلاش می‌کند که براساس چشم‌انداز و مبانی اصولگرایی، مأموریت و اهداف کلان جبهه متحد اصولگرایان، نامزدهایی را به مردم معرفی کند که به طور قاطع در مقابل نظام سلطه و عوامل آنها (فتنه، انحراف، فساد) بایستند.

منبع: سایت جبهه متحد اصولگرایان


کد مطلب: 201667

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/201667/پرونده-فتنه-جریان-انحرافی-بسته-نشده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com