کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمسخر كروبي توسط خبرنگاران اصلاح‌طلب

28 خرداد 1390 ساعت 19:14

مجري "ديروز امروز فردا " پاسخگويي و نقدپذيري همه نهادهاي دولتي و عمومي را در ايجاد يك فضاي زنده و تاثير گذار رسانه‌اي و در مسير شفافيت بيشتر براي مردم بسيار موثر دانست و با انتقاد از آنچه عدم نقدپذيري مسئولان خواند، گفت: به رسميت شناختن انتقادپذيري لازمه نود سياسي است.


به گزارش فارس، محمد حسين رنجبران حدود نه سال خبرنگاري حوزه سياسي واحد مركزي خبر را در سال‌هاي حساس مجالس ششم و هفتم و دولت‌هاي هشتم، نهم و دهم برعهده داشته است و ازمجموعه گزارش‌هايش، سلسله گفتگوهاي سياسي اتاق شيشه‌اي با چهره ها و سليقه‌هاي مختلف سياسي را كه در بخش خبري بيست‌وسي توليد كرده است بيشتر مي پسندد.

وي همچنين از سال ۸۷ تا ۸۹ گويندگي بخش خبري ۲۲ شبكه سه سيما، از سال ۸۵ تا ۸۸ عضويت در كميته رسانه مركز بررسي هاي استراتژيك نهاد رياست جمهوري و مديركلي روابط عمومي وزارت رفاه وتامين اجتماعي را در سال ۸۹ دركارنامه كاري خود دارد؛ رنجبران هم اكنون علاوه بر اجراي " ديروز امروز فردا " مديريت روابط عمومي معاونت آموزش و پژوهش رسانه ملي را نيز بر عهده دارد و در مقطع كارشناسي ارشد ژورناليسم راديو و تلويزيوني دانشكده صداو سيما ادامه تحصيل مي دهد.

* برنامه ۹۰، حاصل عملكرد حرفه‌اي فردوسي پور و سياستگذاري رسانه ملي است

محمد حسين رنجبران مجري "ديروز امروز فردا " در گفت‌‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، تعريف و تبيين چارچوبي حرفه‌اي براي اين برنامه را لازمه تبديل شدن‌ان به نود سياسي - اجتماعي دانست و گفت: خوشبختانه در حوزه ورزش تا حدودي ظرفيت هاي نقد پذيري و پاسخگويي ايجاد شده است و به شرايط مطلوب نزديك شده‌ايم و برغم انتقاداتي كه برخي‌ها به برنامه نود مي‌كنند و بعضي از آنها هم درست است، بايد قبول كنيم رسيدن به اين تجربه موفق، حاصل عملكرد حرفه‌اي اين برنامه و آقاي عادل فردوسي پور و البته سياستگذاري و هزينه‌اي است كه رسانه ملي دراين حوزه انجام داده است.

* تغييرات موثر شكلي و محتوايي در برنامه "ديروز امروز فردا "

رنجبران از تغييرات موثر شكلي و محتوايي در برنامه "ديروز امروز فردا " در آينده اي نزديك خبرداد و گفت: قصد داريم با ايجاد اين تغييرات به سمت چارچوبي حرفه‌اي تر دراين برنامه حركت و برنامه‌هايي نقادانه و چالشي‌تر به مخاطبان ارائه كنيم.

وي با بيان اينكه دكتر دارابي معاون سيما از زماني كه سري جديد اين برنامه آغاز شد همواره برطراحي چارچوبي حرفه‌اي، علمي و جذاب براي آن تاكيد كرده است، تصريح كرد: آقاي دارابي در مسير اجرايي كردن اين ضرورت اتاق فكر برنامه را راه اندازي كرد، كارارزشمند، هوشيارانه و علمي كه ايشان در خيلي از برنامه‌هاي مهم سيما انجام داده است و البته كم كم جا مي‌افتد و ثمراتش هم در آينده بيشتر مشخص خواهد شد.

