جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

"لپ‌تاپ "به جاي حضور فيزيكي كارمندان

شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 177318
معاون رئيس جمهور در امور توسعه مديريت و سرمايه انساني، آخرين مباحث مربوط به دوركاري، انتقال كارمندان از تهران و دولت الكترونيك را تشريح كرد.

لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگاران حوزه دولت خبرگزاري فارس، به بررسي آخرين وضعيت دوركاري، خروج كارمندان از تهران و دولت الكترونيك پرداخت.

* همه چيز درباره دوركاري

فروزنده دوركاري را يكي از روش‌هاي نوين اداره سازمان دانست كه با توجه به توسعه دولت الكترونيك اين بحث هم در ادبيات مديريت شكل گرفت و اظهار داشت: در كشور ما اين ادبيات از سال ۸۵ در سطح دانشگاه‌ها كار مي‌شود و ۳ پايان نامه و كتاب در اين زمينه منتشر و در معاونت توسعه مديريت و منابع انساني اين بحث مطرح شد و اولين اقدام در اين زمينه نوشتن آئين نامه بود.

وي تصريح كرد: در مجموعه نظام اداري وقتي بخواهيم اقدامي را انجام دهيم بايد طبق قوانين و مقررات باشد؛ از اين رو آئين نام خوبي در اين زمينه نوشته و در خرداد ماه سال ۸۹ به پايان رسيد و در تير ماه نيز ابلاغ شد.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور ادامه داد: در اين زمينه يك بسترسازي مبني بر اينكه دوركاري چيست آغاز شد؛ معمولا هرگاه موضوعي مطرح مي‌شود منتقداني را به همراه دارد.

وي با بيان اينكه براي دوركاري نيز چند محور پيش‌بيني شده است، افزود: يكي از محورها اين بود كه كار گروهي در هر دستگاه تشكيل و متولي اين كار شود تا اين اقدام جايگاه نهادي و ساختاري پيدا كند.

* لپ تاپ به جاي حضور فيزيكي كارمندان

فروزنده با طرح اين سؤال كه آيا ما در دوركاري تنها اين موضوع را مد نظر قرار مي‌دهيم كه هر كس بتواند كار خود را در خانه انجام دهد بايد دور كاري كند؟ اظهار داشت: بسياري از كارها نياز به حضور فيزيكي كاركنان ندارد و كارمندان در هر جايي كه باشند با لپ تاب شخصي مي‌توانند كارشان را انجام دهند.

وي تأكيد كرد: ما يك فاصله زماني را مبنا قرار داديم تا در سال آينده حداقل ۲۰ درصد از كارمنداني كه مي‌توانند، دوركار باشند؛ البته برخي از سازمان‌ها مراجعات زيادي داشته و ممكن است ۸۰ درصد كار آنها بر اساس مراجعات مردم باشد كه در اين نوع سازمان‌ها امكان دوركاري وجود ندارد.

* داوطلبان، دوركار استخدام مي‌شوند

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور گفت: در حال حاضر ارزيابي ما اين است كه سازمان‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد كار دوركاري را انجام و ستاد آن را تشكيل داده‌اند و مشاغلي كه قابل دوري كاري است در طرح طبقه بندي مشاغل مشخص شده يعني فرد به عنوان دور كار استخدام مي‌شود.

وي اضافه كرد: بحث دوركاري تنها در سطح تهران بود اما اكنون به ساير استان‌ها نيز ابلاغ شده است؛ در سميناري كه اخيرا برگزار شد يكي از محورهاي مفصل بحث دوركاري بود و يك دوره آموزشي براي بحث دوركاري طراحي شد تا مديران، كارشناسان و كاركنان با افراد دوركار آشنا شوند.

* تفاوت‌هاي دوركاري و تعديل نيرو

فروزنده با بيان اينكه در ابتدا بسياري اين تصور را داشتند كه قصد ما در دوركاري تعديل نيروها است و اين ترس همواره وجود داشت، افزود: در حالي كه چنين چيزي مطرح نبوده و در حال حاضر نيز درخصوص بانوان و مشاغل تخصصي اين طرح بسيار خوب بوده و تقريبا بدنه كارمندي با آن همراه شده است و اميدواريم امسال دستگاه‌ها يك همت جدي را در اين زمينه داشته باشند.

