جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۹

هاشمی: اعلام شرایط رضائی پیش امام بهانه جوئی تلقی شد

دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 176460
آقای رضایی می‎گفت که ما می‎جنگیم، ولی باید امکانات ما را تهیه کنید. ما هم گفتیم: امکانات مورد نیازتان را بنویسید تا اگر توانستیم، تهیه کنیم. ایشان هم یک لیست خیلی بزرگ از تجهیزات جنگی شامل ۳۰۰ فروند هواپیما و هلی‎کوپتر، ۳۰۰ قبضه توپ، تعدادی کشتی جنگی و تجهیزات دیگر درخواست داده بود.
به گزارش جهان آیت الله هاشمی در گفت وگو با هفته نامه پنجره به دلائیل پذیرش قطعنامه اشاره کرد و گفت: جنگ به‎جایی رسیده بود که دیگر مصلحت نبود ادامه پیدا کند. البته این‎که می‎گویند ما می‎جنگیدیم، عاشورایی هم می‎جنگیدیم و جنگ جنگ تا آخرین نفس و... این‎جور شعارها بود. اما واقعیت این بود که چند بارشکست خورده بودیم. فاو را پس گرفته بودند، شلمچه و جزیره را گرفته بودند. ما برای این مناطق هم هزینه کرده و هم شهید داده بودیم، ولی خیلی آسان این مناطق را از ما گرفتند و این برای ما خیلی سنگین بود.
 
این مسأله نشانگر روحیه بد رزمندگان بود بعد از این هم غربی‎ها، عراق را مجهز به سلاح‎‎های پیشرفته‎ای کردند که در خارج از ناتو وجود نداشت. سلاح‎‎های شیمیایی به‎کار برده شده توسط عراق در بمباران حلبچه، از سلاح‎‎های پیشرفته‎ای بود که حتی آلمانی‎‎ها هم در جنگ جهانی دوم به آن دست نیافته بودند، فرانسه هواپیما‎های «سوپراتاندارد» خودش را که مخصوص ناتو بود، به عراق اجاره داده بود و همچنین عراقی‎‎ها را مجهز به بمب‎‎های لیزری خیلی دقیق کردند که اگر از هواپیما یک صندلی را روی زمین نشانه می‎گرفتند، می‎توانستند آن را بزنند و پایه‎‎های پل‎‎های ما را با این موشک‎‎ها می‎زدند. عراق به کمک غربی‎‎ها موشک‎‎های میان‎برد خود را به موشک دوربرد تبدیل کرده بود که به تهران و اصفهان هم می‎رسید. در آن شرایط عراق می‎توانست تبریز، اصفهان و حتی تهران را هدف بمباران شیمیایی قرار دهد که در این صورت، مانند فاجعه شیمیایی حلبچه، همه مردم می‎مردند. 

ما حتی برای مقابله به مثل توپخانه‎ای با عراق از ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل اطلاع می‎دادیم تا مردم، شهر را خالی کنند. از طرف دیگر سیاست غربی‎‎ها در خلیج‎فارس این بود که ما را از نفت محروم کنند. اگر ما از نفت محروم می‎شدیم، دیگر پول نان مردم را هم نداشتیم. همین یک میلیون بشکه نفتی که می‎فروختیم، همه‎اش را خرج می‎کردیم. آمریکا هم کشتی‎‎های نفتکش کشور‎های حاشیه خلیج‎فارس را اسکورت می‎کرد و روی آن‎‎ها پرچم آمریکا نصب می‎کرد تا ما جرأت نکنیم به این کشتی‎‎ها حمله کنیم. اگر هم به یک کشتی حمله می‎کردیم، آمریکا فورا انتقام می‎گرفت. مثلا یک‎بار که ما یک نفتکش را زدیم، آن‎‎ها یک سکوی نفتی ما را منهدم کردند. ولی ما هم دست‎بردار نبودیم و انتقام می‎گرفتیم. بالأخره آمریکا هواپیمای مسافربری ما را با موشک مورد اصابت قرار داد و آن فاجعه را به بار آورد. این‎ها خطر آمریکایی‎‎ها برای ما بود. از سوی عراقی‎‎ها هم که با خطر بمباران شیمیایی روبه‎رو بودیم و در بین نیرو‎های خودی مشکل ما روحیه پایین رزمندگان بود. 

آقای رضایی می‎گفت که ما می‎جنگیم، ولی باید امکانات ما را تهیه کنید. ما هم گفتیم: امکانات مورد نیازتان را بنویسید تا اگر توانستیم، تهیه کنیم. ایشان هم یک لیست خیلی بزرگ از تجهیزات جنگی شامل ۳۰۰ فروند هواپیما و هلی‎کوپتر، ۳۰۰ قبضه توپ، تعدادی کشتی جنگی و تجهیزات دیگر درخواست داده بود. ضمن این‎که می‎گفت: آمریکایی‎‎ها هم باید از خلیج‎فارس خارج شوند. با این شرایط ما تا پنج سال دیگر موقعیت را حفظ می‎کنیم و بعد از پنج سال، اولین عملیات موفق را انجام می‎دهیم. این تجهیزات را نه کسی به ما می‎فروخت و نه ما پول خرید آن را داشتیم. 

البته این شرایط پیش امام بهانه‎جویی تلقی شد و امام هم آن نامه را همان‎طور که می‎دانید، منتشر کردند و بعد از قبول قطعنامه هم عراق که فکر می‎کرد ما از سر ضعف قطعنامه را قبول کرده‎ایم، دوباره حمله کرد و یک روزه تا نزدیکی‎‎های اهواز پیش آمد. 

