کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکمیلی/ در سالروز ترور شهید شهریاری؛

دانشجویان سفارت انگلیس را تسخیر کردند/ برخورد شدید پلیس

معترضان از سفارت خارج شدند + تصاویر

8 آذر 1390 ساعت 11:10

دانشجویان تهرانی تجمع کننده در مقابل سفارت انگلیس، ساعت 15:30 دقیقه عصر امروز وارد این سفارتخانه شدند و با پایین کشیدن پرچم انگلیس، پرچم ایران را جایگزین آن کردند.


به گزارش جهان، دانشجویان ابتدا از در ورودی سفارت انگلیس بالا رفتند و پرچم یا حسین را بر فراز آن برافراشتند.

مقاومت نيروي انتظامي نتوانست مانع از ورود دانشجويان خشمگين به سفارت انگليس شود. دانشجویان در اولین اقدام پرچم این کشور را پایین کشیدند.

آنان همچنین پرچم ایران را جایگزین پرچم انگلیس کردند. كارمندان اين سفارتخانه از در ديگری گريخته اند. گفته شد که آنان پیش از فرار تعدادی سند را به آتش کشیده اند.







دانشجويان از موانع آهني داخل سفارت انگليس نيز عبور كردند و پس از ورود به ساختمان هاي اداري اين سفارتخانه، قاب عكس ملكه انگليس را پايين كشيدند.

در همین حال تعداد زيادي از مردم در حمايت از اقدام انقلابي دانشجويان به تجمع كنندگان پيوستند.

تعدادی از فایل های صوتی و تصویری و اسناد مکتوب سفارت انگلیس به دست دانشجویان افتاد. دانشجویان به انبار مشروبات الکی سفارت انگلیس هم وارد شدند.



یکی از دانشجویان حاضر در داخل سفارت انگلیس در گفتگو با «نسیم»، از پرتاب گسترده گاز اشک آور به سمت دانشجویان از سوی نیروهای امنیتی برای خارج کردن آنان از درون سفارت خبر داد. 



در ادامه نیروی انتظامی در سفارت را بست و تعداد زیادی از دانشجویان معترض درون سفارت را محاصره کرد.

با این حال دانشجویان برای بار دوم وارد سفارت انگلیس شده اند. کسانی که پبش تر وارد سفارت انگلیس شده بودند در داخل سفارت مراسم زیارت عاشورا برگزار کردند.

یکی از دانشجویانی که هم اکنون( ساعت 17) داخل سفارت انگلیس حضور دارد، در گفت وگو با خبرنگار جهان تعداد معترضان در داخل سفارت را بین 1000 تا 1500 نفر برآورد کرد و گفت: دانشجویان پس از خواندن نماز شکر اعلام کرده اند که تنها با پیام رهبر معظم انقلاب سفارت را ترک خواهند کرد.

به گفته وی دانشجویان پس از برگزاری مراسم عزاداری در داخل سفارت، نماز مغرب و عشا را در این مکان خواندند.

خبرنگار جهان ساعت 18 از داخل سفارت خبر داد که برای بار سوم دانشجویان دیگری موفق شدند وارد سفارت انگلیس شوند. آنان گفته اند که قصد ترک سفارت را ندارند.




البته نیروی انتظامی که تعداد زیادی از نیروهای ویژه خود را به محل آورده است چندین حلقه در برابر ساختمان سفارت انگلیس تشکیل داده است و می‌کوشد تا دانشجویان معترض را از سفارت بیرون کند. 

جمعیت مقابل سفارت انگلیس نیز با هدایت نیروی انتظامی پراکنده شده و در سطح خیابان فردوسی به حرکت درآمده‌اند. 

سردار ساجدنیا رییس پلیس تهران بزرگ در محل سفارت انگلیس حاضر شده است.

تعدادي از تسخير كنندگان سفارت انگليس توسط پليس بازداشت شدند. درگیری شدید بین ماموران نیروی انتظامی و دانشجویان و شلیک چندین گاز اشک آور منجر به زخمی شدن تعدادی از دانشجویان شد.

چند تن از مأموران نیروی انتظامی نیز در درگیری با دانشجویان زخمی شده‌اند.

حال یکی از دانشجویان مصدوم شده داخل سفارت وخیم گزارش شده است.

تسخیر سفارت انگلیس بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است. خبرگزاری های ها آسوشيتدپرس، اسكاي نيوز، رويترز، العربيه و فرانس۲۴ در خبري فوري از ورود دانشجويان ايراني به سفارت انگليس در تهران خبر داده اند.

در همین حال فارس هم خبر داد که جمعی دیگری از دانشجویان تهرانی با حضور در مقابل باغ قلهک، وارد این باغ شدند.

همچنین دانشجویان به شش نفر از عوامل سفارت انگلیس اجازه خروج از باغ قلهک را نداده و آنان را به گروگان گرفتند.

