کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آيا اين بار جام مي‌برد؟

بازگشت آقا مصطفي به پرسپوليس

3 دی 1390 ساعت 0:51

دنيزلي در مرداد ماه ۸۵ و بعد از اخراج ناگهاني آري هان، جانشين او در پرسپوليس شد. او ابتدا در دو بازي رفت و برگشت در فينال جام حذفي مغلوب سپاهان شد و جام حذفي را از دست داد. در ليگ برتر پرسپوليس با دنيزلي بازي‌هاي زيبايي را ارئه داد اما دستش از جام كوتاه ماند. باخت‌هاي بدي مثل شکست مقابل راه‌آهن ميثاقيان و ابومسلم خداداد عزيزي و شکست ۴-۳ مقابل پيکان باعث عقب افتادن پرسپوليس از کورس قهرماني شد. پرسپوليس در ۱۰ بازي پاياني نتايج خوبي گرفت و اختلاف ۱۲ امتيازي‌اش را با استقلال جبران کرد و در نهايت بالاتر از اين تيم در رتبه سوم ايستاد .


به گزارش «تابناک»، مصطفي دنيزلي پس از چند مرحله مذاکره با مسئولان باشگاه پرسپوليس سرانجام مربيگري اين تيم را پذيرفت. او که پيش از اين در ماه سپتامبر پيشنهاد پرسپوليسي‌ها را رد کرده بود، پس از آخرين مذاکره با مديرعامل باشگاه پرسپوليس اين سمت را پذيرفت و اعلام كرد با آخرين پرواز شرکت هواپيمايي ترکيش ايرلاين به تهران مي‌آيد. طبق برنامه اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا ساعاتی دیگر در تهران حضور می یابد . 

پس از آنكه دنيزلي بازگشت خود به ايران را به رفع مشكلات شخصي‌اش در تركيه منوط كرد، باشگاه پرسپوليس دونادوني ايتاليايي را به عنوان آلترناتيوي براي مرد ترك تبار قرار داد تا در صورت جواب منفي دنيزلي، سرمربي پيشين تيم ملي ايتاليا هدايت سرخپوشان را در دست گيرد اما سرانجام مصطفي دنيزلي به همه حرف و حديث‌ها پايان داد و پس از حضور در آخرين برنامه تلويزيوني خود در استانبول به عنوان مفسر اعلام كرد كه پيشنهاد پرسپوليس را پذيرفته و براي هدايت اين تيم به ايران خواهد رفت.

کارنامه مربیگری و بازیگری دنیزلی

او که از محبوب‌ترین چهره‌های فوتبال ترکیه است، سابقه هدایت تیم ملی فوتبال این کشور را دارد و در تیم‌های معتبر گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش هم سرمربی بوده‌است.

دنیزلی چهار جام را با گالا فتح کرد. با تیم ملی ترکیه به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۰ رسید. با فنرباغچه فاتح سوپرلیگ ترکیه شد و با بشیکتاش، هم جام حذفی را برد و هم سوپرلیگ را.

مصطفی دنیزلی با به دست آوردن سه عنوان قهرمانی لیگ و جام حذفی ترکیه با فنرباغچه و گالاتاسرای، ده بازی ملی، رساندن تیم ملی ترکیه برای نخستین بار در تاریخ فوتبال این کشور به یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا و هدایت تیم گالاتاسرای تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا و یک چهارم نهایی جام یوفا، هم‌اکنون کاندید سرمربی پرسپولیس است.