* نقدناپذيري مسئولان موجب دلسردي مردم مي‌شود

مجري "ديروز امروز فردا " پاسخگويي و نقدپذيري همه نهادهاي دولتي و عمومي را در ايجاد يك فضاي زنده و تاثير گذار رسانه‌اي و در مسير شفافيت بيشتر براي مردم بسيار موثر دانست و با انتقاد از آنچه عدم نقدپذيري مسئولان خواند، گفت: مردم انتظار دارند مسئولان منتخب خود را نقدپذيرتر ببينند و وقتي شاهد واكنش هاي تند برخي از آنان به يك نقد ساده هستند، دلسرد مي‌شوند و البته به گونه‌اي ديگر به اين برخي مي‌نگرند.

* نقد درست و منصفانه و با صبر و متانت، هنر است

رنجبران با بيان اينكه درست و منصفانه نقد كردن و با صبر و متانت و نه با تمسخر و به شوخي نقد را شنيدن، هنر است، افزود: اين هنر را بايد همه مسئولان داشته باشند همين دوهفته پيش بود كه حضرت آقا در مرقد مطهر امام راحل فرمودند "همه مسئولان طراز اول كشور اين را از امام شنيده بودند كه بايستي آماده باشيم اگر چنانچه از ما عيب گرفتند نگوييم ما بالاتر از آنيم كه عيب داشته باشيم، بالاتر از آنيم كه به ما انتقادي وارد باشد،خود امام هم همين جور بودند " چرا مقام معظم رهبري دراين مقطع حساس اين موضوع را بعنوان يكي از ويژگي هاي مهم مكتب امام خميني (ره) تبيين مي كنند؟! مسئولان نبايد دراين باره تامل كنند؟

وي با اشاره به مناظره نمايندگان دولت، مجلس و قوه قضائيه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي در "ديروز امروز فردا " تصريح كرد: متاسفانه برخي شخصيت هاي سياسي كشور واكنش شديدي به اين برنامه نشان دادند كه نيازي به گفتن ندارد و هنوز موضع گيري آنها در آرشيو خبرگزاري ها، روزنامه‌ها و حتي آرشيو خبر صداوسيما موجود است و مي‌توان با بررسي ادبيات اين اظهار نظرها دريافت كه چه فشاري به رسانه ملي وارد شده است!.

* مگر مي‌شود فشارهاي سياسيون نقدناپذير بر كيفيت برنامه‌تاثير نگذارد

رنجبران تصريح كرد: مگر مي‌شود چنين فشارهايي بر كيفيت برنامه تاثير نگذارد!؟ و اين مي‌شود مصداق ديگري از نقد ناپذيري و آثار آن.

وي به سختي انتخاب مهمانان برنامه هاي چالشي همچون برنامه نخست مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و گفت: در همين برنامه براي اينكه سه نماينده از دولت، مجلس و قوه قضائيه را جوري انتخاب كنيم تا كنار هم بنشينند نفسمان گرفت!، چون وقتي مثلا دو نفر هماهنگ مي‌شد نفر سوم مي‌گفت حاضر نيست در كنار يكي از آن دونفر بنيشيند و اين مساله و امتناع از حضور اگر اشتباه نكنم تقريبا سه بار تركيب ما راتغييرداد، من نمي‌فهمم اين يعني چه كه من كنار فلاني نمي نشينم!؟.

مجري "ديروز امروز فردا "در پاسخ به منتقدان اين برنامه كه مي‌گويند برنامه بايد چالشي تر و مناظره‌هاي داغ داشته باشد گفت: اين انتقاد وارد است كه برنامه بايد چاشي تراز اين باشد اما بايد به مقتضيات زماني كشور و شرايط موجود هم توجه داشت يك زماني فضاي كشور به گونه‌اي است كه مناظره داغ و برنامه سراسر چالشي را مي پذيرد يك زماني هم اينطور نيست.

