پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۳۵

ده "گاف"میرباقری تنها در یک قسمت!

يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب: 166721
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ بینندگان قسمت سی‏ام سریال مختارنامه تفاوت زیادی از نظر انواع درگیری‏ها و کشمکش‏های داستانی (conflict) با قسمت‏های پیشین مختارنامه را شاهد بودند. البته در قسمت‏های قبل میرباقری تلاش کرده بود تا برای آنکه داستان از جذابیت خارج نشود، حداقل یک یا دو ماجرای جنگی در آن وجود داشته باشد؛ اما قسمت سی‏ام، مخاطب را با انواع ماجراها و درگیری‏های دراماتیک بر نشستن به پای گیرنده و پیگیری داستان، ترغیب و تحریک کرد.

با پایان این قسمت، سه‏‌چهارم سریال به انتها رسید و در یک‏‌چهارم باقی‏مانده، رفته‏رفته داستان از کشتن قاتلان امام حسین(ع) به سمت تلاش‏های مختار برای بقای دولتش و درگیری با آل‏‌سفیان و عبیدالله‏بن زیاد از شام از یک سو و آل‏زبیر و مصعب از حجاز و بصره از سوی دیگر کشیده می‏شود.

اما داستان قتل و کشته شدن حرمله قاتل «شهید شش ماهه کربلا(ع)» و کسی که تیر به قلب نازنین اباعبدالله‌الحسین(ع) پرتاب کرد، بار دیگر شور و شوقی در دل مخاطب عاشق مکتب اهل‏بیت(ع) انداخت و دل او را از کشته شدن خبیث‏ترین و شقی‏ترین اشقیا شاد کرد. با این همه، اشتباهات و گاف‏هایی چند در این قسمت، نشان از عدم دقت میرباقری در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی سریال دارد؛ مسأله‏ای که مدام در رسانه‏ها آن را تبلیغ می‏کنند و از دقت بالای میرباقری در هنگام ساخت یک سریال خبر می‏دهند و آن را با سروصدای زیاد و اغراق فراوان در بوق و کرنا می‏کنند! البته نباید از صحنه زیبای شهادت حضرت علی اصغر(ع) بر دستان مبارک پدرش و افشاندن خونش به آسمان به راحتی گذشت که اگر این هم نبود، باید این قسمت را از ضعیف‏ترین قسمت‏های مختارنامه می‏نامیدیم!

در این‏جا تنها ده گاف این قسمت را بیان می‏کنیم که اگر می‏خواستیم موشکافانه‏تر و فنی‏تر به تحلیل آن بپردازیم، قطعا بسیار بیشتر از این حرف‏ها بود(!):

۱. سکانسی که کیان وارد خانه‏اش شد و با جنازه همسر و پسرش روبه‏رو شد و از فرط ناراحتی سر خود را به تختی کوبید که باعث جاری شدن خون از سرش شد. این، با روند داستان مطابقت دارد. اما آنچه را که دقت نکرده، باقی ماندن خون بر سر کیان در روز بعد این ماجرا(زمان تشییع جنازه‏ها) است؛ آن هم در حالی که لباس کیان تغییر کرده و پیراهن مشکی برای عزا به تن کرده است! از آن بدتر خبر از عدم اهتمام مؤمن به زدودن نجاست خون از بدن و لباس خود و حتی نماز خواندن کیان می‏دهد!

۲. چین و چروک‏های صورت بازیگر نقش حرمله گذشته از آن‏ که طبیعی نبودنش به شدت به ذوق می‏زد و بیننده با اولین نگاه به مصنوعی بودنش پی می‏برد، مدل ثابت و مشخصی در چند سکانسی که بازی کره بود، نداشت! مثلا در سکانس‏های نخست این قسمت حرمله دارای پیشانی‏ای پرچروک است؛ اما در سکانس رویارویی با مختار پیشانی صافی دارد! اگر اینها عدم دقت کارگردان در هنگام ساخت نیست، پس چیست؟ 

۳.تشییع‏‌کنندگان زن و فرزند کیان، در پایان مراسم تشییع بر جنازه‏ها پرچم سه‏رنگ ایران را پوشاندند! این در حالی است که تعیین سه رنگ سبز و سفید و قرمز برای پرچم ایران در زمان قاجاریه بوده نه دوره امویان! 

۴. کیان پس از آنکه به مخفیگاه حرمله حمله کرد و بر جایی که او و دارودسته‏اش بودند مسلط شد، شروع به رجزخوانی کرد ... جالب آن‏که مدام از خود می‏گفت و از ایرانی بودنش؛ نه آن‏که از اهل‏بیت(ع) تعریف کند و این‏که او الآن برای قصاص از خون خاندان امام حسین(ع) و شهدای کربلا آن‏جاست! 