پايگاه اينترنتي «حريت» كه يكي از مهم‌ترين سايت‌هاي تركيه است به همراه چندين سايت ورزشي ديگر در اين كشور با اشاره به بازگشت دوباره دنيزلي به ايران در گزارش‌هايي جداگانه آورده‌اند؛ «مصطفي دنيزلي به‌عنوان تنها مربي ترك تباري كه همراه با سه تيم بزرگ اين كشور يعني گالاتاسراي، بشيكتاش و فنرباغچه توانسته قهرماني سوپر ليگ تركيه را كسب كند پس از دو سال دوري از فوتبال بار ديگر روي نيمكت يك تيم مي‌نشيند.» دنيزلي كه پس از سال ۲۰۰۹ و به علت مشكلات مربوط به سلامتي‌اش ديگر هدايت تيمي را قبول نكرده بود، با قراردادي يك و نيم ساله به پرسپوليس مي‌پيوندد تا پس از فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ يك بار ديگر به فوتبال ايران بازگردد.


برنامه تلويزيوني «ليگ تي وي» که مختص آناليز مسابقات باشگاهي ترکيه است جمعه شب گذشته با حضور مصطفي دنيزلي، به عنوان کارشناس ارشد و مارکوس مرک، به عنوان کارشناس ارشد داوري روي آنتن رفت. در بخش اصلي اين برنامه که بيشتر به خداحافظي دنيزلي از اين شبکه مربوط مي‌شد، مجري اعلام کرد اين مربي ترکيه‌اي به مدت يک‌سال ونيم (۱۸ ماه) ترکيه را به مقصد ايران ترک خواهد کرد. او خطاب به دنيزلي گفت:« متاسفانه شما از فردا ديگر در جمع ما حضور نخواهيد داشت و براي هدايت پرسپوليس به تهران مي‌رويد. در چند سال اخير فوتبال ترکيه از تجارب بالاي شما نهايت استفاده را برد و به همين دليل از اين جدايي ابراز تاسف مي‌کنيم. دنيزلي کسي است که هر تيم وارد آتش مي‌شود او را براي نجات صدا مي‌زند.»

او در شرایطی هدایت تیم بحران‌زده پرسپولیس را برعهده می‌گیرد که سرخ‌پوشان تهران در پایان نیم‌فصل لیگ برتر، وسط جدول در رده نهم قرار دارند و ۱۴ امتیاز از استقلال تهران صدرنشین رقابت‌ها عقب افتاده‌اند.

دنیزلی در بین هواداران سرخپوشان طرفداران پرشماری دارد و محبوبیت خاصی در دل تماشاگران قرمز پوش تهرانی دارد .

با این حال خبر بازگشت احتمالی مهدی مهدوی‌کیا به پرسپولیس، کاهش محرومیت محمد نصرتی، جذب یک مهاجم خارجی، تمایل این باشگاه برای به خدمت گرفتن هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری و بهبودی تعدادی از مصدومان این باشگاه، می‌تواند تیمی به مراتب نیرومندتر از نیم‌فصل نخست را در اختیار دنیزلی بگذارد.

کارنامه دنیزلی در ایران

مصطفي دنيزلي اولين بار در دي ماه ۸۳ به تهران آمد. پاس مدافع عنوان قهرماني ليگ برتر با مجيد جلالي نتايج ضعيفي کسب کرده بود و دنيزلي از ابتداي نيم فصل دوم روي نيمکت پاس نشست. او با اين تيم ۲۶ امتياز کسب کرد و در نهايت ششم شد. پاس در نيم فصل اول فقط ۱۶ امتياز کسب کرده بود. اين تيم در جام حذفي نيز در مرحله يک چهارم نهايي ۴ بر ۲ به صباباتري باخت و حذف شد. در ليگ قهرمانان آسيا دنيزلي بدون باخت پاس را از مرحله گروهي به يک چهارم نهايي رساند. تساوي يك بر يك با العين در امارات اميدواري براي صعود را بيشتر کرد. در تهران، بازي تا دقيقه ۸۳ با نتيجه ۳ بر يك به نفع شاگردان دنيزلي بود اما دو گل پياپي در دقايق ۸۳ و ۸۴ در نهايت باعث حذف پاس از ليگ قهرمانان آسيا شد.

