کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای وزیر ارشاد اینجا نمایشگاه مد اسلامی است؟+عکس

16 اسفند 1389 ساعت 7:25


نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حالی آغاز به کار کرده که برخلاف گفته مسئولان مبنی بر کاربردی بودن لباسها برای پوشش زنان ایرانی، بیشتر محصولات ارائه شده فاقد این ویژگی بودند و باز هم بازدیدکنندگان با طرحهای تکراری و بی بهره از خلاقیت روبرو شدند.

به گزراش جهان به نقل از مهر نمایشگاه مد و لباس ایرانی - اسلامی روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران بازگشایی شد تا باز هم علاقمندان به طراحی های بومی ایرانی اسلامی بتوانند از طرح ها و مدهای جدید که به دست هنرمندان خلاق ایرانی طراحی شده بازدید کنند اما این بار نیز بازدیدکنندگان همچون نمونه های مشابه شاهد طرح های تکراری و بعضا غیر کاربردی در این نمایشگاه بودند؛ طرح هایی که در همه نمایشگاه ها و جشنواره های پیش از این نیز ارائه شده بود و برای بازدیدکنندگان تازگی نداشت.
 

برخلاف گفته و تاکید "عیسی کشاورز" مسئول کارگروه تخصصی مد و لباس ایرانی و اسلامی در افتتاحیه این نمایشگاه که از رونمایی ۵۰ اثر برتر و کاملا جدید خبرداده بود پس از بریده شدن روبان قرمز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وارد شدن بازدیدکنندگان به نمایشگاه، بازدیدکنندگان با فضایی موزه وار از طرح ها و لباسهای قدیمی و بیشتر بومی روبرو شدند.

در پلکان ورودی این نمایشگاه مانکنهایی با پوشش لباسهای اقوام لر و کرد در انواع و اقسام رنگ ها و مدل ها جاخوش کرده بودند که محلی برای عکسهای یادگاری برای برخی از بازدیدکنندگان شده بود و برخی دیگر تنها با تعجب به آنها نگاه می کردند و با واکنش تعجبی می گفتند که "آیا اینها جزو ۵۰ اثر برتری است که برای اولین بار ارائه شده است."جالبتر اینکه در کنار این مانکنهای بومی سفره هفت سین نوروز نیز چیده شده بود تا بیشتر فضا را نمایشی نشان دهد. 

در قسمت چادر سر نیز به غیر از یک تا دو طرح جدید، بقیه چادرها طرح ملی، قاجاری بودند که پیش از این نیز بارها در نمایشگاههای مد و لباس دیگر رونمایی شده بود.

در بخش مانتوی زنان نیز اکثر طرح ها در نمایشگاههای پیشین و مشابه ارائه شده بود. ضمن اینکه بیشتر این پوشش ها ذهن بازدیدکننده را به سمت لباسهای کارکنان زن شرکتهای هواپیمایی با همان برشها و دوخت ها اما با کمی تغییرات می انداخت. 

پوشش روسری خاص و غیراسلامی در نمایشگاه

نکته جالب در مانکنهایی که قرار بود لباسهای عمومی و رسمی را به نمایش بگذارند، نمایش روسریها و نوع بستن آن بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد. در اکثر مانکنها بستن روسری و شال به گونه ای تبلیغ شده بود که گردن و موی سر مانکن مشخص بود تا آنجا که بیساری از بازدیکنندگان معتقدند بودند این شیوه با پوشش اسلامی مغایرت دارد.

قیمت گران لباسهای عرضه شده

یکی از مسائل دیگری که در این نمایشگاه و سایر نمایشگاههای پیش از این نیز وجود داشت، قیمت بالای لباسهای ارائه شده است. بیشتر این پوشاکها به دلیل استفاده از پارچه های گران قیمت و دوختهای خاص قیمتهای بالایی دارند که تولید انبوه آن را دچار مشکل می کند. چرا که این پوشاکها نسبت به پوشاکهای ارائه شده در بازار بسیار گران قیمت هستند و برای خریدار مرقون به صرفه نیستند.

به طور مثال، قیمت یک مانتوی سنتی ساده در این نمایشگاه ۷۵ هزار تومان یا یک مانتوی ساده مشکی ارائه شده ۶۴ هزار تومان بود که نشان از این دارد که باز هم طراحان جدید مد و لباس به موضوع نرخگذاری و رابطه آن با تقاضا و عرضه بی توجهند.

ارائه نشدن لباسهای مردانه در نمایشگاه

همچنین در این نمایشگاه که قرار بود فرصتی برای تبلیغ و ارائه مد و لباسهای ایرانی اسلامی باشد اثری از لباسها و طراحی هایی برای مردانه نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گرانی پوشش های رسمی و اداری عرضه شده در این نمایشگاه و همچنین نمایشگاههای مشابه قبلی گفت: بنیادی را در این خصوص تشکیل داده ایم تا بتواند با همکاری سایر بخشهای دیگر این موضوع را پیگیری کند.


کد مطلب: 159042

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/159042/آقای-وزیر-ارشاد-اینجا-نمایشگاه-مد-اسلامی-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com