وي تصريح كرد: آنچه كه بر عهده معاونت بوده در خصوص دوركاري انجام شده است و در حال حاضر بايد اين موضوع را پيگيري كنيم و دستگاه‌ها بايد آن را اجرا كنند؛ بايد مطالبه مردم و كارمندان از تك تك مديران دستگاه‌ها انجام شود تا آنها اين طرح را اجرا كنند و مقاومتي در اين زمينه نداشته باشند و وظيفه معاونت نيز گرفتن گزارش در اين زمينه است.

* عنايت ويژه احمدي‌نژاد به دوركاري

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دوركاري از موضوعاتي است كه رئيس‌جمهور عنايت ويژه‌اي نسبت به آن دارند، اظهار داشت: دوركاري راه ورود بسيار مطمئني براي تحول در نظام اداري به سمت بهره‌وري است چراكه اين طرح وقت مزد را به كار مزد تبديل و بسياري از هزينه‌هاي جنبي را كاهش داد.

* نقاط قوت و ضعف دوركاري

فروزنده درخصوص محاسن و معايب دور كاري تصريح كرد: دوركاري يك طرح زود گذر نيست؛ چراكه طراحي كه در نظام اداري شكل مي‌گيرد يك طرح‌ مستمر و دائمي است و روز به روز هم تكميل مي‌‌شود؛ هر چه قدر زير ساخت‌ها كامل‌تر شود دور كاري بهتر انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر اينترنت ملي راه‌اندازي شود د با سرعت و دقت اين طرح به نقطه اوج سود خود مي‌رسد اما در حال حاضر اينگونه نيست؛ اما نبايد تصور شود كه چون اشكالاتي وجود دارد اين طرح موفق نبوده بلكه طرح موفقي است و مي‌تواند موفق‌تر هم باشد.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهوري با بيان اينكه بايد در مديران و كارمندان نسبت به اين طرح باور ايجاد شود، يادآور شد: ايجاد باور خود يك بحث فرهنگي است و در بحث فرهنگي نيز زمان و صبر بسيار مهم است؛ اما در حال حاضر اين طرح به صورت جدي راه افتاده و روز به روز هم شكوفا مي‌شود.

* زيرساخت‌هاي طرح دوركاري به حوزه ارتباطات مربوط مي‌شود

وي افزود: زير ساخت‌‌هاي اين طرح مربوط به حوزه ارتباطات است، وزير ارتباطات هم در دولت مطرح كرده كه امسال بحث اينترنت ملي حل خواهد شد كه در اين صورت مي‌توان هم در بحث دور كاري و هم در بحث دولت الكترونيك گام‌هاي مهمي را برداشت.

* دوركاري براي بخش خصوصي

فروزنده در ادامه به بحث دوركاري در بخش خصوصي اشاره كرد و اظهار داشت: بخش خصوصي خود بايد اين موضوع را اداره كند و دولت بستر‌هايي را فراهم كند تا بخش خصوصي كه به سمت دوركاري رفته بتواند از يك سري تسهيلات استفاده كند.

وي بر همين اساس به تسهيلات مالياتي و اعتباري اشاره كرد و گفت: يكي از هزينه‌هاي مهم بخش خصوصي مربوط به دفاتر و ساير امكانات است كه اين بخش مي‌تواند هزينه‌هاي خود را به حداقل برساند؛ ما يك كار گروهي گذاشتيم كه خود بخش خصوصي است و با همكاران ما در معاونت اين موضوع را بررسي مي‌كنند كه چگونه مي‌توان بحث دوركاري را در بخش خصوصي فرهنگ سازي كرد.

* بينش، دانش و مهارت سه مولفه ارزيابي توانمندي كاركنان دولت

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور گفت: نهادها و مؤسساتي مثل اتاق بازرگاني و اتاق تعاون كه بخش خصوصي را نمايندگي مي‌كنند مي‌توانند نقش كليدي را براي اين كار داشته باشد؛ از بخش خصوصي دعوت مي‌كنيم كه طرح‌ها و پيشنهادات خود را ارائه دهند تا دولت اگر از جهت قانوني، حمايتي و ساختاري مي‌تواند اقداماتي را نجام دهد براي آنها انجام دهد تا بخش خصوصي هم بحث دوركاري را شروع كند.

