کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکارچی شنبه و گلايه از حزب اللهی‌ها

11 آبان 1390 ساعت 10:44


مديرعامل مؤسسه شهيد آويني كه تهیه‌كنندگی فیلم سینمایی "شكارچی شنبه" را برعهده دارد، با گلايه از بچه‌هاي ارزشي كه دغدغه اشغال فلسطين و نابودي صهيونيست‌ها را دارند اما از اين فيلم استقبال نكردند، خبر داد كه اجازه اكران اين فيلم در جشنواره‌هاي برلين و هند داده نشد.

محمد قهرماني با حضور در غرفه رجانيوز در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات با بيان اينكه "از ابتداي ساخت "شكارچي شنبه" خيلي توقع نداشتيم که دوستان‌مان در وزارت ارشاد به اين موضوع نگاه استثنايي داشته باشند"، گفت: اين دوستان مي‌خواستند كه اين فيلم را در گروه تازه تأسیس "هنر و تجربه" اکران کنند، اما از آنجا که ما تجربه‌ای در مورد این نوع اکران نداشتیم، نمي‌توانستيم آزمون و خطا كنيم.

وي ادامه داد: همه تلاش ما اين بود كه اين فيلم ديده شود، البته با کمک آقاي شمقدري، در بخش گروه سينماي آزاد تعدادي سالن به ما اختصاص دادند و با پيگيري‌های بعدی، ما به مدد شهرداري تهران و حوزه‌ی هنري، چند سالن به سالن گروه‌هاي آزاد اضافه كرديم كه تلويزيون هم براي پخش تيزرها همکاری خوبي کرد.

مديرعامل مؤسسه شهيد آويني با گله از نيروهاي ارزشي و بچه‌هايي كه دغدغه‌ی اشغال فلسطين و نابودي صهيونيست‌ها را دارند اما براي ديدن اين فيلم به سينما نرفتند، افزود: اين كه چرا دوستان و عزيزان و همفكران و هم‌مسلكان ما وقت نمي‌گذارند تا اين فيلم را ببينند، براي ما جاي سؤال است.

وي خاطرنشان كرد: اگر اين فيلم يا هر فيلم ديگري مثلاً گوشه‌ی چشمي به حمایت از نيروهاي اشغالگر قدس داشت، تمام سايت‌هاي ارزشي و انقلابي ما را سيبل مي‌كردند كه چرا در اين فيلم شما ديالوگي را گفتيد كه جنبه طرفداري از سربازان اسرائيلي را دارد،‌ انتظار و توقع اين بود كه با این کار که در جهت اعتقادات مردم و آرمان‌هاي انقلاب و امام و شهدا بوده است، برخورد بهتري شود. حداقل دوستان وقت مي‌گذاشتند تا اين فيلم را ببينند و بعد ايرادهاي آن را به ما مي‌گفتند.

قهرماني با بيان اينكه "شکارچی شنبه" در حوزه‌اي وارد شده است كه به فرمايش مقام معظم رهبري، استكبار جهاني اجازه‌ی ورود رسانه و هنر تصوير را به آن نداده است، گفت: ما از دو سال پيش در اين زمينه ورود و با رصد و كار تحقيقاتي كار را آغاز كرديم.

وي اضافه كرد: اين‌طور نبود كه بگوييم مثلاً آرمان ما آزادي فلسطين است و نابودي نيروهاي اشغالگر قدس، و بعد بیاییم فيلمي با اين مضمون بسازيم، بلكه ما مي‌گوييم آرمان ما اسلامي، ديني و انقلابي است و بر اين اساس، اين كار را ساختيم، به همین دلیل، در این فیلم عقبه و نحله‌ی فكري صهيونيسم را به چالش كشيديم.

مديرعامل مؤسسه تهيه كننده فيلم شكارچي شنبه با تأكيد بر اينكه این فیلم نشان مي‌دهد که اگر كشتاري در فلسطين رخ مي‌دهد، پشت سرآن، يك تفكر است، افزود: يعني صرفاً اين‌طور نيست كه عده‌اي زمين نداشتند و مي‌خواستند جايي را اشغال كنند و سرزمين خودشان قرار دهند، بلكه در هر جاي ديگري مي‌توانستند اين كار را بكنند، ولي پشت اين اشغال يك تفكر افراطي و به تعبيري طالبانيسم يهودي است، كما اينكه در ميان مسلمان‌ها نيز تفكر انحرافي طالبانيسم وجود دارد و افراد متحجر و بدون بصيرت، اقدام به كشتن مردم به اسم دين و اسلام مي‌كنند كه ما با اين هم مخالفيم.

