جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳۲
احمد توکلی:

باید تابوی سوال از رئيس‌جمهور را بشکنيم

شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 139254
احمد توکلي نماينده اصولگراي مجلس به برخي از اختلافات دولت ومجلس اشاره کرد و پذيرفت که در برخي موارد مجلس در مقابل کاستي ها وتخلفات قاطعانه نايستاده است.
به گزارش جهان مهم ترین بخش های گفت وگوي مفصل وی با مجله «همشهري ماه» به اين شرح است:
*مجلس تا الان يک بار زمان بني صدر تکليف خود را انجام داد. بعدا سابقه نداشت که مجلس بخواهد از رئيس جمهور سوال بکند و تذکر سابقه داشت. متاسفانه اين مساله به يک تابو تبديل شده که گويي سوال کردن از رئيس جمهور خيلي بد است. در حاليکه من معتقدم که رئيس جمهور بايد ماهي يک بار براي پاسخ به سوالات به مجلس بيايد ضعف مجلس در اين جا است. البته وقت رئيس جمهور را نبايد براي مسائل جزيي گرفت و فرقي نمي کند که رئيس جمهور چه کسي باشد ولي حوادث خيلي مهمي رخ داده که بايد رئيس جمهور در مورد مسائل زيادي پاسخ بدهد.
* به نظر من سوال از رئيس جمهور مهم است از اين جهت که دوم شخص مملکت را به نوعي مورد بازخواست قرار مي دهيم . وي پاسخ مي دهد يا در موا ردي در جهت اصلاح اقدام مي کند يا اينکه پاسخ وي قانع کننده است. اين اصل مترقي قانون اساسي است که قدرت متکثر ملت که در مجلس نمود يافته مي تواند قدرت متمرکز دولت را که در رئيس جمهور متجلي شده است، مهار کند. اين اصل بسيار مترقي است که مجلس را بر قوه مجريه تفوق مي بخشد و جلوي ديکتاتوري احتمالي را مي گيرد. من عميقا متاسف هستم که مجلس وظيفه خود را به درستي انجام نمي دهد. به هرحال شرايط به سمتي سوق پيدا مي کند که مجلس به اين وظيفه خود قيام کند و رئيس جمهور هم بداند که در برابر هر موضع گيري خود بايد پاسخ منطقي ارائه کند.
* من عقيده دارم که سوال از رئيس جمهوربايد صورت بگيرد و در اين مورد آقاي باهنر و رئيس مجلس نيز اين عقيده را دارند و بسياري در اين زمينه با ما هم عقيده هستند چون موضوع مهم است که بايد حرکتي براي تعديل قدرت انجام شود.
* اين تصور که چون ايشان 24 مليون راي آورده و رئيس جمهور قانوني کشور است که البته درست هم است، نبايد مانع از اين شود که ايشان به 75 نمايندگاني که جمع راي آنها امکان دارد به دو مليون هم نرسد پاسخ بدهد.
*ايشان گفتند وقتي امام فرموده بود مجلس در راس امور است که نظام ما پارلماني بود و مجلس به نخست وزير راي مي داد. اولا نظام ما هيچگاه پارلماني نبوده است؛ نظام پارلماني مثل انگليس، در جايي است که دولت از دل مجلس بيرون مي آيد. ثانيا، بايد ايشان در نظر داشته باشند که مجلس مي تواند وزيران يا کل کابينه را ساقط کند. مجلس مي تواند رئيس جمهور را از ادامه کار بازبدارد و راي به عدم کفايت رئيس جمهور بدهد. درحاليکه عکس آن صادق نيست. ايشان نمي تواند به مجلس متعرض شود و يک نماينده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس.
*اين حرف درست است که کساني که با مشايي مخالفت کردند متاسفانه به دولت دهم دعوت نشدند، چون محور حق و باطل رئيس دفتر مساله دار شده است. ولي نمي توان اين نتيجه را گرفت که تمام وزرايي که در حال خدمت هستند با کارهاي اين رئيس دفتر موافق هستند.