* با مدرك‌گرايي مخالفيم

وي در ادامه گفت‌‌وگوي خود با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس درخصوص بحث توانمندسازي كاركنان اظهار داشت: ما توانمندسازي را در ۳ مورد بينش، دانش و مهارت ارزيابي مي‌كنيم؛ از اين رو هيچ تعارضي بين تحصيلات و مهارت وجود ندارد، البته با مدرك‌گرايي مخالفيم و مدرك‌گرايي نمي‌تواند مشكل ما را حل كند ولي اگر شخصي دانش داشته باشد امر پسنديده‌اي است و در ظرفيت و توان فكري وي مؤثر خواهد بود.

* اجراي طرح سلمان براي ارتقاي سطح بينش كارمندان

فروزنده درخصوص تقويت بينش در كارمندان گفت: ما در اين زمينه طرح سلمان را تعريف كرديم؛ اين طرح شامل دوره‌هايي است كه مباحث اعتقادي و بحث‌هاي فرهنگي جنگ نرم را عنوان مي‌كند؛ آشنايي كارمندان و مديران را با مباني اسلامي تعريف كرده و اينكه يك كارگزار در نظام اسلامي بايد چه ويژگي‌هايي را داشته باشد.

* دوره‌هاي توجيهي براي كارمندان دولت

وي ادامه داد: همچنين در اين طرح موضوعاتي مثل اينكه كار براي خداوند يعني چه و چه ابعادي دارد و ايجاد نگاه آخرت گرايي و نگاه خداباوري وجود دارد و براي كارمندان الزامي است كه قبل يا بعد از خدمت دوره‌هاي توجيهي را طي كنند؛ همه اين موارد نيز در قالب يك نظام آموزشي آورده شده است.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهوري افزود: درخصوص دانش هم آموزش‌هاي مرتبط به كار كه مباني علمي دارند را تعريف كرده‌ايم؛ در نظام آموزشي دو نوع مدرك وجود دارد كه يكي مدارك نوع اول و آموزش‌هاي كوتاه مدت هستند و ديگري مدرك نوع دوم كه آموزش‌هاي كوتاه مدت در آن تجميع و تبديل به مدرك مي‌شوند كه اين خود آميزه‌اي از دانش و مهارت است.

* مهارت جايگزين مدرك

وي تأكيد كرد: نوع آموزش‌هاي ما به اين شكل است كه دو سوم مهارت و تمرين و يك سوم صرفاً دانش است؛ يعني فردي كه در آن جايگاه قرار گرفته در اثر تجربه و تمرين مي‌تواند مهارت لازم را بدست آورد و اين چيزي است كه در نظام آموزش طراحي و ابلاغ شده و در حال انجام شدن است.

فروزنده ادامه داد: شهريورماه سال ۸۸ كه پنج دوره آموزشي (هدفمندكردن قانون مديريت خدمات كشوري، سلمان، اصل ۴۴ و مالي محاسباتي ) را شروع كرديم و امروز كه به نتيجه اين دوره‌ها نگاه مي‌شود درمي‌يابيم كه بسيار در جهت افزايش دانش و بينش و مهارت مديران و كاركنان مؤثر بوده و انشاءالله اين مسير را ادامه مي‌دهيم.

* ۲۰ هزار نفر از تهران رفتند

وي همچنين درخصوص آخرين آمار انتقال كارمندان از تهران اظهار داشت: آمارها درخصوص انتقال كارمندان مربوط به خرداد سال ۸۹ بود كه حدود ۲۰هزار نفر كه ۱۰هزار نفر داوطلب و ۱۰هزار نفر هم به تناسب سازمان‌ها بودند، از تهران رفتند.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور با بيان اينكه مجموعه استان كرج را ما از ظرفيت استان تهران ايجاد كرديم، افزود: البته اين انتقال‌ها با اجبار صورت نگرفته بلكه جهاد، بخشي از مؤسسات پژوهشي را منتقل كرد كه حدود ۴۵۰۰ كارمند به اين شكل از تهران رفته‌اند.

وي يادآور شد: تمام تلاش ما در طول اين يك سال اين بود كه قول‌هايي را كه داده‌ايم به صورت تك تك رصد كنيم و ببينيم عملياتي شده‌اند يا خير؟

* مسكن‌‌دار شدن ۹۶۰۰ نفر از كارمنداني كه از تهران رفتند

فروزنده در همين زمينه گفت: درخصوص مسكن مهر، انتقال پست و افزايش حقوق كارمندان به تك‌تك استان‌ها رفته و جلساتي گذاشتيم؛ در حال حاضر آماري كه بر اساس گفته وزارت مسكن از آن ده هزار نفر در دست داريم اين است كه ۹۶۰۰ نفر مسكن مهر گرفته‌اند.

