سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۳۳

هشدار محسن هاشمي درباره اغتشاش پس از هدفمندي يارانه‌ها

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 138962
محسن هاشمي در حالي كه هدفمند كردن يارانه ها آرزوي دولت هاي هاشمي و خاتمي بوده است، گفت: اگر پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مترو قادر به پاسخگويي به نياز مسافران نباشد، شاهد بروز اغتشاشات و شورش‌هاي اجتماعي خواهيم بود.

به گزارش جهان به نقل از فارس، محسن هاشمي رفسنجاني در نشست مطبوعاتي دوازدهمين همايش بين‌المللي حمل و نقل ريلي اظهار داشت: توجه به زيرساخت‌هاي حمل و نقل براي اجراي اين قانون لازم بود قبل از اجرا انجام مي‌شد تا در شرايط موجود و پس از اجراي اين قانون، تنش كمتري در جامعه ايجاد شود.

هاشمي ادامه داد: اگر دولتي مدعي اجراي عدالت است بايد قوانين و مقررات را به طور كامل و دقيق اجرا كند زيرا در واقع عدم اجراي قوانين به منزله تبعيض و ظلم به مردم است.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه با بيان اينكه راه‌آهن و قطارهاي شهري نيز بر اساس قوانين موجود در كشور ساخته مي‌شوند، اظهار داشت: دولت موظف است قوانين را در مورد توسعه اين صنعت به طور كامل اجرا كند اما رييس‌جمهور در سال جاري به وضوح اعلام كرد كه اين قوانين اجرا نمي‌شود.

هاشمي ضمن بيان اينكه روزانه 21 ميليون سفر در كلان‌شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت: 80 درصد اين سفرها توسط قشر يارانه‌پذير انجام مي‌شود كه لازم است اين قشر با وسايل نقليه‌اي جابه‌جا شوند كه به محيط زيست صدمه‌اي وارد نكند، همچنين ايمن و ارزان باشد.

‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران اظهار داشت: در توسعه قطار شهري، قبل و پس از اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها تمامي كارشناسان و برنامه‌ريزان اتفاق‌نظر دارند و قوه مقننه نيز قوانين پيشرفته‌اي را در اين‌باره به تصويب رسانده كه اجراي اين قوانين خواسته تمامي شهروندان است.

هاشمي ادامه داد: به دنبال آن مجلس قانون ديگري را به تصويب رساند كه طبق آن نزديك به دو ميليارد دلار تسهيلات براي كل حمل و نقل ريلي شهري كشور در نظر گرفته شد كه نزديك به يك ميليارد دلار آن براي متروي تهران، 700 ميليون دلار براي متروي كلان‌شهرها و 300 ميليون دلار براي متروي ديگر شهرها در نظر گرفته شده بود كه اين مبلغ نيز از سوي دولت اختصاص نيافت.

وي ادامه داد: ظاهراً قانون‌هاي كشوري كه در حال ابلاغ است، از طرف رئيس جمهور به قانون‌هاي شركتي تعبير مي‌شود.

‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران اظهار داشت: رئيس جمهور در يكي از سخنراني‌هاي خود مدعي بود كه اين مبلغ تسهيلات نبايد به متروي تهران اختصاص يابد و جزو حق برخي از معلمان نيز است!

هاشمي با بيان اينكه مبلغ دو ميليارد دلار جزو بودجه نبوده و قرار بود به صورت تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به حمل و نقل ريلي درون شهري اختصاص يابد، اظهار داشت: قوانين به هيچ عنوان در حال حاضر اجرا نمي‌شود؛ ما براي توسعه مترو به دنبال گدايي از دولت نيستيم، فقط خواستار اين هستيم كه قوانين موجود اجرا شود.

* دولت هم در كنار آمريكا به جمع تحريم‌كنندگان متروي ايران پيوست

وي با اشاره به اينكه اجراي قوانين در واقع احترام به حقوق شهروندان است، اظهار داشت: در مجلس‌هاي گذشته و حدود 4 الي 5 سال پيش به دليل كمبود بودجه، براي توسعه مترو از فاينانس‌هاي بين‌المللي استفاده مي‌شد اما در حال حاضر به دليل شرايط ويژه تحريم قادر به جذب تسهيلات و فاينانس‌هاي بين‌المللي نيستيم.

