کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لباس ابن سینا بر تن فارغ التحصیلان اروپایی و امریکایی

29 آبان 1389 ساعت 10:23

لباس فارغ التحصیلی دانشگاه های معتبر دنیا یا همان ردای بلند و کلاه چهارگوش، میراث پدر علم جهان یا ابوعلی سینای ایرانی است.



 به گزارش سرویس جامعه جهان، لباس فارغ التحصیلی، یکی از ارزش های ایرانی است که کمتر کسی از دانشجویان و کسانی که این لباس را بر تن کرده اند، آن را می شناسد.
 
لابد تا به حال دیده اید که که وقتی یک دانشجو در دانشگاه های معتبر فارغ التحصیل می شود و می خواهد مثلا مدرک دکترای خود را بگیرد یک لباس بلند مشکی یا به رنگ دیگر به تن او می کنند و یک کلاه چهار گوش که از یک گوشه آن منگوله ای آویزان است را بر سر او می گذارند و سپس او لوح فارغ التحصیلی را می خواند.
 
در ایران هنگامی که سؤال شود این لباس و کلاه چیست اکثر فارغ التحصیلان ریشه آن را نمی دانند و گاهی عنوان می کنند که این لباس به نوعی با فرهنگ غرب آمیخته است اما اگر این سؤال از یک فارغ التحصیل اروپایی و یا آمریکایی پرسیده شود عنوان می کنند که آنها به احترام(اوسینا) "ابن سینای ایرانی" -پدر علم جهان- این لباس را بر تن می کنیم.
 
بله آنها به احترام ابن سینای ایرانی لباس بلندی بر تن می کنند. آن کلاه هم نشانه دستار است که کمی فانتزی تر شده و منگوله آن نمادی از گوشه دستار خراسانی است که در ایران قدیم پایین دستارها آویزان و به دوش انداخته می شد.(اصطلاحا "تحت الحنک")


کد مطلب: 144993

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/144993/لباس-ابن-سینا-تن-فارغ-التحصیلان-اروپایی-امریکایی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com