کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کتاب سمیرا اصلان پور درباره شیخ رجبعلی خیاط

9 مرداد 1390 ساعت 12:12



این برنامه که با حضور سمیرا اصلان‌پور، نویسنده کتاب، محمود نکوگویان، یکی از فرزندان شیخ رجبعلی خیاط، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی غروی و سیدمحمد حسین حجازی، مدیر فرهنگی هنری منطقه هفت سازمان فرهنگي‌ـ‌ هنري شهرداري تهران، برگزار شد.

اصلان‌پور درباره کتاب «خیاط شهر ما» گفت: حدود ۱۰ سال پیش با شخصیت شیخ رجبعلی خیاط آشنا شدم و دریافتم که بسیاری از مردم وي را می‌شناسند و بعد از گذشت ۵۰ سال از فوت وی، هنوز خاطراتش سینه به سینه نقل می‌شود.

وی افزود: «کیمیای محبت» ری‌شهری و ویژه‌نامه کیهان فرهنگی؛ مصاحبه‌ای با دو تن از شاگردان وي با نام‌های دکتر علی مدرسی و حمید فرزام، تنها منابع من برای نوشتن بودند. بخش‌‌های قابل استفاده این خاطرات را به صورت داستان پردازش و شخصیت‌پردازی كردم.

اصلان‌پور با بيان اين که برای نوشتن داستان‌ها از تخیل خودش نیز بهره برده است، ادامه داد: برخی خاطرات را نیز که زمان مشخصی نداشتند و می‌توانستند کنار هم قرار بگیرند، تلفیق کردم و یک داستان نوشتم. برخی خاطرات تنها دو خط بودند، اما از نگاه داستانی فضا برای مانور وجود داشت و می‌شد از تخیل بیشتری استفاده کرد و از همین رو، از شخصیت‌پردازی بهره بیشتری بردم.

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان این‌ که از تمام زندگی شیخ رجبعلی خیاط تاثیر پذیرفته است، افزود: از خود گذشتگي و دوست داشتن مردم همراه با زندگی کردن برای خدا، در زندگی وي مشخص بود و هرگز در حد شعار نبود. یکی از شاگرانش خواب دیده بود که وي فوت کرده است که خوابي بسیار فراواقع‌گرایانه و زیبایی بود. من نيز از آن برای نوشتن استفاده کردم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

این نویسنده ادامه داد: «خیاط شهر ما» شامل داستان‌های دو کتاب قبلی به علاوه ۱۰ داستان جدید است و امیدوارم به خاطر شخصیت والای شیخ رجبعلی خیاط، شمارگان این کتاب بالا برود و کمکی به رونق کتابخوانی شود.

وی شخصیت شیخ رجبعلی را عامل شروع داستان‌نویسی‌های خود در این ‌باره و ادامه دادن آن دانست و گفت: زمان نگارش اين كتاب احساس می‌کردم که هرگز با شیخ رجبعلی غریبه نیستم و حتی حس می‌کردم سر کلاس ایشان بودم و صدایشان را مي‌شنیدم!

اصلان‌پور افزود: مساله‌ای که مرا به نوشتن تشویق کرد، اخلاق شیخ بود، اخلاق و رفتار انسانی که کمبود آن به شدت در زندگی شهری امروزی حس می‌شود. بالا بودن آستانه تحمل و احترام به حریم افراد در زندگی شیخ رجبعلی بارز است.

وی ادامه داد: در یکی از داستان‌ها نوشته‌ام که وي حتی برای شخصیت یک سگ ولگرد هم احترام قائل بود. چنین صفات نیکویی را امروزه کمتر در جامعه شاهدیم؛ هم از سوی مردم عادی و هم برخي مسوولان و مدیران. شاید ما که در سن بزرگسالی به سر مي‌بريم، قدرت یادگیری کمتری داشته باشیم، اما امیدوارم این کتاب فرصتی باشد تا اخلاق را برای بچه‌هایمان به یادگار بگذاریم.

در ادامه برنامه، سیدمحمد حسین حجازی، مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه هفت سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران، گفت: اين مراسم به کتابی اختصاص دارد که حکایاتی از سیر و سلوک شیخ رجبعلی خیاط را در قالب داستان به ما هدیه كرده است. معمولا این طیف آثار دریچه‌ای به جهانی از فضایل انسانی و حقیقت جاودانه می‌گشایند و می‌توانند در فرهنگ عمومی ما منشا خیرات بسیاری باشند. جامعه ما و جوانان ما به خوبی واقفند که دور شدن از اصالت، ما را به زاویه بی‌قراری‌ها و بیهوده‌پویی‌ها می‌کشاند که این عارضه متاسفانه در جهان امروز و تمدنی که بر مبنای مدرنیته بنا شده، ریشه دوانده است و جامعه ما نیز از آسیب‌هایش و نابهنجاری‌هایش که بی‌نصیب نمانده است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی غروی با بیان این که حضرت حق، انسان را گل سرسبد مخلوقات قرار داد، گفت: جهان بسیار عظمت دارد و انسان در مقابل آن یک ذره است، اما عرفا می‌گویند که انسان عالم‌گیر است. اگر می‌خواهیم به جایی برسیم، باید ابتدا خود را بشناسیم و بعد راه را دنبال کنیم. قرآن می‌فرماید كه کرامت متعلق به انسان است و چون بزرگ هستید، خورشید و دریا را مسخر شما و پاک‌ترین غذاها را هم برای شما قرار دادم. این انسان به جایی می‌رسد که قرآن می‌فرماید كه بر همه موجودات مسلط می‌شود.

غروی افزود: برای این که انسان بالاتر برود، نباید اسیر خواهش‌های نفسانی شود و راه دل را برود که اگر چنین کند، از چهارپایان هم کمتر می‌شود. اگر راه را درست انتخاب کند، آنقدر بالا می‌رود که به قول پیامبر(ص) از ملائکه و جبرئیل نیز بالاتر خواهد رفت.

وی همچنین تذهیب ظاهر، آراستن باطن و پیراستن باطن را از جمله راه‌های بالارفتن انسان دانست و گفت: اگر این کارها را انجام دهيم، تازه می‌شویم شیخ رجبعلی خیاط!

در پايان این برنامه، کتاب «خیاط شهر ما» با حضور یکی از فرزندان شیخ رجبعلی رونمایی شد.


کد مطلب: 178786

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/178786/کتاب-سمیرا-اصلان-پور-درباره-شیخ-رجبعلی-خیاط

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com