کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویکی لیکس از نظر حزب الله

9 دی 1389 ساعت 9:21

درحالي كه پايگاه ويكي ليكس با انتشار اسناد و مدارك مختلف، افكار عمومي جهان را به خود معطوف داشته است ،واكنش حزب الله لبنان درخصوص اين اسناد جالب توجه است؛ بويژه آنكه برخي از رسانه هاي لبنان از پذيرش اين اسناد توسط حزب الله خبر دادند.


به گزارش جهان به نقل از ایرنا ، هر چند كه در لبنان موضع گيري هاي متفاوتي را در خصوص اسناد ويكي ليكس شاهد بوديم ولي حزب الله لبنان در موضع گيري هاي مختلف خود در خصوص اسناد منتشره از طرف ويكي ليكس به طور غير مستقيم و گاهي به صورت مستقيم آن را رد كرده است.
سيد 'حسن نصرالله' دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني هاي اخير خود بخصوص در شب هاي محرم گفته بود اسناد منتشره از طرف ويكي ليكس كه حاكي از توطئه هاي برخي ها عليه لبنان و مقاومت دارد، بخشي از خود اين توطئه ها است و در آينده رسوايي آنها بيشتر از اين آشكار خواهد شد.
شيخ 'نعيم قاسم 'معاون دبير كل حزب الله لبنان نيز در اين خصوص گفته بود: حزب الله اقدام به تحليل در خصوص اسناد منتشره از طرف ويكي ليكس نخواهد كرد، چرا كه به نظر ما اين اسناد تغييري ايجاد نكرده و اطلاعات جديدي در برنداشته؛ هر آنچه كه اعلام كرده بود ما در گذشته بر آن تأكيد كرده بوديم.
'محمد رعد' رييس فراكسيون وفاداري به مقاومت وابسته به حزب الله در كنفرانس اخير خود به صراحت اعلام كرد كه حزب الله بر اسناد ويكي ليكس اعتماد نخواهد كرد، چرا كه ما اسناد بيشتر و مهم تر از ويكي ليكس در اختيار داريم.
از طرف ديگر در عرصه سياسي لبنان شاهد موضع گيري هاي متفاوتي بوديم از جمله 'وليد جنبلاط' رييس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي لبنان در گفتگوي خود با روزنامه 'السفير' گفت: من اسنادي را كه ويكي ليكس در خصوص موضع گيري هاي گذشته ام منتشر كرده است ، نفي نمي كنم.
'الياس المر' وزير دفاع لبنان هم در گفتگو با روزنامه 'السفير' با رد كردن اسناد ويكيليكس اعلام كرد: آنچه را كه ويكي ليكس منتشر كرده در راستاي ايجاد فتنه در منطقه به خصوص لبنان است.
جمهوري اسلامي ايران نيز به صراحت اسناد منتشره از طرف پايگاه اطلاع رساني ويكي ليكس را رد كرد و آن را فاقد وجهه قانوني خواند كه ارزش تفسير ، بررسي و تأمل ندارد.
حال برخي از رسانه هاي خبري لبنان از جمله روزنامه المستقبل با تحليل اشتباه، عكس العمل هاي حزب الله و ايران را در اين خصوص متفاوت خواندند، ولي بررسي دقيق و مورد به مورد اين واكنش ها همانطور كه اشاره شد نشان مي دهد، برخلاف خبرها و تفسيرهاي اشتباه برخي از رسانه هاي خبري، حزب الله اسناد منتشره از طرف پايگاه اطلاع رساني ويكي ليكس' را رد كرده است .
سايت ويكيليكس در سال 2006 توسط انتشارات سانشاين (Sunshine Press) راه‌اندازي شد. پس از يك سال از راه‌اندازي، اين سايت اعلام كرد كه آرشيوي بالغ بر 1?2 ميليون مدرك دارد.
ويكي ليكس توسط ژولين آسانژ، پايه گذاري شده ‌است.


کد مطلب: 150933

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/150933/ویکی-لیکس-نظر-حزب-الله

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com