* حضور و اجراي صريح يامين‌پور بر جذابيت "ديروز امروز فردا " افزود

رنجبران با اشاره به شرايط پس از انتخابات ۸۸ كه سري اول اين برنامه آغاز شد، گفت: در آن زمان، نياز به گفتگوهايي خاص براي تبيين فضاي موجود و شرايط فتنه داشتيم و براي همين فضاي بازي براي گفتگوهاي برنامه درنظر گرفته شد و دو مناظره داغ هم از آن فضا درآمد و انصافا حضور و اجراي صريح و روان آقاي يامين پور هم در آن سري از برنامه به جذابيت و بيننده آن اضافه كرد البته اين را كه به خود آقا وحيد هم گفتم كه اجراي صريح و روان ايشان خالي از عيب نبود و موضع گيري هايش برخي اوقات خيلي اثر منفي مي‌گذاشت چيزي كه درفضاي حرفه‌اي رسانه پذيرفته شده نيست.

وي با بيان اينكه شرايط رسانه‌اي كشور بويژه پس از آغاز هدفمندي يارانه ها تغيير كرده است، گفت: همان‌گونه كه رياست محترم رسانه ملي بران تاكيد ورزيدند هم اكنون رويكرد اصلي رسانه ملي دور كردن جامعه از حواشي و پرداختن به متن زندگي مردم و نيازهاي واقعي آنان است و ما براي اجراي هرچه بهتر اين رويكرد نيازبه تزريق آرامش بخشي به جامعه داريم و اين قطعا فضاي چالشي را دربرنامه ها تحت تاثير قرار مي‌دهد اما ما درهمين فضا هم سعي مي كنيم با رعايت مصالح عمومي به وظايف حرفه‌اي خود عمل كنيم.

* خط قرمزها غيرقابل قبول اما قابل درك است

رنجبران برخي خط قرمزها را غيرقابل قبول اما قابل درك دانست و اظهار داشت: شرايط و ملاحظات برخاسته از مصالح عمومي براي من و هرفرد رسانه اي ديگري قابل درك است اما معتقدم مي شود دايره اين ملاحظات را كوچكتر و فضاي تعاملي بهتري را برقرار كرد و قطعا منافع چنين فضايي بيشتر از زيان هاي ان خواهد بود درعين حال كه برقراي آن هم انعطاف و اخلاق مداري بيشتري را مي طلبد.

مجري "ديروز امروز فردا " مديريت كلان رسانه ملي را درفضاي كنوني كشور مسئوليتي بسيار سنگين و پر مخاطره توصيف و تصريح كرد: من نمي‌گويم به عملكرد صداو سيما هيچ‌گونه نقدي وارد نيست چرا كه فقط ديكته ننوشته است كه غلط ندارد اما مطلوب آن است تا نقدهاي خودمان را با واقعيات و فضاي موجود كشور محك بزنيم و ببينيم كه آيا واقع بينانه هست يا خير.

* هيچ‌كس يامين‌پور را كنار نگذاشت؛ خودش نيامد

وي درپاسخ به سئوالي درباره علت عدم استفاده از وحيد يامين پور در اجراي " ديروز امروز فردا "، گفت: بسياري از مردم در اين هفت ماه اين سئوال را از من پرسيده‌اند كه چرا آقاي يامين‌پور از برنامه كنار گذاشته شده است و من هم همان طور كه به همه اين دوستان و بزرگواران گفتم اينجا هم مي گويم، هيچ‌كس آقاي يامين پور را كنار نگذاشته و حتي مانعي براي حضور او در سري جديد برنامه ايجاد نكرده است بلكه برغم اصراري كه مسئولان سازمان داشتند و برنامه ريزي هم كه براي حضور او شده بود خودش به يكباره در برنامه حاضر نشد.

رنجبران با اشاره به جلسات هماهنگي پيش از برنامه كه آقاي يامين‌پور هم در آنها حضور داشت، افزود: براساس برنامه تنظيمي همين جلسات قرار شد نخستين برنامه سري جديد پنج شنبه ۱۸ آذر با حضور نمايندگان سه نسل دانشجويي و با اجراي آقاي يامين پور روي آنتن برود و هفته بعد از اين يعني ۲۵ آذر نوبت اجراي بنده بود اما آقاي يامين پور به يكباره ابتدا به صورت تلويحي عصر چهارشنبه ۱۷ اذر و به صراحت صبح پنج شنبه ۱۸ آذر گفت كه من نمي‌ايم و هرچقدر هم كه با او صحبت شد قبول نكرد خود من شايد سه بار با او صحبت كردم.