وي تصريح كرد: این  فيلم براي اولين بار در دنيا اين حرف را می‌زند و شاید به همین دلیل است که هيچ جشنواره‌اي حاضر نشده اين فيلم را بپذيرد، چرا كه ما در کن و برلین برای اکران این فیلم تلاش کردیم اما در کن فقط نمايش فیلم را پذيرفتند و اجازه‌ی توزیع بروشور را ندادند، حتي فستيوال هند هم قبول نكرد، جشنواره‌ی بغداد هم در بخش مسابقه، اجازه‌ی حضور به اين فيلم نداد، البته اين براي ما پيام دارد و معلوم مي‌شود كه در آنجا هم اين سياست‌ها وجود دارد.

قهرماني با بيان اينكه "مي‌خواهم از اين فرصت استفاده كنم و يك فراخوان بزنم از دانشجويان و بچه‌هاي ارزشي که اين فيلم را ببينند و بررسي كنند كه ما حرف درستي زديم يا خير"، گفت: اين فيلم از جنبه‌هاي هنري هم حرف براي گفتن دارد، داستان دارد، بازي آقاي نصيريان فوق‌العاده است.

وي با اظهار عقيده در مورد اينكه "جفايي كه جشنواره‌ی بيست و هشتم فجر در حق ايشان كرد و به ايشان سيمرغ نداد، اين جفا و اين لكه‌ی ننگ بر پیشانی این جشنواره می‌ماند"، گفت: آقاي نصيريان سال‌ها براي سينماي ايران به شايستگي كار كرده‌اند.

مديرعامل مؤسسه شهيد آويني همچنين افزود: جالب است بدانید که ما قبل از آقاي نصيريان، با هنرپيشه‌ي ديگري براي نقش اول قرارداد بسته و حتی پول پرداخت كرده بوديم، اما روزي كه مي‌خواستيم فیلم را كليد بزنيم، این بازیگر حاضر نشد، بيايد، چون گرين كارت كشور امريكا را داشت.

وي در ادامه گفت: در فيلم "شکارچی شنبه" هنرپيشه‌ای را داشتیم که بعد از بازی در این فیلم، علي‌رغم داشتن بورسيه‌ی يكي از كشورهاي غربي دیگر به او ويزا نمي‌دهند.

قهرماني با بيان اينكه "بايكوت شدن نصيريان اتفاق ساده‌اي نيست"، اظهار داشت: البته ما این بایکوت را به فضل پرودگار می‌شکنیم و اين فیلم را به عربي وانگليسي ترجمه مي‌كنيم و در اينترنت پخش مي‌كنيم.

وي با اعلام اينكه "به همراه شيخ طادي از اکران فیلم، به نوعي از سوي لابي‌هاي صهيونيست تهديد شده است و در اين سايت‌ها مطالبي نوشته شده است"، افزود: ولي ما همان ابتدای تیتراژ، فیلم را به همه‌ی يهوديان راستين تقديم کردیم؛ چون يهود را يك دين الهي مي‌دانيم.

مديرعامل مؤسسه شهيد آويني عنوان كرد: خلاصه‌ی حرف من اين است كه نيروهايي كه دغدغه‌ی دين، انقلاب و آزادي فلسطين را دارند، به سينما بيايند و اين فيلم را ببينند، خيلي زشت است كه يك فيلم بسيار لوده و لوس، فروش يك ميلياردي داشته باشد و ما فروش 10ميليوني، نه به‌خاطر اينكه ما اين فيلم را ساختيم، بلكه به خاطر اينكه اين فيلم، ضد صهيونيستي است.

وي ادامه داد: اين فيلم را بايد ديد، ما را نقد هم بكنيد، ان‌شاءالله در نسخه دوم اين فيلم، نقدها را به كار مي‌گيريم، بالاخره در حوزه بين‌الملل و جنگ نرم كه سينما يكي از بارزترين عرصه‌هاي جنگ نرم است، بايد ورود كنيم و این نخستین گام است.


کد مطلب: 193415

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/193415/شکارچی-شنبه-گلايه-حزب-اللهی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com