هاشمي اظهار داشت: شركت بهره‌برداري متروي تهران و شهرداري تهران براي مبارزه با تحريم و تثبيت عدم اثر‌ بخشي آن با پيگيري‌هاي لازم، اجراي قوانين موجود را در اين‌باره خواستار شد اما نه تنها قوانين اجرا نشد بلكه از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران نيز تحريم شديم.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه ادامه داد: در حال حاضر متروي تهران تنها با روش‌هايي كه در شهرداري تهران اتخاذ مي‌شود به مقابله با تحريم پرداخته و به توسعه مسير ريلي مترو مي‌پردازد اما دولت با وجود اين همه فعاليت و ايجاد ساختار‌هاي اساسي كه توسط مترو و شهرداري براي احداث ايستگاه و تونل‌ها انجام شده است، تسهيلاتي در راستاي خريد واگن به شركت بهره‌برداري مترو اختصاص نمي‌دهند.

‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با بيان اينكه در حال حاضر متروي تهران هم از سوي استكبار جهاني و هم از سوي دولت ايران تحت تحريم قرار گرفته است، اظهار داشت: اين موانع و مشكلات تنها شامل حمل و نقل ريلي درون‌شهري نيست بلكه راه‌آهن نيز با چنين موانعي مواجه است.

* ايجاد اغتشاش در مترو با وجود بدقولي‌هاي دولت حتمي است

وي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته اين رقم به سختي از دولت دريافت مي‌شد، اظهار داشت: در بودجه سال 89 مطرح شد كه براي قطارهاي شهري مبلغ 60 ميليارد تومان يارانه اختصاص يابد كه هم‌اكنون و پس از گذشته هفت ماه هنوز هيچ مبلغي پرداخت نشده است در حالي كه در آستانه اجراي هدفمند سازي يارانه‌ها هستيم و قطعا با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فشار زيادي به مترو وارد مي‌شود.
وي تصريح كرد: در اين شرايط سخت متروي تهران بايد پاسخگوي مسافران باشد.

مدير عامل شركت متروي تهران با اشاره مجدد به نزديك شدن  زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، خاطرنشان كرد: فشار اصلي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بر حمل و نقل عمومي و به خصوص مترو خواهد بود؛ چرا كه ناوگان اتوبوس كشور توانايي پاسخگويي به مسافران در شرايط جديد را ندارد.

وي با استناد به اين اظهارات، نتيجه‌گيري كرد: در اين شرايط اگر مترو نيز قادر به پاسخگويي به مردم نباشد در نتيجه موجب ايجاد اعتشاش و شورش‌هاي اجتماعي و ناراحتي براي مردم خواهد شد.

هاشمي اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل ريلي درون شهري طبق قانون بايد زيربناها توسط شهرداري احداث شود و تهيه تجهيزات توسط دولت صورت مي‌گيرد.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه اظهار داشت: از دوره فعاليت قاليباف در شهرداري تهران (سال 86) تاكنون 46 كيلومتر به 80 كيلومتر خطوط ريلي قبلي افزوده شده است و در حال حاضر 126 كيلومتر خطوط ريلي مترو در تهران وجود دارد.

* عدم همكاري دولت دليل افزايش مدت زمان اعزام قطارها است

وي با انتقاد از همكاري دولت براي تهيه تجهيزات حمل و نقل ريلي درون‌شهري اظهار داشت: در حال حاضر به دليل عدم وجود تجهيزات و عدم همكاري دولت در اين‌باره، در تمامي خطوط مترو مدت زمان اعزام قطار‌ها افزايش يافته است و به عنوان مثال در خط كرج كه بايد هر 9 دقيقه يك قطار اعزام شود هم اكنون هر 14 الي 15 دقيقه اعزام قطار داريم.