مجري "ديروز امروز فردا " با بيان اينكه تا آنجا كه من مي‌دانم مشكلي ميان سازمان و آقاي يامين‌پور وجود ندارد گفت: اتفاقا اسفند ۸۹ و در همايش مجريان سازمان كه به ابتكار آقاي دكتر دارابي برگزار شد از آقاي يامين پور هم دعوت شده بود و اوايل ارديبهشت كه تلفني باهم صحبت كرديم مي‌گفت مي‌خواهد برنامه‌اي را به صورت مشترك با آقاي فرزاد حسني داشته باشد و من هم برايش آرزوي توفيق كردم و همواره هم اميدوارم در هرزمينه اي كه فعاليت مي كند چه رسانه‌اي و چه سياسي موفق باشد.

رنجبران در پايان اين بخش از گفتگويش از راهنمايي هاي مهندس ضرغامي، حمايت‌ها و راهنمايي هاي دكتر دارابي، هم فكري و دلگرمي هاي آقاي پور محمدي مديريت شبكه سه و تلاش‌ها و رفاقت ها و كمك هاي آقايان شريعت پناهي مدير گروه اجتماعي شبكه و علي زاهدي تهيه كننده ارزشي اين برنامه تشكر و قدرداني كرد.

خبرنگار سابق واحد مركزي خبر از آغاز فعاليت‌ا‌ش در رسانه ملي هم اينگونه مي‌گويد: در آن زمان تمايل زيادي داشتم كه خبرنگاري را از حوزه اجتماعي آغاز كنم اما با توجه به شرايطي كه در آن زمان در واحد مركز خبر وجود داشت در حوزه سياسي كارم را شروع كردم و در حساس ترين روزهاي كاري مجلس ششم خبرنگار پارلماني واحد مركزي خبر شدم.

وي بااشاره به فضاي مجلس ششم افزود: با يكدست شدن مجلس و دولت در سال ۷۸ جريان دوم خرداد قدرت بسياري براي خود متصور بود و آن زماني كه من وارد مجلس شدم يعني سال سوم مجلس ششم به وضوح احساس مستي در قدرت را در رفتار اكثريت آنها مشاهده مي‌كردم.

* توسعه سياسي و آزادي بيان براي خود دوم‌خرداد در حد شعار باقي‌ماند

رنجبران با بيان اينكه شعار توسعه سياسي و آزادي بيان در دوره دوم خرداد گرچه آثار حداقلي مثبتي در جامعه گذاشت اما براي خود جريان دوم خرداد فقط درحد شعار باقي ماند، تصريح كرد: قطعا بر رفتار رسانه‌اي همه دولت‌ها و مجالس نقدهايي وارد است اما به جرات و با توجه به آنچه در دوران دوم خرداد در مجلس و دولت ديده ام بايد بگويم آنهايي كه ادعاي دفاع از آزادي بيان و رسانه هاي آزاد را داشتند خود دچار ديكتاتوري در اين عرصه شدند.

*هدايت هدفمند خبرنگاران دوم خردادي از سوي مشاركت، مجاهدين و كارگزاران

مجري " ديروز امروز فردا " به هدايت دقيق خبرنگاران همسو با جريان دوم خرداد از سوي عناصر اصلي جبهه مشاركت، سازمان مجاهدين و حزب كارگزاران اشاره كرد و گفت: هيچ يك از خبرنگاران عضو اين جريان حق نداشتند خارج از چارچوب تعيين شده دوم خرداد حركت كنند و حتي سئوالات و رويكردي كه قرار بود در هرروز پيگيري كنند از روز قبل يا مدت‌ها قبل طراحي و به آنها ديكته مي شد.

