پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۶

عربستان را در آغوش نگیرید؛ آقای صالحی!

چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 190560
اتهام دولت آمریکا به نیروی قدس سپاه پاسداران مبنی بر تلاش برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، آنقدر مضحک و تخیلی بوده است که حتی سازمان اف بی آی، برخی ماموران سابق سیا و سناتورهای این دولت در همان ابتدا آن را زیر سوال برده اند.
به گزارش جهان،‌ دولت آمریکا مدعی است که یکی از نیروهای سپاه قدس ایران از طریق فردی به نام "منصور ارباب سیار" تلاش کرده است که با دادن ۱۰۰۰ کیلو تریاک به یک گروه مکزیکی آنان را به ترور سفیر عربستان در واشنگتن ترغیب کند. با این حال کاخ سفید تاکنون از ارائه هرگونه سندی در اثبات ادعایش طفره رفته است.

بلافاصله پس از طرح این موضوع،‌ رابرت مولر، رئیس سازمان اف بی آی آمریکا با اذعان به اینکه پرونده ایرانی متهم به طراحی ترور سفیر عربستان مانند یک فیلم هالیوودی است گفت: گرچه این اتفاق مانند فیلمنامه های هالیوودی است ولی تاثیر آن می توانست خیلی واقعی باشد.

شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» هم درباره سوابق ارباب سیار عنوان کرد که این فرد دارای سابقه آشکاری نیست و تنها دو بار بدلیل رانندگی با گواهینامه غیر معتبر بازداشت شده که مورد اول آن منجر به زندانی شدن ۹۰ روزه وی شده است.

این در حالی است که شبکه «ای.بی.سی» در خبری عنوان کرده که ارباب سیار ر سال ۲۰۰۱ به دلیل سرقت در نیویورک توسط پلیس بازداشت شده است.

مایکل شوئر عامل سابق سیا نیز در سوالی افشاگرانه از مقامات کاخ سفید پرسید که "اگر ایرانیان قصد ترور سفیر عربستان سعودی را داشتند، چرا باید این کار را در آمریکا می کردند که ممکن است باعث بروز جنگ بین آمریکا و ایران شود؛ مثلا این کار را در تایلند یا کامبوج یا خاک عربستان سعودی انجام می دادند."

همچنین کارشناسان مستقل طرح این ادعا را تلاش کاخ سفید برای منحرف کردن افکار عمومی از جنبش گسترده "وال استریت"، ایجاد اختلاف میان مسلمان و مردم ایران و عربستان بویژه در ایام حج تمتع و توجیه اقدامات ضد ایرانی آمریکا توصیف کرده اند.

مقامات کشورمان هم قویا ادعای دولت آمریکا را رد کرده و آن را کاملا بی اساس و شبیه یک فیلم هالیوودی دانسته اند.

علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان امروز در حاشيه نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران سناريوي آمریکا را "بسيار ناشي گرانه" توصیف کرد و گفت: ما بارها اعلام كرديم كه روابطمان با عربستان دو جانبه است و اختلاف نظرمان تنها بر سر مسائل بين المللي مي باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو،‌ وي با بيان اينكه چند روز قبل سفري به كشور كويت داشتيم گفت: ما ركن اصلي برقراري صلح و امنيت در حوزه خليج فارس هستيم و همواره داعيه اين امر را داشتيم.

صالحي افزود: در اين سفر قائم مقام وزارت خارجه عربستان نيز حضور داشت و ما حدود سه ربع با هم صحبت كرديم. صالحي خاطر نشان كرد: روابط ما حسنه است به طوري كه۳ هزار حاجي تمتع و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار حاج عمره مفرده عازم عربستان خواهند شد.

این سخنان صالحی در شرایطی بیان شد که عربستان سعودی از ایالات متحده بخاطر خنثی کردن توطئۀ ادعا شده قدردانی کرده است!

آنچنان که رادیو فردا گزارش کرده است،‌ سفارت عربستان سعودی در اطلاعیه ای توطئۀ ادعا شده را "نقض مطرود معیارهای بین المللی که با اصول بشریت همخوانی ندارد" توصیف کرده است.

این موضوع علاوه بر اینکه احتمال برخی کارشناسان بین الملل درباره دست داشتن عربستان در طراحی سناریوی مذکور را تقویت کرده، روشن می کند که ادبیات صالحی در توصیف متفاوت روابط ایران با عربستان هم کمی عجولانه بوده است.

