کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا آیت‌الله هاشمی به دنبال احیای طرح خطرناک سال 88 است؟

4 آبان 1390 ساعت 8:54

آقای هاشمی رفسنجانی روز ۲۶ مهرماه در دیدار اعضای هیئت مدیره مجمع استانداران جمهوری اسلامی، از لزوم آنچه "ترمیم اعتماد مردم" خواند سخن گفت و افزود: اگر مدبرانه عمل کنیم، می‌توانیم ظرف دو سال و با برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها به‌ صورت آزاد و شفاف و همراه با نظارت و اجرای صحیح، مردم را همانند ابتدای انقلاب پشتیبان و همراه نظام و آرمان‌های آن نگه‌داریم.


به گزارش جهان، او حدود یک هفته بعد و در روز ۲ آبان ماه سخنان خود را درباره انتخابات مجلس نهم صریح تر کرد و در دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران گفت: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلایق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پیش روی کشور با شفافیت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: راه درست این است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سیاسی آنان احترام می‌گذارند.

اما سخنرانی بی پرده آقای هاشمی و "تردید افکنی" او درباره انتخابات مجلس نهم در دیدار شورای مرکزی حزب اصلاح طلب مردم سالاری ایراد شد. او در این دیدار با اشاره به اینکه مردم چیزی جز این نمی‌خواهند که در سرنوشت و آینده خود تأثیرگذار باشند، گفت : مردم می‌خواهند رأیشان تأثیرگذار باشد و تزئینی نباشد.

درست در همین حال رسانه های اپوزیسیون نوشتند که محمد خاتمی گفته است نباید رای مردم "تزئینی" باشد. بر اساس این گزارش، خاتمی در دیدار با جمعی از مردم سیستان بلوچستان گفت که "می توانیم بگوییم جمهوری اسلامی داریم ولی رأی مردم در آن اثری ندارد و تزئینی است."

تطابق اظهارات و رویکرد آقای هاشمی و خاتمی این گمان را تقویت کرد که آنان در حال پیگیری یک "پروژه مشترک" جدید هستند؛ پروژه ای که به دلیل شباهت های آن با ادعای "تقلب" سال ۸۷ و ۸۸، یادآور عملکرد آقای هاشمی و اصلاح طلبان در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری است.

هرچند بخشی از فعالان سیاسی از تلاش های مخفی و مشکوک جریان انحرافی برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس نهم سخن گفته و معتقدند سران این گروه منحرف درصدد فرستادن نیروهای خود به خانه ملت هستند اما رویه ای که آقای هاشمی و برخی از سران اپوزیسیون در پیش گرفته اند بی شک مخدوش کردن امانتداری و چهره نظام و زیر سوال بردن اصل انتخابات است؛ رویه ای که همگان پیامدهای ناگوار آن و اغتشاش جریان شکست خورده را پس از انتخابات خرداد ۸۸ به چشم دیدند.

در واقع به نظر می رسد که آقای هاشمی خلاف تاکیدش بر "ترمیم اعتماد مردم" در حال پیمودن مسیر اعتمادزدایی از نتیجه انتخابات و امانتداری نظام است.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز آقای هاشمی از ماه ها پیش به میدان آمد و به صورت مکرر مشابه سخنان امروزش را درباره انتخابات مورد تاکید قرار می داد.

او درست شش ماه و ده روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در حرکتی تامل برانگیز "تردید افکنی" در نتیجه انتخابات را آغاز کرد؛ آنجا که در همایش جنجالی ۳۰ سال قانونگذاری گفت: اگر مردم احساس کنند رأی‌شان در سرنوشت آنان بی‌اثر است و متولیانی پیدا شوند که رأی آنها را هر جوری که می‌خواهند، بخوانند آنگاه دلسرد می‌شود، چون مردم مسلمانند و هیچ وقت به کشور خیانت نمی‌کنند.

با وجود هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره "متزلزل و خدشه‌دار" نکردن انتخابات ریاست جمهوری دهم که در نخستین روز سال ۸۸ در اجتماع پرشکوه زائران امام رضا مطرح شد، اصرار رئیس مجمع تشخیص بر طرح این موضوع آن هم چندین ماه پیش از انتخابات، بویژه در خطبه های نماز جمعه ادامه یافت.

تداوم این رویکرد خطر آفرین، رهبر انقلاب را بر آن داشت تا ۹ روز بعد البته این بار با لحنی صریح تر مانع از "تردید پراکنی" بین مردم شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز نهم اردیبهشت، در جمع پرستاران، معلمان و کارگران، مخاطب سخنانشان را «برخی دوستان بی‌انصاف» نام گذاشتند و فرمودند: متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند با ناسپاسی علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌برند.

با این حال، "تردید آفرینی" و "القای از دست رفتن اعتماد" مردم به نظام، همچنان ادامه یافت و پس از آغاز فتنه ۸۸ و در آخرین خطبه های نماز آقای هاشمی به اوج رسید.

در نتیجه این رویه و مواضع جنجال آفرین آقای هاشمی بود که وی از سوی افکار عمومی عمومی، فعالان دانشجویی و اصولگرا به مخدوش کردن اعتماد مردم، تردید افکنی میان آنان و حمایت از جریان فتنه متهم شد و در مناسبت های مختلف از جمله در حماسه ۹ دی ماه ۸۸ مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

البته اعتراضات مردمی هم باعث اصلاح مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نشده و او هرگز هراسی از ماندن در کانون انتقادات به خود راه نداده است به گونه ای که وی در آستانه دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم و نیز در هفته های اخیر بار دیگر رویکرد سابق خود را پی گرفته است. شاید در همین راستا بود که آقای هاشمی روز گذشته با مجمع محقیق و مدرسین حوزه علمیه قم، از گروه های حامی جریان فتنه، دیدار کرد.

اما آقای هاشمی که در سخنانی مکرر این روزها بر از دست رفتن اعتماد مردم و لزوم ترمیم آنان تاکید کرده است به این سوال پاسخ نداده است که چه کسی برای نخستین بار "بذر تردید" و "بی اعتمادی" را در دل مردم کاشت و پس از انتخابات به حمایت از جریان فتنه گر پرداخت؟ و آیا راهکار بهتر برای تقویت اعتماد مردم، عزم آقای هاشمی و خواص همسو به اصلاح رفتار و رویکرد خود در چند سال اخیر نیست؟

باتوجه به رویدادهای دو سال اخیر از جمله ماجرای تغییر رئیس مجلس خبرگان به نظر می رسد آنچه از دست رفته اعتماد مردم به برخی جریان ها و شخصیت هاست نه نظام؛ اعتمادی که به گفته خود آقای هاشمی ترمیم آن ضروری است.

البته شاید منظور آقای هاشمی از "مردم" حامیان جریان فتنه باشد که اگر اینگونه باشد نیازی به نوشتن درباره آن وجود ندارد.

در هر صورت روشن است که نباید از رویکرد این روزهای آقای هاشمی و دوستانش بسادگی گذشت زیرا اصرار رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر پیش کشیدن موضوع "تزئینی" بودن رای مردم و احیای رویکرد سال ۸۷ و ۸۸ از پروژه ای حساس حکایت دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان، فعالان سیاسی و دانشجویی و رسانه های در این باره است. حتی اگر مواضع او "سخنانی هرچند نادرست" از زبان یک دلسوز نظام توصیف شود نیازمند دادن تذکرات لازم است.


کد مطلب: 168636

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/168636/آیا-آیت-الله-هاشمی-دنبال-احیای-طرح-خطرناک-سال-88

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com