۵. کیان می‏گفت من از تبار آرش کمانگیرم! آقای میرباقری آیا نباید می‏گفت من پیرو علی(ع) و خونخواه حسینم؟ افتخار به شخصیتی افسانه‏ای بالیدن دارد یا پیرو اهل‏بیت(ع) بودن افتخار است؟ 

۶. همسر و فرزند کیان (شیرین و حیدر) به خاطر خباثت و رذالت حرمله کشته شدند نه این‏که کشته شدن آنها تاوان خودخواهی و کبر و غرور کیان باشد! میرباقری چندین بار این مسأله را در لفافه و یک بار هم به صراحت از زبان کیان بیان کرد! اگر قرار باشد تاوان خودخواهی و غرور انسان‏ها این‏گونه دردناک و سنگین باشد، پس اولا باید ـ العیاذ بالله ـ در عدالت خداوند شک کرد و ثانیا دیگر کسی تا به حال در زمین باقی نمانده بود؛ همه انسان‏ها گاهی غرور وجودشان را می‏گیرد؛ پس احتمالا تا به الآن همه مردم کشته شده بودند! 

۷. بن‌‏کامل در یکی از پلان‌های پایانی سریال به مختار گفت: «آه شیرین و حیدر دامن حرمله را گرفته»! آقای میرباقری! آیا آه حضرت علی اصغر(ع) طفل شیرخواره اباعبدالله(ع) و نفرین خود حضرت‌اباعبدالله(ع) دامان ننگین حرمله را گرفت یا خون عائله کیان؟ نفرین امام(ع) به کوفیان و اشقیا را که در تمام اسناد و کتب تاریخی می‏توان یافت. 

۸. مسلما در زمان خلفا ـ و حتی تا به امروز ـ شکاف میان عرب و عجم و احساس برتری نژادی هر یک بر دیگری بسیار بالا بوده و متأسفانه به رسم جاهلیت در اعماق جان مسلمانان نفوذ کرده بود. آیا در حال حاضر که دشمنان اسلام با این حربه می‏خواهند وحدت مسلمین را به هم بزنند، کار درستی است که ما هم پیوسته بر طبل اختلافات عرب و عجم بکوبیم و آب در آسیاب دشمن بریزیم؟ علت این همه اصرار کارگردان محترم بر جنگ میان مختار و یارانش با دشمنان اهل‏بیت(ع) به جنگ عربی ـ عجمی بودن چیست؟ 

۹. سکانس به درک واصل شدن حرمله را کارگردان محترم با الهام از فیلم‏های کوروساوا و جنگ‏های سامورایی‏ها طراحی کرده بود نه با استفاده از اسناد دست اول تاریخی! آیا واقعا پرتاب چاقو از سوی دو طرف به سمت یکدیگر، باعث خنده و تمسخر مخاطب نمی‏شود؟ آیا بهتر نبود جنگ تن به تن طبیعی‏تری را شاهد بودیم؟ 