وي برخورد تند و حذفي جريان دوم خرداد با خبرنگاران متخلف خود را نمادي ديگر از ديكتاتوري آنها توصيف و تصريح كرد: اين جريان همچنين با همراهي حلقه خاصي از خبرنگاران خود آنچنان فضاي كار را براي خبرنگاران ديگر رسانه ها تنگ كرده بود كه هر لحظه احساس مي كردي تحت نظر هستي و براي فعاليت حداقلي هم مشكل داشتي.

* مجلس‌ششمي‌ها با برخواستن يكي‌دو نفر در مجلس نظرشان عوض مي‌شد

مجري "ديروز امروز فردا " با اشاره به دولتي بودن مجلس ششم و تصميم هاي اكثرا سياسي اين مجلس گفت: آن موقع راي گيري مجلس الكترونيك نبود و با قيام و قعود انجام مي‌شد و براي همين همه چيز مشخص بود مثلا اگر رياست جلسه با بهزاد نبوي يا محمدرضا خاتمي بود و آنها بلند مي شدند اكثريت بلند مي شد و اگر هم بلند نمي‌شدند قطعا مصوبه اي تصويب نمي‌شد مگر برخي موارد بسيار نادر وضع همين طور بود،حتي جلساتي را هم كه كروبي رييس آن بود همه بيشتر به نفر منتهي اليه سمت راست كروبي يعني نعيمي پور عضو ارشد مشاركت نگاه مي‌كردند و بنا بر حالت نشستن يا برخاستن او راي مي دادند.

وي افزود: يادم نمي رود كه دكتر حسن سبحاني نماينده مردم دامغان كه بيشتر يك چهره علمي ودانشگاهي در عرصه اقتصاد داشت برخي اوقات آنقدر تذكر ايين نامه‌اي و اخطار قانون اساسي مي داد كه مثلا فلان تصميم علمي و كارشناسي نيست كه خسته مي‌شد و صدايش مي‌گرفت اما هيچ كس توجه نمي كرد.

رنجبران به خاطره خود با بهزاد نبوي دراين زمينه اشاره مي كند و ادامه مي‌دهد: يكبار كه با بهزاد نبوي صحبت و خيلي محترمانه و در همان عنفوان جواني‌ام برخي كارهايشان را نقد مي‌كردم، گفتم: حالا همه سياسي و بد و ضد شما! چرا به صحبت‌هاي علمي اين بنده خدا آقاي سبحاني گوش نمي‌كنيد براي شماها كه يكسره دم از شنيدن سخن مخالفان مي زنيد خوب نيست؛ گفت: "او آدم خوبيه اما دركار اجرايي نبوده و مسائل را درك نمي كند! "

* ماجراي سيلي مجلس ششمي‌‌ها به يكديگر

خبرنگار سابق واحد مركزي خبر در پاسخ به اين سئوال كه مجلس ششمي‌ها مي‌گويند نقد پذيرترين نمايندگان مجلس بوده‌اند، نظر شما دراين باره چيست، گفت: من سئوال شما را با اين خاطره مستند پاسخ مي دهم، سرقضيه تحقيق و تفحص از پتروپارس اعلمي نماينده تبريز و عضو فراكسيون اكثريت ششم تذكر آيين نامه‌اي خطاب به بهزاد نبوي رييس جلسه داد كه چرا آقاي عظيمي رييس كميسيون انرژي مدارك لازم را به ما به عنوان هيات تحقيق و تفحص نمي‌دهد و آخر سر هم نقد درست اعلمي را نبوي به قول خودمان پيچاند اما يادم نمي ايد كه اعلمي زماني كه ميكروفن خاموش شد خطاب به نبوي چه گفت كه اقايان ناراحت شدند.

وي افزود: البته اين آخر كار نبود بعد از نشستن اعلمي ديدم، عظيمي هم كه از اعضاي برجسته جبهه مشاركت بود دارد به سمت او مي‌رود ديدم عصباني است اول تصميم گرفتم به فيلم بردارم بگويم آماده شود تا تصوير آنها را بگيرد اما پيش خودم گفتم نهايت يك بحث و داد و بيداد است كه در مجلس ششم عادي است و براي همين صرفنظر كردم اما اي كاش به فيلم بردار مي‌گفتم؛ يكدفعه ديديم صداي پس گردني عظيمي به اعلمي كل صحن رو گرفت و بعدش هم درگيري و بزن بزن. البته آقايون سريع اون‌ها رو بردند توي راهرو تا ما نتوانيم فيلم بگيريم؛ اين يك نمونه از نقدي پذيري آنها از درون خودشون بود كه به ياد دارم حالا خودتون قضاوت كنيد.

