جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

پاسخ رسمی اردن به دعوت احمدی نژاد

پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 161701
'ناصر جوده' وزیر امور خارجه اردن در اظهاراتی رسمی که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور (پترا) انتشار یافت، در اظهاراتی شدیداللحن، موضع دشمنانه اردن علیه جمهوری اسلامی ایران را آشکار کرد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، وزیر امور خارجه اردن، در نخستین اظهارنظر دیپلماتیک خود پس از اعلام رسمی دعوت از شاه این کشور توسط محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیر، موضع عَمان در قبال سیاست های جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

این اظهارات که حدود ۳۰ ساعت پس از انتشار بین المللی اظهارات رئیس جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، بر روی خروجی خبرگزاری رسمی اردن قرار گرفته، حاوی حمله به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و طرح اتهامات واهی علیه سیاست های تهران است.

وزیر امور خارجه اردن در بازدید از روزنامه حکومتی "الغد" و در جمع روزنامه نگاران برجسته این کشور، با ارائه سرخط تحلیل های دستگاه دیپلماسی پادشاهی اردن، مواضع ایران در عرصه منطقه ای را مورد حمله قرار داد.

جوده با طرح این اتهام که ایران عامل تهدید کشورهای منطقه خلیج[فارس] است، گفت: اردن، تهدیدات ایران علیه کشورهای حوزه خلیج[فارس] را تهدیداتی مردود می داند و از ایران می خواهد در تعامل با کشورهای این حوزه و نیز کشورهای عربی، سیاست حسن همجواری را در پیش بگیرد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که یک پایگاه خبری دیروز از صدور مجوز آغاز به کار به یک شبکه ضدایرانی توسط حکومت اردن خبر داده بود.

شبکه ماهواره ای "خلیج ع رب ی" ( Arabian*Gulf Channel ) با جعل نام تاریخی خلیج فارس از روز پنجشنبه گذشته پخش برنامه های خود را از شهر امان پایتخت اردن آغاز کرده است.

طبق ادعای ایلاف ، تعدادی از سرمایه گذاران کشورهای جنوب خلیج فارس از جمله بازرگانان عرب، این شبکه را تأمین مالی می کنند.

شبکه خلیج ع رب ی که برنامه های خود را به زبان عربی پخش می کند در بیانیه ای اعلام کرد: این شبکه، مردم کشورهای عربی و بویژه مردم حوزه خلیج فارس را مخاطب هدف خود می داند و بطور ۲۴ ساعته برنامه هایی را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و موضوعات دیگر برای آنها پخش می کند.

منابع نزدیک به سرمایه گذاران این شبکه گفته اند می خواهند شبکه ای را راه اندازی کنند که مانند سپری در برابر موشک های رسانه ای شبکه های ایرانی فعالیت کند زیرا دولت های عربی منطقه خلیج فارس احساس کرده اند که در بحران های اخیر از طرف شبکه های ماهواره ای ایران، هدف قرار گرفته اند.

ایلاف نوشت: این شبکه گزارش ها و برنامه های گسترده ای را در زمینه موفقیت های صورت گرفته در کشورهای جنوب خلیج[فارس] بویژه بحرین اختصاص پخش خواهد کرد.

گفتنی است ، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کشورمان، روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در سال جاری، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سفر شاه اردن که پیش‌تر رسانه‌ها از لغو این سفر به دلیل قیام‌های مردم منطقه خبر داده بودند، گفت: من از پادشاه حکومت اردن، برای سفر به ایران دعوت کردم و ایشان اظهار تمایل کرد اما سفر را به دلایلی عقب انداخت و عقب‌نشینی در کار نبوده است. ما اگر می‌خواستیم عقب‌نشینی کنیم این‌همه فحش نمی‌خوردیم.

وی افزود:‌ اینکه برخی مقاله بنویسند و احساس کنند عقب‌نشینی شده است، عقب نشینی نبوده است چرا که برنامه بین‌المللی دولت تنظیم شده است؛ البته باید بگویم ما با همه دولت‌ها جز یک دولت دوست‌هستیم.

ناظران معتقدند اگر تاکنون اختلاف نظرهایی در داخل کشور در خصوص دعوت از شاه اردن برای سفر به ایران وجود داشته است، با طرح این اظهارات گستاخانه از سوی بلندپایه ترین مقام دیپلماتیک اردنی، دعوتنامه ای که توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور خاورمیانه، تحویل شاه اردن شد، باید در اسرع وقت پس گرفته شود و سفیر اردن در تهران نیز به وزارت امور خارجه احضار گردد.

به نظر می رسد اکنون و با توجه به اجماع عمومی مردم، مقامات بلندپایه نظام و کارشناسان امر در مخالفت با دعوت از شاه اردن به ایران، افرادی که در برنامه ریزی و تسلیم این دعوتنامه نقش داشته اند، باید پاسخگوی اقدامات نسنجیده خویش باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Lebanon
بايد سفير اردن را از ايران اخراج كرد و روابط به حد كاردار تنزل پيدا كنه!
Iran, Islamic Republic of
این هم اردن! اردنی که طرفداران مشایی واسش تیکه تیکه می شدن!
دستش درد نکنه خدایی جواب دندان شکنی داده به مسئولای ذیربط
Latvia
غرب و اعراب از ابتداي انقلاب و بويژه اشغال سفارت آمريكا و جنگ 8 ساله با ايران موضع خصمانه داشته و ربطي به آقاي احمدي نژاد و دعوت او از پادشاه اردن ندارد!