۱۰. و در آخر، سکانس گفت‏وگوی کوتاه غلام حرمله و فرزندش با لهجه خوزستانی‏های ایران ـ لهجه آبادانی ـ برای بیننده انبساط خاطر ایجاد کرد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاملا به جا و درست بود.تمام موارد به نحو بارزی در قسمت ذکر شده وجود داشت.به غیر از این معلوم نشد حرمله با آن همه هوشیاری چگونه در محاصره گیر کرد و قضیه تیر خوردن فردی شبیه مختار در راه مسجد کوفه چه بود.
Iran, Islamic Republic of
در مورد بند 10باید بگم که غلام حرمله خوزستانی نیست وبندرعباسی است
Iran, Islamic Republic of
موارد 4 تا 8 نظرات شخصي نويسنده اين سطور رو نشون ميده و قابل تعميم نيست...مثلا در مورد 4 بايد گفت همين منيت كيان بود كه اورا به غرور دچار كردو از اخلاص دور ،و نتوانست حرمله را به هلاكت برساند.
United States
جسارت نباشه با اینکه بعضی از ایرادات تا حدی وارد هست اما فکر کنم دوستان دارن "بهانه های بنی اسرائیلی" میگرن...
مثلاً بند 5 (که در سیر حرکت سریال جهت تخریب جهره ایرانیان و لغز خوانی حرمله درست بود) یا بند 4 یا بند 7 و ...
Serbia
چقدر ایراد میگیرید
فیلم بسیار خوب وتاثیر گذاری است
Iran, Islamic Republic of
ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻢ ﻣﺘﺎﺳﻔﻢ...ﻣﻦ ﺩﺭ ۸ ﺑﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﭼﯿﺰﯼ ﺟﺰ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻗﺎﯼ ﻣﯿﺮﺑﺎﻗﺮﯼ ﻧﺪﯾﺪﻡ
Iran, Islamic Republic of
من که اصلا قسمت کشته شدن حرمله را نپسندیدم.خیلی آبکی وبی سر وته بود.
جعفر
Iran, Islamic Republic of
شماها که بلد بودین میرفتین فیلم رو می‌نوشتین کی می‌تونه این همه نکته جنگ رو سرهم کنه واقعا فیلم خوبی هست و تاثیر گزار هست مرسی آقای میرباقری
با گزینه 7 کاملا موافقم.
نقاد محترم !
متاسفانه هیچ یک از مواردی که ذکر کرده اید نه تنها نشانی از ریزبینی و دید نقادانه را ندارد بلکه مصداق بارز سطحی نگریست. وجود اشکالاتی چند در کارگردانی مجموعه مختارنامه بر کسی پوشیده نبوده و البته کاملا طبیعیست . همچنان که قوی ترین آثار فیلمسازی جهان نیز مورد نقد و ایراد قرار میگیرند.
Iran, Islamic Republic of
فقط با بند 9 موافقم
واقعا بانظرات بسیار کارشناسی وتیزبینانه شما موافقم.درکل خیلی ها ازکیفیت وسست بودن این فیلم ناراضی اند واقعا ساخت این شکلی این فیلم از استاد توانمند میرباقری عزیز، غیرقابل قبوله کیفیت فیلم امام علی(ع) 16 سال پیش کجا این کجا.
انشاءالله باساختن فیلمی دیگر درمورد حضرت امام حسین(ع) تلافی کنه.
البته به اين نكته بايد توجه داشت كه در تمام فيلم هاي مذهبي، يك كساني به عنوان كارشناسي مذهبي و همچنين تاريخي وجود دارند كه بر صحت و سقم وقايع به تصوير كشيده شده نظارت مي كنند. در اين فيلم هم آقاي رسول جعفريان به عنوان كارشناس مذهبي حضور داشته بايد اين اشكالات را بيان مي كرده و از ساخته شدن اين قسمت ها جلوگيري مي كرده....
Iran, Islamic Republic of
از اینکه مکتب ایرانی که انصافا درست بود تبلیغ شد و به نفع مشایی شد عصیانی هستید و بهانه سریال رو کردید؟؟؟/