* فصل تابستان و خروج داوطلبانه كارمندان دولت

وي افزود: باور ما اين است كه اگر اين چند قول عملياتي شود بستر براي انتقال مجدد فراهم مي‌شود؛ برآورد اين است كه اين امكان وجود دارد كه در فصل تابستان كه نقل و انتقال راحت‌تر است دوباره يك عده داوطلب خروج از تهران شوند.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه در انتقال مسئله اصلي ۱۴ برنامه‌اي است كه گفته شده و ما به دنبال آنها هستيم؛ تمركززدايي، گسترش دولت الكترونيي تا شهرستاني‌ها كمتر مجبور شوند براي مسائلي مثل تحصيل به تهران بيايند.

* تقسيم گمرك جديد پايتخت به سه حوزه كاري در اراك، قم و تهران

وي در همين زمينه به گمرك جديد تهران اشاره كرد كه داراي ۳ بخش شده است و گفت: يك بخش در اراك و يك بخش هم در قم داير شده است؛ نبايد مراكز ترخيص كالا همه در تهران باشد چراكه در اين صورت همه تجار به تهران جذب مي‌شوند.

فروزنده ادامه داد: در يك روال منطقي اين ۱۴ برنامه پي‌گيري مي‌شود؛ در بحث انتقال ازتهران پروژه‌اي كه مبناي مطالعاتي دارد و اسناد آن نيز موجود است اين موضوع است كه بايد يك توزيع متوازني در بخش‌هاي مختلف كشور ايجاد كنيم.

* عوامل موثر در مهاجرت به تهران

وي گفت:‌ استانداري تهران از سال ۸۵ مطالعه‌اي را انجام داده كه بر اساس آمار در سال ۸۸ چند عامل، عامل مهاجرت هستند؛ اولين موضوع بحث اشتغال و كسب درآمد است كه بايد آن را از بين برد و در مناطق مختلف كشور امكان وجود شغل باشد تا مهاجرت كم شود؛ عامل دوم تحصيلات و عامل سوم عامل اجتماعي است.

* كاهش نرخ مهاجرت به تهران

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر مدعي هستيم نرخ مهاجرت به تهران كاهش پيدا كرده است و سياست اصلي دولت نهم به سمت توليد متوازن بوده است.

وي با تأكيد بر اينكه اگر بخواهيم مهاجرت به تهران كم شود بايد جذابيت تهران را در ساير استان‌ها نيز ايجاد كنيم، افزود: جذابيت در اشتغال، درآمد و تنوع است و دولت با رويكرد عدالت محور رداين مسير حركت كرد.

فروزنده با بيان اينكه ما هم در نظام اداري تمام تلاشمان اين است كه تمركززدايي كنيم، يادآور شد: مركز آمار بايد اين بررسي را داشته باشد كه نرخ مهاجرت چقدر كاهش پيدا كرده است.

* هيچ راهي جز دولت الكترونيك وجود ندارد

وي در ادامه به دولت الكترونيك اشاره كرد و اظهار داشت: ‌اولين موفقيت اين است كه همه اين باور را دارند كه هيچ راهي جز دولت الكترونيك وجود ندارد.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهوري ادامه داد: مردم هر خدمتي را در هر شهري كه مي‌خواهند به راحتي پورتال را نگاه مي‌كنند كه چه مداركي را نياز دارند و به كجا بايد مراجعه كنند.

وي گفت: يك بخش ديگر ارائه خدمات تعاملي است و به جاي اينكه به دستگاه‌ها مراجعه شود فرم‌ها را ارسال مي‌كنند.

فروزنده با بيان اينكه در حال حاضر ۱۸ هزار پيشخوان در كشور وجود دارد، اظهار داشت: امسال احتمالاً اين پيشخوان‌ها گسترش پيدا مي‌كند؛ ۱۰ هزار از خدمات الكترونيكي روستايي ما در پيشخوان‌ها است؛ هدفمند كردن و پرداخت وجوه كاملا به صورت الكترونيكي است كه كار بسيار بزرگ و مهمي بود؛ در حال حاضر تقريبا تمام دستگاه‌ها و استان‌ها محور اصلي تحول را بحث دولت الكترونيك قرار داده و اكنون به طور جدي آن را دنبال مي‌كنند.