*دولت به جاي ايجاد و تقويت تفاهم، مرتب مسائلي را مطرح مي کند که دغدغه مردم نيست همچنانکه در اين شرايط منشور کوروش را مطرح مي کند که بايد پرسيد که منشور کوروش چه تاثيري در زندگي افراد دارد؟ صرفنظر از اينکه بخواهيم در مورد صحت و سقم آن بحث کنيم و اينکه هدف انگليس از دادن اين منشور با فراغ بال زماني براي بازگرداندن، چيست چون در زمان شاه معدوم فقط 10 روز به ايران فرصت دادند که اين منشور را در اختيار داشته باشد حالا مگر چه اتفاقي افتاده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احمد جون بي خيال
ديگه بهانه جويي هاي اين چند نفر در مجلس براي ما عادي و تكراري شده است
Iran, Islamic Republic of
بشکن ببینیم کجارومیگیری
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش كه عمر مجلس هشتم كفاف نمي‌ده كه چنين کاری بكنيد!
شما اول تابوي عدم نظارت بر خودتان را بشكنيد، شكست تابوي سئوال از رئيس‌جمهور پيش‌كشتان.
ضمن آنكه شكستن اين تابو در آستانه يكي از مهمترين تصميم‌هاي اقتصادي دولت پس از انقلاب آنهم به بهانه مسائلي كه رهبري عزيز آنها را فرعي خواندند، جز ريختن آب به آسياب دشمن فايده‌اي ندارد و اين عمل خواسته يا ناخواسته خيانت به مردم و انقلاب است...
Iran, Islamic Republic of
ایشان می گوید دولت باید وحدت را ایجاد کند معنی این سخن این است که دولت مانند طفلی بنشیند و ببیند برخی از نمایندگان، به معنی کامل کلمه برخی از نمایندگان که خود را از دیگران شایسته تر و نماینده ملت و دیگران را نمایندگان دولت می دانند، چه می گویند و هیچ کاری را بی اذن و اجازه این نمایندگان به قول خودشات نمایندگان ملت انجام ندهد.اما اگر کسی تابوی عدم اعتراض به مجلس و نمایندگان را شکست باید به بدترین تعابیر از آنان یاد کنیم چون بعضی تابوها جزء مقدسات می باشند. تابوهایی هم که می شکند بعدا در صورتی که یکی از دوستان این احمدآقا و علی مطهری و لاریجانی و بقیه به مسند ریاست نشست می توان به هم چسباند و دو باره تابو درست کرد. مهم این است که تابو را برعلیه دولت احمدی نژاد بشکنیم تا ایشان نتواند استمرار روش خویش را در دوره های بعدی هم بجوید
Iran, Islamic Republic of
آقاي توكلي خوب بود يك هزارم اين پيگيريها را در رابطه با غارتگران بيت المال كه به راحتي از كشور فرار مي كنند و از طرف صاحب منصبان حمايت ميشوند ميكردي .
Iran, Islamic Republic of
اگر با لیاقت بودید تا حالا اینکار را کرده بودید مجلسی که به فکر بدبختی مردم نیست و هیچ برنامه ای برای کشور نداره و قدرت نظارت و پاسخگویی به حملات را نداره اینهم براش کمه
Iran, Islamic Republic of
صحبت کاملاً منطقي ارائه فرمودند. دليلي ندارد که مجلس نتواند يا نخواهد از رئيس جمهور توضيح بخواهد.
Iran, Islamic Republic of
چه خوب است که دولت هم صبر و گذشت در برابر مجلس را کنار بگذارد و جواب درشت گویی آن ها را با ادبیات خودشان بدهد تا ببینیم که توکلی باز هم از شکستن تابو خوشحال می شود یا نه؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی! این تذهبون!