* غرور موجب سلب اعتماد مردم به مجلس ششمي‌ها شد

رنجبران با بيان اينكه غرور موجب سلب اعتماد مردم به مجلس ششمي‌ها شد، گفت: روز آخر مجلس ششم با نمايندگان مصاحبه مي‌كردم و يكي از سئوالاتم اين بود كه توصيه شون رو به مجلس هفتمي ها بگويند مرعشي كارگزاراني خيلي قشنگ جواب داد: "غرور آفت مرده، مجلس ششمي‌ها به اين آفت دچار شدند اميدوارم هفتمي ها به اون دچار نشوند.

"مجري "ديروز امروز فردا "با بيان اينكه جريان تندروي مجلس ششم حتي به رييس منتخب خودشان كه او را ريش سفيد اصلاحات مي‌گفتند رحم نمي‌كرد، افزود: چند بار شاهد بودم مسيح علي‌نژاد كه الان در آن سوي مرزها عنصر ضد انقلاب شده و سنگ مهدي كروبي را مي‌كوبد با سئوالاتي كه همين آقايان مشاركتي و مجاهديني و كارگزاراني مي‌دادند به سمت كروبي مي‌رفت تا هر طور شده او را درجمع ضايع كند يا اينكه چيزي از زبان او بكشد كه يا تنش بدنبال داشته باشد يا دست آخر خود كروبي آن را تكذيب كند.

* علي‌نژاد در جمع خبرنگاران و نمايندگان، كروبي به را سخره مي‌گرفت

وي ادامه داد: حتي برخي اوقات همين خانم در جمع خبرنگاران و نماينده‌ها كروبي را مسخره مي‌كرد و به استهزا مي‌كشيد و اعوان و انصارش هم برايش هورا مي كشيدند.

رنجبران به پروژه همين جريان براي سيد محمد خاتمي هم اشاره كرد و گفت: آن روزها كه شيرين عبادي جايزه صلح نوبل گرفته بود، اگر يادتان باشد خاتمي چيزي نمي‌گفت و اطرافيانش خيلي ناراحت بودند كه مثلا چرا خاتمي به شيرين عبادي تبريك نگفته است براي همين يك روز كه او براي دادن گزارش اقتصادي يا دادن لايحه دقيق به خاطر ندارم به مجلس آمده بود مسيح علي‌نژاد را مامور كردند كه به سراغش برود و اين سئوال را مطرح كند.

* عدم واكنش خاتمي به شيرين عبادي

خبرنگار سابق واحد مركزي خبر با بيان اينكه در مجلس ششم وقتي خاتمي مي‌خواست بيايد هزار جور محدوديت براي خبرنگاران و بويژه دوربين‌هاي صدا و سيما درست مي‌كردند كه به راهروي پايين نيايند، افزود: آن روز هم ما همه بالابوديم اما ديديم كه مسيح علي‌نژاد آزادانه در راهرو منتظر آمدن خاتمي است براي همين به دوربين‌ها آماده باش داديم كه اگر مصاحبه‌اي كرد ما هم برويم، همين طور هم شد همان سئوال را با عصبانيت مطرح كرد اما خاتمي جوابي نداد بعد صدايش را بلند كرد كه چرا شما از مواضع تان كوتاه مي‌آييد و يك پيام تبريك خشك و خالي هم به خانم عبادي نمي‌دهيد كه در اين لحظه خاتمي عصباني شد و داد زد.. " به شما چه ربطي دارد " البته همان شب تصوير اين مكالمه از خبر ۲۱ پخش شد.

