کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازخوانی هشداری که دولت انگلیس نشنیده گرفت؛

نظر رهبر انقلاب درباره رابطه ایران و انگلیس

5 آذر 1390 ساعت 17:40

بهتر است دولت انگليس در مقابل ايران، قدرى محتاطتر باشد؛ چون سابقه‏اش در ايران خيلى بد و سياه است. حال كه ملت و دولت ايران، رابطه سياسى خود را با آن كشور حفظ كرده‏اند، آنها بايد خيلى محتاطانه عمل كنند و حرفى نزنند كه ملت ايران احساس كند همان اغراض پليد چند ده ساله را باز هم حفظ كرده‏اند.


به گزارش جهان، رهبر معظم انقلاب در خطبه‏هاى نماز جمعه ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ درباره رابطه ایران و انگلیس سخنانی مطرح کردند و هشداری دادند که بازخوانی آن در شرایط کنونی که طرح کاهش روابط با انگلیس در مجلس در حال بررسی است، خالی از لطف نیست.

ایشان در خطابه شان با اشاره به كاركردِ انقلاب اسلامی، عنوان کردند: اوّل كارى كه چنين انقلابى مى‏كند، قطع امتيازهاى ظالمانه‏اى است كه بيگانگان در طول زمان در اين كشور به دست آورده بودند.

رهبر انقلاب با اشاره به جنایات متعدد دولت های انگلیس و آمریکا در ایران و منابع نامشروعی که طی سالیان متمادی در داخل کسب کرده بودند، تصریح کردند: انقلاب اسلامى، منافع انگليس و امريكا را در ايران قطع كرد. در واقع، اين دو، عمده كشورهايى بودند كه در مملكت ما منافع گسترده نامشروع و غيرعادلانه داشتند.

ایشان در ادامه افزودند: البته ما رابطه‏مان را با دنيا حفظ كرديم و هنوز هم با انگليس رابطه سياسى داريم. منتها به نظر من، اين رابطه از آن رابطه‏هاى متزلزل است؛ زيرا انگليسيها نمى‏توانند از ابراز دشمنى خوددارى كنند و هر چندگاه يك بار، نيشى مى‏زنند. دولت انگليس اين گونه است. اما به نظر من، بهتر است دولت انگليس در مقابل ايران، قدرى محتاطتر باشد؛ چون سابقه‏اش در ايران خيلى بد و سياه است. حال كه ملت و دولت ايران، رابطه سياسى خود را با آن كشور حفظ كرده‏اند، آنها بايد خيلى محتاطانه عمل كنند و حرفى نزنند كه ملت ايران احساس كند همان اغراض پليد چند ده ساله را باز هم حفظ كرده‏اند.

رویدادهایی که بویژه در سال های اخیر به وقوع پیوسته تایید می کند که دولت انگلیس هرگز به هشدار رهبر انقلاب توجه نکرده است؛ رویدادهایی که در جریان فتنه ۸۸ سپس نقش آفرینی در صدور قطعنامه های ضدایرانی و تحریم جمهوری اسلامی به اوج رسیده و ملت ایران را خواهان قطع یا دست کم کاهش روابط با انگلیس کرده است.

رهبر معظم انقلاب در خطبه های تاریخی ۲۹ خرداد ۸۸ و روزهای آغازین فتنه ۸۸ هم در سخنانی عنوان کردند: ديپلماتهاى برجسته‌ى چند كشور غربى كه تا حالا با تعارفات ديپلماتيك با ما حرف ميزدند، نقاب از چهره برداشتند؛ چهره‌ى واقعى خودشان را دارند نشان ميدهند؛ «قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفى صدورهم اكبر». دشمنى‌هاى خودشان با نظام اسلامى را دارند نشان ميدهند؛ از همه هم خبيث‌تر دولت انگليس.


کد مطلب: 196623

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/196623/نظر-رهبر-انقلاب-درباره-رابطه-ایران-انگلیس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com