جمهوری اسلامی از منتقدان رفتار سرکوبگرانه عربستان در منطقه و بویژه ملت های بحرین و یمن بوده است و به گفته مسئولان ارشد کشور بر این موضع خود هم پافشاری خواهد کرد به طوری که اگر دیداری هم بین مسئولان دوکشور صورت گیرد حتما با هدف بازداشتن این کشور از جنایاتش در منطقه خواهد بود.

اما در عین حال جمهوری اسلامی که خود قربانی تروریسم است هرگز به شیوه های غیرانسانی صهیونیسم جهانی برای برخورد با کشورهای مورد اختلاف متوسل نشده و نخواهد شد.

کشورهای غربی و صهیونیست ها هم به خوبی این واقعیت را می دانند اما چیدن سناریوهای کثیف تبلیغاتی علیه ایران جز لاینفک استراتژی سیاسی غرب بوده و به همین دلیل هیچ گاه ملت ایران و مردم کشورهای مسلمان را متعجب نکرده است.

بر این اساس این تنها راه نیست که وزیر امور خارجه کشورمان برای بی اساس نشان دادن ادعای هالیوودی ایالات متحده، مواضع منتقدانه کشورمان در قبال آل سعود و جنایات آن در منطقه را به حاشیه براند و از دوستی با وهابیونی سخن براند که خود از متهمان طراحی این سناریوی ضدایرانی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سعوديها ي وهابي( نه عربها ) هميشه بما خيانت كرده و خنجر از پشت زده اند . تا كي ما بايد با انها مماشات كنيم . قتل و عام حدود 500 تن از حجاج مظلوم ما تنها يكي از خيانتهاي ان بي شرمهاي جنايتكار است
Iran, Islamic Republic of
لعنت و نفرین خدا بر وهابیون خونخوار

خدایا مرگ ملک عبدالشیطان را هرچه سریعتر برسان
Iran, Islamic Republic of
اخبار، خیابان های عربستان را نشان می داد و خروش مردمان را … می شود روزی بیاید که بدون ملک عبدالله و رژیم منحوس اش، به دیدار کبوتران خوش الحان بقیع برویم؟ (نوشته ی میثم محمد حسنی)
آمریکاییها و کل اغربیها از خداشونه که بین ما و اعراب شکر آب باشه. اعراب هم دست به هر کاری می زنند که بین ما وغرب فاصله بیفته. دو حالت بیشتر برای کارهای شیطنت آمیز وخطرناک این دو دسته از کشورها متصور نیستم.اول اینکه غربیها برای تامین امنیت اسرائیل با اعراب دمخورند و ایران مزاحم نقشه های شیطانی آنهاست.دوم اینکه عربها هم برای اینکه نمی توانند قدرت اول منطقه را در دستان ایران ببینند با ساز آمریکا می رقصند.در هر صورتی ایران بایستی عاقلانه وهوشیار،با هر دو دسته این کشور ها برخورد کند تا در دامی که آنها برایمان پهن می کنند نیفتیم.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه آقاي صالحي عليرغم حسن صلاحيتهاي متعددي كه در اركان مختلف سازمان انرژي اتمي داشتند، به هيچ‌وجه فرد مناسبي براي تصدي پست حساس وزارت خارجه نيستند و بارها موارد متعدد از موضع گيريهاي ضعيف و نه‌چندان سنجيده ايشان در رسانه ها منعكس گرديده است. لازم به تذكر اكيد است كه در برهه كنوني به دليل تحولات سياسي و اقتصادي جاري در عرصه جهان و منطقه كه آنها را هر لحظه آبستن حوادث گوناگون قرارداده است، لازم است از شخصي با تجربه تر كه دوره آزمون و خطا را پشت سر نهاده و سرد و گرم اظهارنظرهاي سياسي و معناي اخمها و لبخندهاي ديپلماتيك را در لايه‌اي عميق‌تر خوب مي‌داند بهره برد تا خداي ناكرده در روزگاري نه‌چندان دور انگشت به حسرت اتخاذ تدبيري درست و سنجيده نگزيم .
Iran, Islamic Republic of
سیاست خارجی این نیست که هرکسی چیزی گفت باید باهاش جنگید اینطوری آب به آسیاب دشمن ریختی اتفاقا دشمن هم میخوادسرمون راگرم مسایل حاشیه ای کنه واز آب گل آلود ماهی بگیره آقای صالحی هوشیارانه عمل کرده