اما خبرنگار جهان ساعت 18:50 خبر داد که این ۶ نفر که در باغ قلهک در محاصره دانشجویان بودند؛ توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.
این کارمندان انگلیسی ساعت 19:30 تحویل نماینده سفارت انگلیس در تهران شدند.

در همین حال بی بی سی به نقل از یک سخنگو در وزارت امور خارجه انگلیس عنوان کرد: عده قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان ایرانی با ورود به سفارت بریتانیا در تهران به آن خسارتهایی زده اند و ما از دولت ایران می خواهیم تا حفاظت از جان پرسنل این سفارتخانه را بر عهده بگیرد.

اولین بیانیه دانشجویان معترض؛ منتظر حمایت مردم هستیم

دانشجویان تسخیرکننده سفارت انگلیس در تهران در اولین بیانیه خود اعلام کردند: تسخیر سفارت انگلستان توسط دانشجویان انقلابی صورت گرفته و این اقدام به دستوری هیچ ارگان و یا نهادی نبوده و دانشجویان به صورت خودجوش دست به تسخیر سفارت انگلیس در تهران زدند.

آنان با بیان اینکه قطعا با تفکر انقلابی خود این مسیر را ادامه می‌دهند، تصریح کردند: هر فرد ایرانی آزاده‌ای که دلش برای این خاک و آب می‌تپد و جنایات استعمار پیر در حق ایران و ایرانی را مشاهده کرده است، بداند که تسخیر سفارت روباه پیر به نفع ایران و منافع ملی کشورمان خواهد بود.

تسخیرکنندگان سفارت انگلیس در ادامه بیانیه خود خواستار اخراج سفیر انگلیس و قطع کامل روابط جمهوری اسلامی ایران با رژیم سلطنتی انگلستان شدند و افزودند: دانشجویان منتظر حمایت تمامی مردم ایران هستند.

بر اساس آخرین خبر در ساعت 19:30، در پی رایزنی دانشجویان تجمع کننده با مسئولان ذیربط تا لحظاتی دیگر دانشجویانی که در داخل باغ قلهک بودند با هماهنگی ماموران نیروی انتظامی از این باغ خارج می شوند.

گفته شده است اسنادی که از باغ قلهک بدست آمده است طی چند روز آینده با صلاحدید مسئولان مربوطه برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

تعدادی از دانشجویان حاضر در مقابل سفارت انگلستان هم اعلام کردند که مقابل سفارت این کشور تحصن می کنند و این تحصن کماکان ادامه خواهد داشت.

در نهایت شورای دانشجویان تسخیر کننده سفارت انگلیس در ساعت 20:20 دقیقه بیانیه دوم خود را صادر کرد و به کار خود پایان داد. دانشجویان هم از سفارت انگلیس خارج شدند.

در این بیانیه آمده است: فتنه گری روباه پیر اقدام اخیر مجلس در کاهش رابطه با انگلیس را به هیچ وجه متناسب با دشمنی‌های دولت خبیث انگلیس علیه ملت ایران نمی‌دانیم و خواهان قطع رابطه کامل با این دولت خبیث هستیم و اعلام می‌کنیم از مطالبات به حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

گفتنی است، دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اولین سالگرد ترور شهید مجید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای کشورمان، از ساعت ۱۴ روز سه شنبه در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع اعتراضی بزرگی برگزار کردند. 



آنان تصاویری از شهید شهریاری در دست گرفته اند؛ همچنین پلاکاردهایی با مضمون مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و رژیم صهیونیستی، "استاد شهریاری، راهت ادامه دارد"، "حسین حسین شعار ماست،‌ خامنه ای امام ماست"، "مرگ بر بی بی سی"،‌ "انگلیس،‌ دولت روباه صفت" در دست دانشجویان به چشم می خورد. آنان نوشته های روی این پلاکاردها را فریاد زدند.

"ایرانی می‌رزمد، انگلیس می‌لرزد"،‌"مرگ بر انگلیس"،‌" مرگ بر آمریکا"، "دانشجو بیدار است از آمریکا بیزار است"،‌ "حزب فقط حزب علی،‌رهبر فقط سید علی" از دیگر شعارهای دانشجویان در این مراسم بود.

تجمع کنندگان همچنین تصاویر شهید علیمحمدی و همچنین قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را در دست داشتند.

آنان پیش از ورود به سفارت انگلیس پرچم این کشور و رژیم صهیونیستی همراه با "شعار مرگ بر انگلیس" و "مرگ بر اسرائیل" به آتش کشیدند.

تعداد زیادی از دانشجویان کفن بر تن داشتند که بر روی آن جمله "اللهم عجل لولیک الفرج" نوشته شده بود.


کد مطلب: 197087

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/197087/دانشجویان-سفارت-انگلیس-تسخیر-کردند-برخورد-شدید-پلیس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com