وي با بيان اينكه پخش اين صحنه براي جريان دوم خرداد بسيار گران تمام شد و نشانه‌اي از اختلاف نظر خاتمي با تندروهاي اطرافش بود، تصريح كرد: براي همين يكي دو هفته بعد كه خاتمي دوباره به مجلس آمد به او گفتند وقتي بيرون آمدي در مقابل دوربين‌ها سراغ علي‌نژاد را بگير و از دل او درآور كه البته اينجا هم خاتمي گاف داد.

رنجبران افزود: از ابتدا كه خاتمي به راهروي مجلس محل اجتماع خبرنگاران آمد، سراغ علي‌نژاد را گرفت " مسيح كو؟ اين خانم مسيح كجاست؟ " علي‌نژاد از پشت سر خبرنگاران خاتمي رو صدا زد.. " آقاي خاتمي شما كه با ما قهريد!! " خاتمي هم ديدش و در نهايت سرحالي گفت.. " نه بابا قهر چيه اين حرف‌ها چيه من و شما بايد بريم تو اتاق درو ببنديم و درست و حسابي با هم دعوا كنيم...!!!، همه خنديدند و در عين حال از اين حرف جا خوردند اين صحنه رو هنوز فيلمش رو در آرشيوم نگه داشتم. جالب بود خاتمي كه آن روزها مثلاً با بعضي اطرافيان و تندروها مرزبندي مي‌كرد در جريان فتنه ۸۸ كاملا به ورطه فتنه‌گران افتاد و به همراه آنان از صحنه سياسي كشور حذف شد.

مجري "ديروز ،امروز، فردا " درادامه مجلس هفتم را يك مجلس شاخص درميان ادوار مختلف مجلس توصيف و تصريح كرد: گرچه اين مجلس هم خالي از عيب نبود و به اذعان بزرگان آن بزرگ‌ترين اشتباه آنها در انتخاب رييس ديوان محاسبات وقت رقم خورد اما مجلس هفتم اگر اشتباه نكنم نخستين مجلسي بود كه به عنوان مجلس اصولگرا بدون هيچ رودربايستي چهار نفر از وزيران پيشنهادي دولت نهم يعني دولت همسو با خود را انداخت و اين يك چيز جديدي بود ميان دولت و مجلس همسو.

* ارزيابي مقايسه‌اي مجالس هفتم و هشتم ناقص است

وي ارزيابي مقايسه‌اي خود از مجالس هفتم و هشتم را ناقص خواند و گفت: چون در مجلس هشتم خيلي كمتر حاضر بودم نمي توانم اظهار نظر دقيقي بكنم اما فكر مي‌كنم با مروري بر سخنان حضرت آقا در جمع نمايندگان اين دو مجلس مي‌توان به يك جمع بندي روشني رسيد.

رنجبران در پاسخ به اين سئوال كه چرا مجلس هشتم با دولت دهم كه همخواني فكري دارد همانند مجلس ششم و دولت خاتمي هماهنگي صددرصدي ندارند، گفت: اولا چنين هماهنگي صرفا حزبي قطعا خساراتش براي مردم بيشتر خواهد بود و ما رسانه‌اي هاي در چارچوب نظام اصلا نبايد بدنبال اين موضوع باشيم اما نكشاندن اختلافات به افكار عمومي و نگران نكردن مردم همواره بايد بعنوان يك اصل مورد توجه قرار گيرد.

* اختلافات كارشناسي ميان مجلس و دولت زمينه رشد و پويايي را در كشور مهيا مي‌كند

خبرنگار سابق واحد مركزي خبر با بيان اينكه اختلافات كارشناسي ميان مجلس و دولت زمينه رشد و پويايي را در كشور مهيا مي‌كند، خاطرنشان كرد: در اختلافات غير منطقي مجلس و دولت هر دو طرف مقصرند، مجلس و دولت بايد تعامل تعريف شده‌اي داشته و در مواقع بروز اختلافات به آن پايبند باشند و به نظرم اين تعامل فقط با تمسك به قانون بدست مي‌آيد.