* احداث تونل 70 كيلومتري البرز به راحتي امكانپذير است

هاشمي رفسنجاني در خصوص اجراي تونل البرز اظهار داشت: 70 درصد جمعيت ايران در نقاط كوهستاني و كوهپايه‌اي زندگي مي‌كنند لذا توسعه تردد ريلي در اين شهرها بايد از زير كوهستان‌ها انجام شود كه اجراي اين امر نيازمند احداث تونل‌هاي طويل و عميق است.

رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با اشاره به اينكه در حال حاضر 20 تونل ريلي طويل در كل دنيا وجود دارد، اظهار داشت: پس از بررسي‌هاي همه‌جانبه شركت بهره‌برداري متروي تهران براي توسعه خطوط ريلي خود و خدمت به شهرك‌هاي اطراف تهران به اين نتيجه رسيديم كه بايد تا شعاع 70 كيلومتري تهران، بتوانيم خطوط ريلي را توسعه دهيم؛ در حال حاضر از نقطه لواسان تا شمال ايران تقريبا 70 كيلومتر فاصله است و مي‌توان از لواسان با احداث تونل‌هاي 70 كيلومتري البرز به سواحل زيباي شمال رسيد.

هاشمي با اشاره به اينكه در حال حاضر دستگاه‌هاي حفر تونل مترو قادر هستند روزانه 15 متر تونل حفر كنند، اظهار داشت: تعدادي از اين دستگاه‌ها مي‌توانند طي چهار سال البرز را شكاف داده و مسير 70 كيلومتري لواسان تا شمال كشور را به صورت تونل‌هاي ريلي احداث كنند.

وي اظهار داشت: احداث اين تونل 70 كيلومتري در زير البرز به راحتي امكان‌پذير است و پس از آن با استفاده از قطارهاي با سرعت 200 كيلومتر بر ساعت، به راحتي مي‌توان طي مدت زمان 20 دقيقه به سواحل شمالي كشور رسيد.

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه اظهار داشت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در استان‌هاي شمالي همگي پي‌گير احداث اين تونل هستند اما لازم است بانك‌ها سرمايه‌گذاري سهامدار شركتي باشند كه اين تونل را احداث مي‌كنند و مطمئن باشند كه بازگشت سرمايه سريع خواهد بود زيرا استقبال از اين مسير فراوان است.

* عدم تأمين اعتبار مشكل اساسي آزاد‌راه تهران - شمال است

وي در مورد آزاد‌راه تهران شمال و مقايسه آن با مشكلات احداث تونل البرز اظهار داشت: در حال حاضر توانايي احداث سريع اين آزاد‌راه وجود دارد اما مشكل اساسي كه آن را با چالش مواجه كرده است عدم پرداخت نقدينگي و تامين اعتبار است.

‌رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با اشاره به اينكه در اين مسير ريلي احداث تونل‌هاي 5 الي 6 هزار كيلومتري و كمتر بسيار راحت است، اظهار داشت: ما توانايي ساخت اين ميزان تونل را در كشور داريم و استفاده از چيني‌ها براي اجراي اين كار تنها به دليل فاينانسي است كه آنها آورده‌اند؛ واگذاري احداث مسير به چيني‌ها به خاطر پول، توهين به متخصصان و كارگران داخلي است.

هاشمي با اشاره به اينكه در حال حاضر شركت بهره‌برداري متروي تهران مسير ميرداماد تا تجريش را در عمق 90 متري تونل مي‌زند و در ميان راه نيز ايستگاه‌هاي متفاوتي ايجاد مي‌كند، اظهار داشت: اين در حالي است كه آزادراه تهران _ شمال تنها 4 تونل بزرگ دارد و بقيه شامل تونل‌هاي 200 الي 1000 متري است.

وي با انتقاد از عدم توجه دولت به توسعه ريلي كشور، ادامه داد: در تمامي دنيا به مصرف سوخت ماليات اختصاص مي‌يابد و از اين طريق در زيربناهاي ريلي هزينه مي‌شود در حالي كه در كشور ايران به سوخت يارانه اختصاص مي‌يابد و در حالي كه به حمل و نقل ريلي هيچ هزينه‌اي اختصاص نمي‌يابد.