اینکه فقط یک بار در طول انقلاب اسلامی مسئله سوال از رئیس جمهور و آن هم از بنی صدر رخ داده و حالا باید این تابو شکسته شود، یعنی چه؟! ایا شما می خواهید احمدی نژاد را با بنی صدر مقایسه کنید؟ آیا می دانید موارد سوال از بنی صدر در آن زمان چه بود؟ آیا شما حمایت های رهبر معظم انقلاب از رئیس جمهور و دولت را نمی بینید؟ آیا رئیس جمهوری که با رای بالای مردم روی کار آمده و در طی 5 سال گذشته فعالیت های بسیار زیاد و مثبتی در سطح داخلی و بین الملل انجام داده، مستحق این نوع برخورد و این همه هجمه از سوی کسانی که خود را انقلابی می دانند، هست؟
اینها سوالاتی است که در ذهن مردم وجود دارد و آقایان باید پاسخگو باشند؟
Europe
تابوی سوال از مجلس رو کی باید بشکنه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ببینم مگه سوال از ریس جمهور ترس داره؟ اگه ایشون 700 میلیون رای هم بیاره باید بیاد مجلس و جواب وکلای مردم رو بده
در ضمن مجلس هم در راس اموره
Iran, Islamic Republic of
دكتر احمدي نژاد به خاطر شكستن ابهت اسرائيل بعد از 30 سال اكنون بايد توسط بعضي از افراد ....... تنبيه شود ؟؟؟؟؟؟؟؟...
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی زمان رییس جمهورهای قبل کجا بودی! جای سوال است چرا امثال آقای توکلی تمام تابو ها را میخواهند در زمان رییس جمهوری که به اذعان خود ایشان از بقیه انقلابی تر و مصرتر بر عمل به اصول انقلاب و اسلام است. این برخورد ها در ذهن عموم مخاطبین جز شایبه تصفیه حساب و حسادت ورزی را تقویت نمیکند. آقای توکلی بهتر است سکوت طولانی خود را درباره توضیح در مواضع متناقضشان درباره اجرای هدفمند کردن یارانه ها را بشکنند!
Latvia
آقاي توكلي عزيز! از جمله مخالفان شما هستم كه از جسارتتان خوشم مي آيد. شكستن تابوي سوال از رييس جمهور و هر صاحب منصب ديگري بسياركار پسنديده اي است اگر شهامت و صداقت لازم در سوال از همه آنها وجود داشته و آلوده به اغراض سياسي و جناحي و تاثير پذيري از لابي قدرت و از روي بغض نبوده و صرفا در جهت رضاي خدا و منافع ملي باشد.
Iran, Islamic Republic of
با این اقدامات اعتبار مجلس نزد افکار عمومی به شدت کاهش پیدا می کند
Iran, Islamic Republic of
من نمي دانم احمدي نژادچه هيزم تري بشما فروخته كه اينقدرازاوناراحتيد بله مجلس درراس امورنيست البته باشماهاي بي بصيرت
Iran, Islamic Republic of
عجيبه که اين تابو را زمان احمدی نژاد می شکنيد! ؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
16 سال دوره هاشمی و خاتمی مجلس چه می کرد؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اول خودتان رو درست کنید بعد از رئیس جمهور سوال نمایید.
علت فعالیت اقتصادی نامتعارف تعدادی از نمایندگان چیست؟ علت عدم تصویب اولویت نظارت بر نمایندگان چیست؟ چرا مجلس با حداقل تعداد تشکیل میشود؟ بقیه کجایند؟ نمایندگان چقدر به فعالیت اصلی شان مشغولند؟ مجلس چند روز در سال کاری و چند روز تعطیل است؟
چرا مجلس خودش را مورد سوال و کنکاش قرار نمی دهد؟؟
آیا نمایندگان مجلس همگی از رئیس جمهور بهتر و کارآمدتر و صادقتر و موثرتر هستند؟ چطور نمایندگانی که خود هزاران ایراد و اشکال حقوقی و اقتصادی و ناکارآمدی و بی بصیرتی دارند رویشان می شود از فردی بهتر از خود انتقادهای سنگین کنند؟

آقای توکلی اول خودتان و دوستان بی بصیرتتان را در مجلس اصلاح کنید که تبدیل به خطری برای نظام شده اید بعد به فکر دیگران و وظایف بعدی باشید.