مجري " ديروز امروز فردا " به تجربه پنج‌ساله خود به عنوان خبرنگار حوزه دولت در دولت هاي نهم و دهم اشاره و تصريح كرد: به پركاري آقاي احمدي‌نژاد كسي را نديده‌ام دور اول سفرهاي استاني كه به همه شهرستانهاي استان مي‌رفتيم و من در حدود نيمي از آنها حضور داشتم در عين حال كه برايمان بسيار سخت بود اما تجربه اي گرانسنگ هم بود و درخلال آن گپ و گفت هاي خصوصي و جالب بسياري با آقاي احمدي‌نژاد داشته‌ام كه شايد در آينده برخي از آنها را نوشتم.

* نخستين سفر استاني دولت نهم به خراسان جنوبي

وي به نخستين سفر استاني دولت درسال ۸۴ به خراسان جنوبي اشاره كرد و افزود: در آن سفر به سرايان رفتيم منطقه‌اي كه خيلي محروم بود و پس از سفر مقام معظم رهبري كسي به اونجا نرفته بود مردم اينقدر خوشحال بودند كه نميشه وصفش كرد داشتم مصاحبه مي‌گرفتم به دختر جواني برخوردم كه فكر كردم دانشجوست اما گفت ترك تحصيل كرده و بدليل از كار افتادگي پدرش با قالي بافي خرج زندگي خودش، مادر و پدر و برادرانش رو درمياره اونهم با ماهيانه اگر اشتباه نكنم ۵۰ هزار تومان! پس دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات چه مي‌كردند.

رنجبران ادامه داد: البته اين قسمت خوبش بود، از او پرسيدم از رييس‌جمهور چه ميخواهيد، مكثي كرد و گفت "هيچي فقط حمام عمومي اينجا رو راه بياندازه ...! " هيچي نگفتم اما مي‌خواستم از ته دل گريه كنم البته از طرفي هم خوشحال بودم كه احمدي‌نژاد از اينجا شروع كرده و واقعا مي‌خواهد حركت كنه و انصافاهم توي اين ۶ ساله كارهاي خوبي انجام شد كه اميدوارم با همون قدرت قبل ادامه پيدا كنه.

وي فضا و دغدغه كار در دولت‌هاي نهم و دهم را غير قابل قياس خواند و اظهار داشت: اي كاش الان هم همين حال وهوا حاكم بود، امروز رييس جمهور محترم از سكوت الهام بخش وحدت سخن مي‌گويد اما ... بگذريم.

* دانشگاه عمومي بايد درقبال انحراف از خطوط و معيارهاي نظام اسلامي حساس باشد

مجري "ديروز امروز فردا " در پاسخ به سئوالي درخصوص چگونگي برخورد صداو سيما با جريان انحرافي گفت: من در جايگاهي نيستم كه در اين زمينه اظهار نظر كنم اما بر اساس فرموده امام راحل صداوسيما دانشگاه عمومي است و دانشگاه عمومي هم بايد درقبال هرگونه انحراف از خطوط و معيارهاي نظام اسلامي حساس باشد و در زمان مناسب به مردم آگاهي دهد و تاكنون نيز اينگونه بوده است و از اين پس هم چنين خواهد بود.

رنجبران با اشاره به خاطره ها و گفتگوهاي خاصي كه با بسياري از مسئولان فعلي و قبلي و چهره هاي سياسي داشته است گفت: همواره يكي از آرزوهايم جمع آوري و نوشتن اين گپ و گفت ها و خاطرات درقالب يك كتاب بوده است كه اميدوارم در آينده اي نزديك محقق شود.

وي همچنين در خاتمه گفت: همسرم درتمام طول اين چند سال به معناي واقعي همراه و مشاور امين من بوده است و بويژه از زماني كه اجراي "ديروز ،امروز ،فردا " را شروع كردم در همه برنامه‌ها كمك و راهنماي من بوده و هست و چون خودش هم رسانه‌اي است، هميشه نخستين فرد است كه درجايگاه سخت گيرترين منتقد، برنامه و اجرايم را به نقد مي‌كشد و جا دارد در اين جا اززحماتش تشكر كنم.


کد مطلب: 171882

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/171882/تمسخر-كروبي-توسط-خبرنگاران-اصلاح-طلب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com