وي تصريح كرد: حدود ۸ محور و برنامه در اين زمينه ابلاغ و شاخص‌سازي كرده‌ايم و نياز دارد كه ساليانه اين موارد را رصد و دنبال كنيم تا بتوانيم به مرحله‌اي برسيم كه كشور يك كشور الكترونيك باشد.

* شهرداري مشهد طراح و مجري مدل شهر الكترونيك

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهوري ادامه داد: ‌شهرداري مشهد مدل شهر الكترونيك را طراحي و تا ۴۰ درصد هم اجرا كرده است، بسياري از خدمات شهري به مردم الكترونيك است، الان در كلان شهرها مثل تهران و اصفهان نيز اين طرح وجود دارد.

* پيشتازي بخش خصوصي در حوزه دولت الكترونيك

وي با تأكيد بر اينكه درخصوص دولت الكترونيك بخش خصوصي خيلي از ما جلوتر است، اظهار داشت: بخش خصوصي به دنبال اين است كه
خدمات خود را الكترونيك كند اين يك ضرورت است و بايد حتما اين كار را انجام شود.

فروزنده ادامه داد: با اعتقاد و باوري كه در مديران و نيروهاي جوانان وجود دارد دولت الكترونيك زودتر از آنچه كه تصور مي‌شود عملي خواهد شد البته پاشنه آشيل اين قضيه اينترنت ملي است كه در اين صورت يك تحول اساسي اتفاق مي‌افتد.

* دشواري‌هاي انتقال از پايتخت

وي افزود: بايد جذابيت ورود به تهران كم شود؛ انتقال خيلي سخت است، بعضي‌ها فكر مي‌كنند تعداد كمي از تهران رفته‌اند در صورتي كه ۲۰ هزار خانوار رفته است؛ از اين رو انتقال كارمندان طرح موفقي بوده است بايد دلهره و نگراني خروج از كارمندان از بين رفته و فضا براي افراد فراهم شود.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهور اظهار داشت: سياست ما اين است كه ورود را متوقف كنيم چرا كه در اين صورت مشكل حل مي‌شود؛ در تهران رقم بالاي دانشجوي شهرستاني وجود دارد؛ همچنين وقتي مراكز ترخيض كالا همه در تهران هستند تمام تجار به اينجا جذب مي‌شود از اين رو اين‌ موارد بايد اصلاح شوند.

* تكذيب احياي سازمان مديريت

وي در ادامه با رد احياي سازمان‌ مديريت، گفت: اگر ما نيروي انساني را سرمايه اجتماعي مي‌دانيم بايد نيروي انساني ما رشد كرده و توانمند شود؛ اگر معتقديم ساختارهايمان بايد اصلاح شود و تكنيك‌هاي جديد انجام گيرد نياز به متولي داريم و امروز هر كارشناسي اين را قبول دارد كه يك مركز و اتاق فكري كه به نيروي انساني و اصلاح ساختارها بپردازد نياز است از اين رو بايد سازوكارهاي قانوني لازم را براي آن فراهم كرد.

* قانون مديريت خدمات كشوري متولي نداشت

فروزنده گفت: يكي از قوانين مهم كشور كه ماحصل آسيب‌شناسي ۸۰ سال نظام بروكراسي ماست قانون مديريت خدمات كشوري است كه تا قبل از اينكه اين معاونت شكل بگيرد متولي نداشت و از روزي كه اين معاونت شكل گرفت؛ در زمان آقاي عزيزي اين قانون اواخر سال ۸۶ مصوب شد ولي با تشكيل اين معاونت از سال ۸۸ اجرايي شد.

وي تأكيد كرد: روز به روز باور دولتمردان به سمت اين كار پيش مي‌رود و آثار و بركات آن هم براي كشور وجود دارد بدون اينكه هزينه‌اي درست شود؛ ما هزينه‌اي را اضافه نكرده‌ايم بلكه سطح كار را افزايش داديم.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس‌جمهوري در خاتمه به بحث استعفاي مديران دولتي اشاره كرد و گفت: ماده ۲۹ قانون انتخابات بند الف و ب دارد كه بر اساس آن مديران بايد استعفا دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حتماً حتماً...... کارمندان ادارت در اداره بزور کار میکنند چه برسد به دور کاری... ضمنا تطبیق سیستم پوسیده کاغذبازی زمان قاجاریه ایران با دنیای قرن 21 هنوز بسیار جا دارد..... انشاالله در قرن بعدی...شاید!