کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۳شاخص ‌جريان انحرافي

22 ارديبهشت 1390 ساعت 8:33

مديرعامل خبرگزاري فارس با اشاره به ابعاد انحرافي يك جريان ‌نزديك به دولت، ۱۳ مورد از نشانه‌ها و شاخصه‌هاي‌ اين انحراف را تشريح و تبيين كرد.


به گزارش فارس، حميدرضا مقدم‌فر مديرعامل خبرگزاري فارس كه به‌عنوان داور در ‌نشست‌ ‌طلاب ‌حوزه علميه آيت‌الله مجتهدي تهراني شركت كرده بود، ‌پس از ارائه گزارش پژوهشي سه نفر از طلاب در موضوعات «تحولات منطقه و ديپلماسي ايران»، «بررسي يك شبهه درباره نظريه ولايت فقيه» و «مسئله وحدت مسلمين در دنياي امروز»، ارزيابي خود پيرامون هريك از مطالب ارائه‏شده را بيان كرد‌ و سپس به سؤالات طلاب و فضلاي حوزه علميه درخصوص مسائل سياسي روز پاسخ داد.

بيشتر سؤالات طلاب را موضوعاتي پيرامون ماهيت جريان انحرافي نزديك به دولت تشكيل مي‌داد كه مقدم‌فر در پاسخ به اين سؤالات و تشريح ماهيت جريان انحرافي، ويژگي‌ها و شاخص‌هاي آن‌را برشمرد.

وي ‌‌اولين نشانه اين جريان انحرافي را استفاده ابزاري از عنصر مهدويت دانست و اظهار داشت: سطحي و سخيف كردن اعتقادات به امام زمان و فلسفه انتظار يكي از اين نشانه‌ها است.

مديرعامل خبرگزاري فارس از تأكيد افراطي بر باستان‌گرايي، ايرانيت، مكتب ايراني، جشن نوروز و ملي‌گرايي به‌عنوان ‌نشانه‌ ديگر انحراف در اين جريان ياد كرد و افزود: اين جريان در بعد اعتقادي معني و مفهومي از «ولايت» را مطرح مي‌كند كه از بطن آن اعتقاد به «ولايت فقيه» و «ولايت‌پذيري» و لزوم تبعيت از ولي فقيه استنتاج نمي‌شود.

"بي‌اعتنايي به مرجعيت ديني، اعتقاد به از بين رفتن مرجعيت اجتماعي روحانيت و طرح اعتقاد اسلام بدون روحانيت، يكي ديگر از نشانه‌هاي اين جريان انحرافي است كه ريشه چنين اعتقاداتي را در نوع رفتار سياسي، اجتماعي و فرهنگي اعضاي اين جريان به وضوح مي‌توان مشاهده كرد ".

مقدم‌فر ‌‌انسان‏محوري يا به تعبير ديگر اومانيسم اسلامي در مقابل اسلام‌محوري و خدا‌محوري را يكي ديگر از مشخصات بارز ‌انحراف فكري اين جريان ذكر كرد و آن‌ را ‌ريشه انحراف بسياري از جريانات مشابه در گذشته دانست.‌

وي طرح و تبليغ مفهوم صلح جهاني با معنايي متضاد از فرهنگ قرآني را يكي ديگر از علائم انحراف فكري اين جريان دانست و گفت: اين ديدگاه مقابل فرهنگ قرآني كه در آيه "اشداء علي الكفّار رحماء بينهم " بيان شده، قرار دارد.

"عدالت‌محوري با رويكرد مساوات " يا به عبارت ديگر "عدالت توزيعي " و نيز "رويكرد مثبت به مدرنيته در عين تظاهر به سنت‌گرايي " از ديگر مواردي بود كه مديرعامل خبرگزاري فارس از آن به‌عنوان ‌‌نشانه‌هاي اين جريان انحرافي نام برد.

مقدم‌فر از ديگر نشانه‌هاي اين جريان انحرافي را ‌عرفان‎گرايي كاذب و معنا‌گرايي خرافه‌آميز برشمرد و اظهار داشت: آنچه درباره ارتباط برخي از اين افراد با اجنه ‌گفته مي‌شود، حقيقت دارد اما نبايد جريان انحرافي را در اين مسئله خلاصه كرد، چراكه مشكل اصلي اين جريان جن‌گيري نيست و انحراف آنها بسيار عميق‌تر است.

‌مديرعامل خبرگزاري فارس‌ يكي ديگر از علائم انحراف اين جريان را زير سؤال بردن مديريت الهي انبيا‌ ذكر كرد ‌و از التقاط فكري جريان منحرف به عنوان التقاطي كه تاكنون در كشور بي‌بديل بوده و تجربه نشده است، ياد كرد.

مقدم‌فر قدرت‌طلبي و ميل به تصاحب كانون‌هاي قدرت را از‌ ويژگي‌هاي ديگر اين جريان منحرف برشمرد و در پايان تأكيد كرد: ماهيت جريان انحرافي تا امروز ‌در اين ۱۳ مورد خلاصه مي‌شود و اين موارد برآورد يا تحليل نيست، بلكه به‌طور مصداقي وجود دارد، البته موارد متعددي در خصوص اهداف و تاكتيك‌هاي اين جريان وجود دارد كه در فرصت‌‌هاي بعدي به آن پرداخته خواهد شد.

شاخص‌هاي اشاره شده:
۱- قدرت‌طلبي
۲- مطلق‌انگاري خود و خودمحوري
۳- التقاط فكري
۴- استفاده ابزاري از موضوع مهدويت
۵- تأكيد افراطي بر باستان‌گرايي و ايرانيت
۶- عدم اعتقاد به ضرورت حاكميت ولايت فقيه در زمان نزديك به ظهور
۷- قائل بودن به اسلام بدون روحانيت
۸- انسان‌محوري بر مبناي التقاط تفكر اسلامي و اومانيسم
۹- صلح جهاني با معنايي متضاد از فرهنگ قرآني
۱۰- عدالت‌محوري با رويكرد مساوات (عدالت توزيعي)
۱۱- عرفان‌گرايي كاذب، معناگرايي خرافه‌آميز
۱۲- زير سؤال بردن مديريت الهي انبيا
۱۳- تظاهر به سنت‌گرايي در عين اعتقاد به مدرنيته


کد مطلب: 166112

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/166112/۱۳شاخص-جريان-انحرافي

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com