این اتفاق باعث شد که رزمنده‎‎ها دوباره به‎سوی جبهه سرازیر شوند، من و آقای خامنه‎ای هم رفتیم و رزمندگان، نیرو‎های عراقی را مجبور به عقب‎نشینی کردند. این اتفاق باعث شد دنیا بفهمد که ما هنوز قدرت بالایی داریم و این مسأله به‎نفع ما تمام شد. چون کار جنگ به سلاح‎‎های خطرناک رسیده بود و دنیا نگران این بود که ما هم سلاح شیمیایی داشته باشیم و استفاده کنیم. تلاش کردند تا آتش‎بس را بپذیریم. 

البته سیاست ما این بود که حدود هفت هشت ماه، قطعنامه را نه رد کنیم و نه بپذیریم. به این ترتیب آن‎قدر چانه زدیم تا بالأخره خواسته‎‎های ما تأمین شد. وقتی هم که خواسته‎‎های ما تأمین شد، رفتیم و با امام صحبت کردیم و امام هم با قبول قطعنامه موافقت کردند. بدین صورت بود که ما قطعنامه را پذیرفتیم. 

متن کامل این گفت وگو را از اینجا بخوانید
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترس و وادادگی از این مصاحبه مشهود است. این حرفها ربطی به بچه های جنگ ندارد. بلکه وادادگی مسوولین و مجبور کردن امام به نوشیدن جام زهر است.
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی تطور تاریخی را در نظر نگرفته است موضوع بمباران شیمیایی حلبچه پیش از بازپس گیری فاو و جزیره مجنون بود و نمی شود آن را به تجهیز عراق از سوی غربیها نسبت داد کمااینکه هدف قراردادن تهران به وسیله موشک تقریبا یک سالی پیش از خاتمه جنگ توسط عراق شروع شده بود و در مقطع مورد اشاره هاشمی تازگی نداشت پس همه اینها بعد از بیست سال برای دفاع از تصمیم آن روز هاشمی جهت خاتمه جنگ صورت می گیرد. پیام ویژه امام برای پذیرش قطعنامه را چه جوری می خواهند رفع و رجوع کنند که ایشان می فرمایند بنده به شعار جنگ جنگ تا پیروزی اعتقاد داشته و دارم یعنی از نظر امام (ره) این امر شعار گول زنک نبود بلکه اعتقاد قلبی حضرتشان بود. ایشان از پذیرش قطعنامه تعبیر جام زهر می کنند پس این جام زهر کشنده است و کسی نمی تواند آن را عسل شیرین بنمایاند
Latvia
آقاي رفسنجاني! كدام خواسته ايران عملي شد؟ دريافت خسارت 1000 ميليارد دلاري از عراق يا تنبيه متجاوز يا زنده شدن صدها هزار شهيد و معلول و مجروح؟! چرا به شعور مردم ايران براحتي توهين مي كنيد؟!
Iran, Islamic Republic of
اگر دستبند تجمل نمی بست دست مارا
کسی پیدا نمیکرد از گوشه کهکشان تیر ما را....
آقای هاشمی شما و امثال شما خسته شده بودید و ....بماند!
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی شما بادیدن این همه نامردی از امریکا ودیگر کشورهای غربی دوباره میگویید باید با امریکا ارتباط برقرار کنیم واز سیاست خارجی احمدی نژاد که ضد امریکا است انتقاد میکنید
مگر مي‌شود كسي بگويد ولايتمدارم ولي خلاف نظر ‌رهبري ‌عمل كند؟!

مردم مشكلي از حيث ولايتمداري ندارند؛ مشكل از خواص است

گفتمان انقلاب در دولت هاشمي و خاتمي آسيب ديد

خائنان به ملت اگر 100 بار غسل كنند، پاك نمي‌شوند

آيا اگر آقاي هاشمي و خاتمي موضع‌گيري درستي در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامي انجام مي‌دادند، فتنه شكل مي‌گرفت؟ و اگر شكل مي‌گرفت، مي‌توانست اينقدر به ملت خيانت كند؟

خيانتكاران ‌بايد خيانت خود را قبول كرده، از دشمن برائت جسته و خيانت خود را جبران كنند
هيچ علامت مثبتي از عناصر خيانتكار نديديم
Iran, Islamic Republic of
اینکه ایشون یک طرفه به قاضی بروند درست نیست باید حرفهای آقای رضایی را هم بشنویم
ولی آنچه که امروز به ما نشان میدهد آنروز امام ما تنها بود و فقط آقای خامنه ای بعنوان رئیس جمهور با او همراه بود وگرنه بقیه ...
آقای هاشمی رئیس مجلس
آقای موسوی نخست وزیر
آقای رضایی فرمانده سپاه
وقتی به وضع این افراد در حال حاضر مینگرم میخواهم برای حال امام امت در آن برهه از زمان زار زار بگریم!
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي! مردم كوفه هم مانند شما براي ولايت بهانه جويي مي كردند...كسانيكه دين خدا را ياري كنند،خدا هم آنان را ياري مي كند،همانطور كه هشت سال مارا با دست خالي ياري كرد...
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی طلحه وزبیر هم برای اسلام جنگیدن این حرفها را ولش کن از مهدی چه خبر هنوز دارد برای مستضعفان در لندن زحمت میکشد