چه كسي است كه نداند سوال و استيضاح بني صدر با اجازه امام بوده . ايا اقاي توكلي از رهبري رهنمودي خاص دريافت كردند كه قصد سوال ماهي يك بار كردند ! اصلا همين تعريف بازه زماني هر ماهه براي سوال يعني اينكه ما هدفمان سياسي است نه انجام وظيفه در راه نظام و الا چه لزومي براي طرح ماهي يك سوال وجود دارد ؟؟؟؟؟؟؟
آقاي توكلي ، مطهري و... اگر به نام و اعتبار احمدي نژاد نبود ، كسي به شما رأي نمي داد . قدر بدانيد . شما اصولگرایی؟ یا وكيل مدافع فتنه گران؟!!
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری هم چندی پیش در مورد رئیس جمهور فرمودند حمایت من از دولت فعلی مانند حمایت امام از دولتهاست. اگر دقت هم کنید می بینید که دیگر از «حمایتهای ویژة» دورة قبلی خبری نیست. بنابراین احتمال بدهید که رهبری از این مسائل آگاه باشند و مشکلی در آن نبینند.
ضمناً به شما سفارش میکنم که خیلی دقیق فیلم دیدار هیئت دولت و رهبری را بببنید. فیلم در سایت معظم له موجود است، به رفتار آقا با رئیس جمهور و جزئیات مباحث دقت کنید!
Iran, Islamic Republic of
رهبری از خیلی مسائل آگاهن ولی معمولا منتظر می مونن ببینن که مسئولین چطور به وظیفشون عمل می کنن و اینطور نیست که در هر امر جزیی که دخالت در آن استقلال نهادی رو ضایع کنه وارد بشن ایشون معمولا در مواقع بن بست برای گره گشایی از کار مملکت دخالت می کنن
بله خوب . واقعا شخص مقام معظم رهبري بسيار مظلوم ميباشند چون بايد منتظر باشند اشخاصي خاص كه به تعداد انگشتان دست نميرسند دايما خرابكاري كنند و دم از حمايت رهبري و جلوگيري از ديكتاتوري بزنند تا ايشان مجبور باشند كه تمام انرژي و زمان خود را صرف رفع و اصلاح امور كنند .
Iran, Islamic Republic of
وای بر ما که مجلس اصول گرای ما ... به جای حل مشکل و گرفتاری مردم ، هر روز به دنبال ... و امتیاز گیری و توهین به یکدیگر و ... هستند .وای بر ما با این نمابندگان ...
Iran, Islamic Republic of
توکلی جان ! با این طرز تفکری که داری سخت برات متاسفم.این یعنی لبیک به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی بر وحدت و یاری دولت و..؟؟
Iran, Islamic Republic of
امثال مطهری و توکلی نماد بارز انسان های بی بصیرتی هستند که علی (علیه السلام) از دست این دسته از آدم ها به ستوه آمده بود
چقدر این بشر بی بصیرته و چقدر اقا باید بابت خرابکاری های این آدم و امثال ذلک هزینه بپردازه
خدا هدایتش کنه و الا ...
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد منتظر سوال مجلس می باشد تا با استدلال جواب این نمایندگان را بدهد
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدی نژادعزیزهمه ی ماست وبنده ازسال 83یعنی یک سال قبل ازانتخابات ریاست جموری دوره ی قبل منتظرکاندید شدن ایشان بودم وهنوز هم ایشان رادوست دارم وبه شجاعت ایشان افتخارمی کنم ولی چه اشکالی داردکه طبق قانون نمایندگان ازایشان سوالاتی بپرسند وایشان درمجلس حاضر شوندوجواب بدهند به هرحال یاتوضیحات ایشان قانع کننده است ونمایندگان روشن می شوند یاایشان به برخی ازاشتباهات احتمالی پی برده ودرجهت اصلاح آن برمی آیند هیچ کس معصوم نیست
Iran, Islamic Republic of
... یقین دارم احمدی نژادی که در قلب آمریکا شجاعانه از مبانی انقلاب اسلامی دفاع می‌کند از طرح سئوال ائتلاف شما در مجلس استقبال می‌کند؟ سخت‌تر از حضور در بیت جبیل که نیست؛ هست؟