در فصل ۸۴ ليگ برتر پاس با قدرت ليگ را آغاز کرد و ادامه داد. در هفته ۲۶ و بازي مقابل ذوب آهن در اصفهان، دنيزلي به دليل اختلاف نظر با آجرلو به اصفهان نرفت و پاس اين بازي را ۳ بر صفر باخت. همين باخت در نهايت باعث جا ماندن پاس از استقلال شد. پاس در نهايت با ۵۸ امتياز نايب قهرمان و استقلال ۵۹ امتيازي قهرمان شد. در جام حذفي نيز پاس در مرحله يک هشتم نهايي در ضربات پنالتي به سپاهان باخت و حذف شد.

آقامصطفی در پرسپوليس

دنيزلي در مرداد ماه ۸۵ و بعد از اخراج ناگهاني آري هان، جانشين او در پرسپوليس شد. او ابتدا در دو بازي رفت و برگشت در فينال جام حذفي مغلوب سپاهان شد و جام حذفي را از دست داد. در ليگ برتر پرسپوليس با دنيزلي بازي‌هاي زيبايي را ارئه داد اما دستش از جام كوتاه ماند. باخت‌هاي بدي مثل شکست مقابل راه‌آهن ميثاقيان و ابومسلم خداداد عزيزي و شکست ۴-۳ مقابل پيکان باعث عقب افتادن پرسپوليس از کورس قهرماني شد. پرسپوليس در ۱۰ بازي پاياني نتايج خوبي گرفت و اختلاف ۱۲ امتيازي‌اش را با استقلال جبران کرد و در نهايت بالاتر از اين تيم در رتبه سوم ايستاد

اشتباهات کمر شکن داوری

شهریور ۸۵ در بازی رفت فینال جام حذفی، پرسپولیسی‌ها یک پنالتی را از دست دادند و در بازی برگشت نیز مسعود مرادی در دقیقه ۱۱۹ یک پنالتی برای پرسپولیس نگرفت که در آن مقطع جنجال‌های فراوانی را در پی داشت. در ضیافت پنالتی‌ها سپاهان بهتر عمل کرد و در نهایت دست دنیزلی از رسیدن به جام کوتاه ماند.

در لیگ برتر، پرسپولیس بازی‌های زیبایی ارائه می‌کرد. پرسپولیس توانست اختلاف ۱۲ امتیازی‌اش با استقلال را جبران کند و در نهایت بالاتر از این تیم در رتبه سوم بایستد و عنوان برترین خط حمله لیگ را نیز نصیب این تیم کند.

۱۲ آبان ۸۵ در اولین شهرآورد دنیزلی، پرسپولیس ۲-۱ استقلال را شکست داد. او دو ماه پس از این بازی، حکم اخراج دستیارش حمید استیلی را صادر کرد.

در جام حذفی اما باز هم یک پنالتی سرنوشت دنیزلی را عوض کرد. پنالتی اشتباه از محسن قهرمانی در لحظات آخر وقت قانونی که کارشناسان داوری آن را مردود می‌شمردند، باعث تساوی بازی در وقت عادی شد و در وقت اضافی نیز پرسپولیس حذف شد.

او سپس با حضور در شبکه دوم سیما، در شرایطی که به شدت افسرده بود، با جملاتی شکسته و با مکث‌های طولانی خطاب به محسن قهرمانی گفت: «من از ایران می‌روم... من باختم محسن... قبول می‌کنم... حرفی نمی‌زنم... اما بگو که اشتباه کردی... محسن بگو...»

مروری بر عملکرد دنیزلی با تیم‌های ایرانی :

لیگ برتر: ۷۵ بازی (۳۷ برد، ۲۶ تساوی، ۱۲ باخت) ۱۳۱ گل زده و ۸۱ گل خورده
جام حذفی: ۱۱ بازی (۵ برد، ۴ تساوی، ۲ باخت) ۲۵ گل زده و ۱۵ گل خورده
لیگ قهرمانان آسیا: ۸ بازی (۵ برد، ۳ تساوی) ۱۶ گل زده و ۸ گل خورده


کد مطلب: 200481

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/200481/بازگشت-آقا-مصطفي-پرسپوليس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com