مديرعامل شركت بهره‌برداري شركت متروي تهران با اشاره به اينكه اولويت‌هاي دولت فعلي دولتي پوپوليستي است، اظهار داشت: عدم سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي بلند‌مدت و اجراي پروژه‌هاي كوتاه مدت مصداق همين روحيه است.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


داره پیش پیش توانایی های خودشو درایجاد آشوب به رخ میکشه!بدونید محسن هاشمی همون شخصیه که تو سمینار افتتاح خط هفت مترو میگفت :"فائزه هاشمی مشکل نقدینگی و خرج و مخارج زندگیشو داره!!!"
Iran, Islamic Republic of
باید این تهدید رو جدی گرفت قبلا هم ...
Iran, Islamic Republic of
اولا ایشان فرزند همان خانمی است که روز انتخابات گفت اگر کسی غیر از موسوی از صندوق ها بیرون بیاید، تقلب شده و مردم باید از حق خود دفاع کنند. ....
Iran, Islamic Republic of
این چه ربطی به تهدید داشت !! دقت کنید : اگر پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مترو قادر به پاسخگويي به نياز مسافران نباشد، شاهد بروز اغتشاشات و شورش‌هاي اجتماعي خواهيم بود. این کجاش تهدید این بنده خداست ؟ کمی انصاف هم خوب چیزیه
Iran, Islamic Republic of
فكر مي كنم كه آقا محسن يواش يواش بايد به فكر وقف مترو باشه .
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
دوباره كارهاي تبليغاتي و سیاه کردن فعاليتهاي دولت شروع شد؟
Iran, Islamic Republic of
الان وضعیت مترو اصلا خوب نیست
تعداد قطارهاش کمه و اونایی هم که میاد خیلی شولوغ
خب بودجه بده دولت ...
Iran, Islamic Republic of
خوب بی انصافی نکنید راست گفته
اگه ناوگان حمل نقل عمومی رو گسترش ندن مطمئنا شورش میشه
Iran, Islamic Republic of
من نمی دانم خاندان هاشمی چه علاقه ای به سواحل وکنار دریا دارند ایشان هم در هوس وصل کردن تهران به شمال هستند راستی یاد یک پیشنهاد افتادم که در زمان ریاست جمهوری پدراین آقا مطرح شد که ایشان در یکی از صحبتهاشون پیشنهاد وصل شدن خلیج فارس به دریای خزر را مطرح کردند .یادتان هست خوبه که حالا اون پروژه به وصل شدن تهران به خزر کاهش پیدا کرده احتمالا چند سال بعد به وصل شدن نور به دریا بسنده می شه
Iran, Islamic Republic of
مطالبي كه آقاي هاشمي بيان فرمودند صحيح است. اميدوارم مسئولين بپذيرند و چاره اي بينديشند
Iran, Islamic Republic of
گذشته از مسائل سیاسی حق با اقای محسن هاشمی است چون بحث مشکل مردمی را مطرح کرده است
Iran, Islamic Republic of
بنده فکر می کنم صحبت های این آقا کارشناسی است و اصلاً نباید سیاسی کرد .منتها باید در فضای کارشناسی هم نقد شود واینگونه مباحث را که دغدغه جامعه هم هست باید صدا وسیما اطلاع رسانی کند تا ضعف ها و قوت های کار مشخص شود وفارغ از منازعات سیاسی به فکر چاره اندیشی برای رفاه بیشتر مردم بخصوص قشر آسیب پذیر باشیم.
United States
این حرف را نباید سیاسی کرد باید موشکافی بشه و راه حل براش پیدا کرد
به نظر من حرف های این آقا تقرییا درسته،امادرقبال اجرای این طرح بزرگ اعتراضات کوچیک هم قابل پیشبینی هستند که باید مثل جریان سهمیه بندی بنزین کنترل بشوند
Iran, Islamic Republic of
زیاد غصه بودجه مترو رو نخور هاشمی جان. درست میشه
Iran, Islamic Republic of
تیتر مناسبی نبود صحبت ها کارشناسی بود
Iran, Islamic Republic of
کاش همه مدیران اینجوری منصفانه و کارشناسی صحبت میکردن.واقعا منظور دولت از این کار چیه!
Iran, Islamic Republic of
انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند ببینید چه گفته می شود نه که چه کسی آن حرف را می زند. حرفهای هاشمی درست است. اگر می گویید نه، نظر کارشناسی بدهید
Netherlands
بهرحال بايد يك چيزي را به ارث ببره.اونهم هشدار به اغتشاش هست.البته كاش خانم ساندويچيان در آن زمان هوس مترو سواري نكنه...
Iran, Islamic Republic of
درود بر هاشمي و فرزندان كاردان او
احسنت بر تو مهندس محسن هاشمی رفسنجانی
حتماً ریگی در کفشش است که دولت به او پول نمی دهد . به حرفهای یک جانبه این آقا که از آن خاندان معروف هستند باید به دیده تردید نگریست . در ضمن همیشه زمان حرکت قطارها خوب است و تأخیرها غالباً عمدی و جهت ناراضی کردن مردم از نظام و تحت فشار قرار دادن دولت است .
Iran, Islamic Republic of
از الان داره میگه: مردم بریزید تو خیابونا. مادر مکرمشون هم همینو گفته بود قبل از انتخابات. منتها این آقا کارشناسانه تر گفته! خدایا! این کشور رو از شر فتنه این خانواده حفظ بفرما!
اگر تا امروز کسی نسبت به اغتشاش بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها شک داشت بعد از این باید مطمئن باشد که صددرصد اغتشاش بوجود خواهد آمد ، چون در قضیه انتخابات هم ابتدا صحبت شلوغی و اغتشاش از سوی این خانواده شروع و سپس توسط سران فتنه به اجرا درآمد.
....
Iran, Islamic Republic of
اگه آقای هاشمی ناراحته چرا استعفا نمیده ، کسای دیگه هستند خوب کار کنند .
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت همکاری نمی کنه و تو دلت برای مردم می سوزه استعفاء بده چرا دو دستی چسبیدی و ولش نمی کنی
اگر راست میگید و ریگی تو کفشتون نیست کار رو به دولت بسپرید
من هم جای دولت باشم به شماها اطمینان نمی کنم این همه پول بی زبون را بریزم تو جیب شماها
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي فرزند يكي از دل سوزان انقلاب از شما بعيداست صبور باشيد.مردم حواسشان خيلي جمع است.از دلسوزي شما ممنونيم.مگرمردم ايران را از سنين بعد از انقلاب كه خدا توفيق زندگي كردن به شما عطا فرموده "نشناخته اي" پيشنهاد مي كنيم از پدر بزرگوارتان بپرسيد.صبور باشيد. وتقوا پيشه كنيد.(من ا..التوفيق)
Iran, Islamic Republic of
این خانواده دارای ژن پیشگو ییی یا غیبگویی هستند یا خواب می بینند ودر بعضی اوقات احساس بحران و خطر میکنند .
Iran, Islamic Republic of
آقا محسن شما که نمی خواهید مثل مهدی و فائزه سفری به دور دنیا داشته باشید .
Iran, Islamic Republic of
حرف آقای هاشمی حرف مردمه، مرفهین بی دردی که از مترو استفاده نمیکنن از فشار قبرش خبر ندارن هنوز یارانه ها هدفمند نشده واگن ها تا خرخره پر هستن، وای به روزی که کرایه تاکسی‌ها دو برابر بشه، دولت باید بیشتر به فکر مردم باشه
Iran, Islamic Republic of
اگر اغتشاش نشود خوب است متاسفانه دراین کشور فقط می خواهند ببینندکی می گوید نه چه می گوید.
Iran, Islamic Republic of
معلومه ایشان و اخوی هایشان برنامه هایی را تدارک دیده اند
به آقای محسن هاشمی باید گفت مدیریت جهت دار جنابعالی برای در آوردن صدای مردم در مترو را همه می شناسند مثلا خاموش کردن دستگاههای کارت زنی در میدان انقلاب در روزهای راهپیمایی که با یک کلک مرغابی با نام عدم اخذ بلیط دو یا سه برابر پول را از مردم می گرفتید
Iran, Islamic Republic of
هشدارهایی که ایشون می ده آماده باشی هست به بعضی سودجوها . نیروهای امنیتی باید اهداف شوم آقایون رو ردگیری کنند.