لخت بودن غلام حرمله خیلی بد بود
United States
بعضی از بندهای این نقد به نظر درست میاد اما در کل آقای میرباقری زحمت جانفرسایی رو متحمل شدند که قابل ستایش است. البته که ممکن است در چنین مجموعه هایی خوب ایراداتی نیز باشد که در این موارد به فیلم های مشابه اگر دقت کنیم تازه، خیلی هم کم ایراد تر است .
Iran, Islamic Republic of
چند بار تو این سریال از رستم نام برده شد در صورتی که آن زمان هنوز فردوسی به دنیا نیومده بود!
United States
بسیاری از موارد کاملا درست بود.
در این شکی نیست که ایرانیان زحمات زیادی برای اسلام کشیده اند، اما مسأله ایرانی و عربی که فیلم را از فیلم ارزشی و اسلامی بودن، تا حدودی خارج کرده است و با روح دین ما و قرآن در منافات است.
United States
باید به كسي كه گفته
چند بار تو این سریال از رستم نام برده شد در صورتی که آن زمان هنوز فردوسی به دنیا نیومده بود!
عرض كنم كه شخصيت رستم و پهلواني هاي او حقيقت داشته و به پيش از اسلام برمي گردد كه بعدها درمورد آن افسانه ها ساختند و اغراق كردند و اژدها و ... را هم به آن اضافه كردند و رستم شاهنامه فردوسي مولد تخيلات فردوسي نيست فردوسي تنها اين داستان ها را به نظم تبديل كرد.
Iran, Islamic Republic of
اصلا ماجراي كشته شدن حرمله ملعون چيز ديگري است، اما متاسفانه تاريخ هم تحريف شده است.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
در روایت دو نقل از شهادت حضرت علی اصغر وجود دارد
نقلی که در فیلم نشان داده شده است و در منبرهای مداحی نیز بسیار رایج است نقلی است که سندیت کمتر دارد.
عزیزان با مراجعه به علما و یا کتب مقاتل از موضوع بهتر آگاهی خواهند یافت.
Iran, Islamic Republic of
ای بابا این قسمت گاف های عمیق تری داشت که به آن اشاره نشد. مصلا در صحنه مصاف حرمله ومختار، حرمله میگوید سه بار اهل بیت را ازردم. یک: ماجرای علی اصغر، سه: ماجرای زدن تیر به قلب مبارک امام حسین. ببخشید دومی چی شد پس؟
از طرفی در اسناد تاریخی نحوه کشته شدن حرمله جور دیگریست.
واقعا که برای نویسنده این مطالب متاسفم خوبه یه سری به سایت مختارنامه بزنید ویک طرفه به قاضی نرید اون پرچمی که بر روی جنازه ی همسر وفرزند کیان میبینید پرچم ایران نیست بلکه پرچم سه رنگ قیام مختاره چه قدر خوب میشد یه سری به سایت مختارنامه میزدید و تکذیبی که در مورد این خبر های شما و امثال شماست رو میدید
در مورد مطلب 4و5 باید بگم بازم متاسفم چون اگه فیلم رو با دقت نگاه کنید متوجه میشید که همین نکته های انحرافی در ذهن کیان بود که کار دستش داد و کیان از کینه ای که از عرب ها به خاطر تحقیر ایرانی ها داشت این حرف رو زد و کمی هم شیطان بر او غلبه کرده بود چنانچه در قسمت سی و یکم در فلش بکی که از همسر کیان نشان داد شیرین (همسر کیان) همین حرف شمارو به کیان گفت
خوبه ادم یه کم صبور باشه
در مورد مطلب 6 :
مثل اینکه نویسنده محترم این نوشته فیلم مختار رو کامل نمی‌بینند خوب شما هم اگر جای کسی که تازه همسر و فرزنش را از دست داده، باشید معلوم است از این حرف ها میزنید کیان که در حال خودش نبوده واین حرف را زده که تمام اطرافیانش هم غلط بودن این حرف را به کیان گفتند چه طور میشود اقای میرباقری بخواهد از زبان خودش یک فیلم تاریخی عظیم بسازد ؟؟؟!
و در اخر اگر به اسناد تاریخی مراجعه کنید متوجه تمام این حرف ها که شما ان را گاف میرباقری مینامید میشوید برای تمام این مثلا گاف های شما جواب هست خلا صه که امید وارم مردم این حرف های شما رو باور نکنن با تشکر از همه و مدیریت محترم سایت
Iran, Islamic Republic of
همه بندها بهونه های بنی اسرائیلی بود و نظر شخصی
afoo
Iran, Islamic Republic of
خب قطعا هر فیلمی یه سری نقاط ضعف داره.. اما اینکه همه چیز باید عینا طبق اسناد تاریخی ساخته بشه رو من قبول ندارم چون فیلم برای این عصر داره ساخته میشه.. ...
روزبه
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان پرچم ایران در دوره هخامنشیان یک نماد سه رنگ هم داشت که همین رنگهای پرچم الان کشورمان هست
تحقیق کمی داشته باشید متوجه خواهید شد.
ملکی
Iran, Islamic Republic of
خب کار سختی نیست شما نویسنده ی محترم تشریف بیارو یه فیلم بدون عیب و ایراد مث مختارنامه بساز که یه گاف هم توش نباشه چه برسه به ده تا !!!!.
گندم
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما خودتون کجایی هستین که از نسبت دادن کیان به آرش کمانگیر ناراحتید .
Iran, Islamic Republic of
...
عباس
Iran, Islamic Republic of
فقط با بند ۹ موافقم و بس .
Iran, Islamic Republic of
واقعا همشون ایرادهای ابر بنی اسراییلی بودن اگر همه ی سریال ها رو تماشا بکنیم تو هر قسمتش گاف هایی بسار عجیب تر و واقعا هم هر بچه ای میفهمند ولی کسی از اونها هم ایراد نمیگیرد
Iran, Islamic Republic of
چه اشکال دارد که کسی از تبار ارش کمانگیر به خونخواهی شهدای کربلا برخیزد. ضمنا پرچم به صورت نمادین اگه باشد ایا صورت داستان را تغییر میدهد. ایا در فیلم تفرقه بین عرب و عجم از نگاه کارگردان و مختار وسران قیام نکوهش نمیشد؟ .
متین
Iran, Islamic Republic of
کی گفته به اینا گاف میگن ایشون هم باید جواب حرفاتون رو بده