شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

"احمد شهید" کیست؟

شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 190879
مهر: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین روز از اجلاس هفدهم خود "احمد شهید" وزیر امورخارجه سابق مالدیو را به ‌عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. حمایت غرب از این وزیرخارجه مسلمان، نقش بسزایی در پیشی ‌گرفتن وی از دو رقیب عمده خود، یعنی سفیر سابق ایتالیا در ایران و همچنین وکیل حقوق بشر سودانی داشت.

"احمد شهید" کیست؟

احمد شهید که زمانی وزیر امور خارجه مالدیو بوده ۴۶ سال دارد و دارای درجه دکترای روابط بین الملل از دانشگاه کوئین لند استرالیاست.

احمد شهید در نشست روز جمعه ۲۷ خرداد شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو سوییس به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران انتخاب شد . وی برای این انتخاب با دو نامزد دیگر رقابت داشت .

" روبرتو توسکانو " سفیر سابق ایتالیا در ایران و "امین مدنی" وکیل حقوق بشر سودانی، دیگر نامزدهای پذیرش این مسئولیت بودند، اما رای اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد به احمد شهید تعلق گرفت.

این انتخاب پس از آن صورت گرفت که در نشست ماه مارس ( فروردین ) سال جاری، شورای حقوق بشر ملل متحد قطعنامه ‌ای را تصویب کرده بود که بر پایه آن می ‌بایستی به‌ منظور نظارت دقیق‌ و مستمر‌ بر وضعیت حقوق بشر ایران، گزارشگری ویژه از سوی شورا برگزیده شود.

شهید به خاطر فعالیت هایش برای دفاع از حقوق بشر و نیز مبارزه با فساد اداری در مالدیو مورد تقدیر قرار گرفته است. طی سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲، سازمان ملل گزارشگران ویژه ای را برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین کرده بود.

در این مدت "رینالدو گالیندوپل" و "موریس کاپیتورن" به ایران آمده و گزارش هایی را از وضعیت حقوق بشر تهیه کردند. در شرح حال احمد شهید می توان گفت: در طول دوران وزارت امور خارجه وی، مالدیو بیشترین الحاقها به اسناد بین ‌المللی حقوق بشر را داشته، عضو شورای حقوق بشر شده و از همه جالبتر خود وی در سال ۲۰۰۹ جایزه مسلمان دموکرات سال را در دهمین کنفرانس سالانه مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی از آن خود کرده است. همچنین وی توانسته در سال ۲۰۰۵ تصمیم شورای عالی امور اسلامی دولت مالدیو درباره رد اعلامیه جهانی حقوق بشر را تغییر دهد.

فرار رو به جلوی غرب برای گریز از واقعیت

احمد شهید صرف نظر از اقدامات خود در پست وزیر خارجه مالدیو، به دلیل حمایت های غرب توانست به این پست برسد و اکنون باید دید که غربیها در قبال این حمایت چه رویکردی را از شهید خواهند خواست.

در سال گذشته ایران گزارش های جامعی را در مورد نقض حقوق بشردر کشورهایی چون آمریکا و انگلیس منتشر کرد که همین امر موجب خشم کشورهای غربی شد و از آنجا که این کشورها همواره به دنبال ضربه زدن به ایران هستند با طرح موضوع لزوم انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران تلاش کردند تا جبهه جدیدی را برای مقابله با ملت ایران پدید بیاورند.

به نظر می رسد اکنون غرب که از به زانو درآوردن ایران در پرونده هسته ای دلسرد شده اینک به دنبال آن است تا از راه گزارش های سازمان ملل در بخش حقوق بشر و ابعاد اجتماعی آن، چالشی برای جمهوری اسلامی ایجاد کند.

از آنجا که سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن همچون شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره به عنوان اهرمی در دستان غرب برای فشار به کشورهای مستقل مطرح بوده اند این بار نیز پیش بینی می شود که انتخاب احمد شهید همانند بازی های قبلی غربیان باشد و شهید در تهیه گزارش های خود از ایران دست به سیاسی کاری زده و تبدیل به مهره جدید غرب در برابر جمهوری اسلامی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
اگر تندروهای داخلی ایران را به زانو درنیاورند، خارجی ها هرگز این کار را نمی توانند بکنند.....
هرکس به طریقی دل ما می شکند بیگانه اگر میشکند بیگانست خودی پر ادعا چرا؟