جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳

محدودیت برای پخش اذان از صداوسیما

دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 184729
دبیرکمیته اذان اداره نغمات آیینی صدا و سیما با اشاره به اینکه اذان تکرارشونده ترین شعار اسلام است گفت: شورای عالی قرآن در رسانه ملی روی انتخاب افراد برای اذان گفتن حساس است، از این رو شمار اذانهایی که از صدا و سیما پخش می‌شود بسیار معدود است.

علیرضا نداف دبیر کمیته اذان اداره نغمات آیینی سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با جایگاه اذان در فرهنگ دینی ما اظهار داشت: فلسفه اذان و اذان گفتن شورانگیزی و ایجاد رغبت در مسلمانان و شنوندگان برای حاضر شدن در برپایی نماز است.

وی با اشاره به اینکه تکرار آن در هر روز به منظور تأثیرگذاری بیشتر اذان است گفت: اذان از شعائر اصلی دین اسلام است و غیرمسلمانان، اسلام را به اذان می شناسند که در پنج هنگام به گوش می رسد. می توان گفت اذان نمادی از دین اسلام است.

نداف با اشاره به اینکه در کشورهایی که مسلمانان در اقلیت زندگی می کنند طنین اذان زمان اقامه نماز را به آنها یادآوری می کند و غیرمسلمانان اسلام را با این نوا می شناسند گفت: اذان تکرار شونده ترین شعار اسلام در میان تمام مذاهب است.

دبیر کمیته اذان اداره نغمات آیینی سازمان صدا و سیما در رابطه با تأثیرگذاری پخش اذان زنده نسبت به اذانهای ضبط شده نیز گفت: در اذانهای ضبط شده نسبت به حالات مؤذنهای گوناگون برخی بسیاری تأثیرانگیز بوده که نشان از حال درونی وی بوده و حتی پس از سالها این حالت در رابطه با آن حس می شود.

وی اضافه کرد: اما از سوی دیگر اذان زنده برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، افراد جدید، حالات جدید نیز دارند. هرچه فضا به سمتی برود که نمازخوانها و بی نمازها به خواندن نماز دعوت شوند کارکرد اذان مؤثرتر بوده است.

دبیر کمیته اذان اداره نغمات آیینی سازمان و صدا و سیما در رابطه با پرداخت کمرنگ و ضعیف صدا و سیما به بحث اذان زنده از شبکه های رادیویی و تلویزیونی اظهار داشت: در صدا و سیما نهادی با عنوان شورای عالی قرآن فعالیت می کند که با مسئله پخش اذان با در نظر گرفتن محدودیتهایی برخورد می کند.

نداف یادآور شد: این شورا با پخش اذان زنده در تمام ایام سال موافق نیست و روی انتخاب افراد بسیار حساس است از این رو هرکسی را برای اذان گفتن مناسب نمی داند و تعداد اذان گوها از یک تعداد معدود بیشتر نشده اند.

وی همچنین گفت: اذان زنده برای رسانه هزینه بردار است از این رو پخش اذان زنده همواره میسر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اذان موذن زاده اردبيلي جديد و قديم ندارد براي هميشه خوب است
Iran, Islamic Republic of
چه شير تو شيريه.
Qatar
بخاطر همين حساسيته كه زمان پخش اذان مغرب از شبكه 4 سيما بجاي اذان اخبار پخش ميكنند!! حتما صداي موذنی مورد قبول مديران اين شبكه نيست .