کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نامه سرگشاده علی مطهری به رئیس جمهور

27 شهريور 1389 ساعت 15:00


 علي مطهري با ارسال نامه اي سرگشاده از اظهارات رييس جمهور در مورد مكتب ايراني انتقاد كرد.

متن اين نامه بدين شرح است:
جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد
رئیس‌جمهور محترم

با اهداء سلام ، سخنان جناب عالی در مصاحبه زنده با شبکه خبر سیما در روز جمعه 26/6/89 در واقع تبیین دوباره تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام بود و حاکی از آن است که اجرای این تز یک برنامه طراحی شده از سوی آقای مشائی و جناب‌عالی برای جمهوری اسلامی است . برخی برنامه‌های روزهای اخیر مانند چفیه انداختن به گردن کوروش نمادین ، نیز این ظن قوی را تقویت می‌کند . بدیهی است که سخن گفتن از ایران باستان و شخصیت‌های آن دوره مانند کوروش در ذات خود اشکالی ندارد ، اما در جایی و فرصتی مانند مجمع عمومی سازمان ملل ، سخن راندن از تمدن ایران باستان به جای تمدن اسلامی و تبیین منشور حقوق بشر کوروش به جای حقوق بشر مورد نظر اسلام ، آنهم توسط مقام اول اجرایی نظام جمهوری اسلامی که منادی احیای تمدن بزرگ اسلامی است ، گذشته از کج سلیقگی ، حاکی از یک تز و پروژه در زمینه سیاست خارجی و داخلی است که البته آثار منفی زیادی از نظرصدور انقلاب اسلامی و نیز سرخوردگی اقشار متدین و حامی اصلی انقلاب که فرزندان خود را جز برای اسلام و تحقق آرمان‌های اسلامی فدا نکردند خواهد داشت .

بدیهی است که در منشور کوروش نقاط مثبت نیز وجود دارد ، اما اولاً موحد بودن کوروش مورد تردید است و به هر حال وی متدین به دین رسمی زمان خود نبوده است . ثانیاً رفتار وی با مردم بابِل با سیره انبیاء سازگار نبوده است . کوروش پس از فتح بابِل ، مردم بت پرست را به نام آزادی عقیده در بت‌پرستی خود آزاد گذاشت و این یعنی آزادی عقیده به سبک غربی ، در حالی که ابراهیم خلیل علیه السلام در زمانی که مردم از شهر خارج شده بودند وارد بتخانه شد و همه بتها را شکست مگر بت بزرگ ، و تبر را به گردن او انداخت و وقتی مردم از او سئوال کردند گفت کار بت بزرگ است و باعث شد که مردم به فطرت الهی خود باز گردند ، دست از بت پرستی برداشته به توحید باز گردند و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز پس از فتح مکه اولین کاری که انجام داد این بود که وارد کعبه شد و همه بتها را به دست علی علیه السلام شکست . در واقع ابراهیم خلیل و پیامبر اسلام زنجیر عقاید خرافی را از دست و پای مردم زمان خود باز کردند و آنها را آزاد كردند چون قصد استعمار آنها را نداشتند ، اما کوروش مردم بابِل را همچنان در زنجیر خرافات باقی گذاشت همچنان که ملکه انگلستان نیز در دوره استعمار هند وقتی وارد بتخانه‌های آن سرزمین می‌شد به نام آزادی عقیده بیش از خود هندی‌ها به بت‌ها احترام می‌گذارد ، زیرا او بهتر از هر‌کس دیگر می‌دانست که اگر این زنجیرها از دست و پای مردم هند باز شود دیگر او نمی‌تواند این ملت را استعمار و منابع ثروت او را غارت کند.

در اینجا توجه جناب عالی را به سخن شهید آیت‌الله مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران جلب می‌کنم . گویی ایشان این گونه انحرافات را پیش بینی می‌کردند. ایشان در بحث آزادی عقیده و آزادی تفکر و فرق میان این دو می‌فرمایند:

« عده‌ی می‌گویند ببینید ما چه ملتی هستیم ! ما در دو هزارو پانصد سال پیش اعلامیه حقوق بشر را امضاء کردیم . کوروش وقتی وارد بابِل شد ، با این که خودش بت پرست نبود و تابع مثلاً دین زردشت بود ، مع ذالک گفت تمام معابد بت پرستی که در اینجا هست محترم است . پس ما ملتی هستیم طرفدار آزادی عقیده . این بزرگترین اشتباه است . از نظر سیاسی هر‌چه می‌خواهید تمجید کنید ، زیرا اگر کسی بخواهد ملتی را به زنجیر بکشد باید تکیه‌گاه اعتقادی او را هم محترم بشمارد ، اما از نظر انسانی این کار صد درصد خلاف است.»

اما سؤال من از جناب رئیس‌جمهور این است که آیا اصرار شما بر مطرح کردن مکتب ایران به جای مکتب اسلام به همان دلیلی نیست که آقای مشائی افاضه فرمودند که امروز در دنیا از مکتب اسلام نباید سخن گفت، زیرا از اسلام برداشت‌های مختلف وجود دارد ، بلکه باید از مکتب ایران سخن گفت.
اینجانب برادرانه و مشفقانه به جناب عالی نصیحت می‌کنم که برخی مواضع شما که با اساس اسلام سروکار دارد مانند آنچه در مسئله عفاف و حجاب اتفاق افتاد و آنچه در موضوع مکتب ایران رخ می‌دهد و به رغم مخالفت علمای بزرگ بر آنها اصرار می ورزید ، جایگاه شما را در میان توده مردم و اقشار متدین تنزل خواهد داد و تا حدودی تنزل داده است . رأی مردم به شما رأی به اسلام و حمایت از رهبری است ، اگر بر این گونه مواضع خود پافشاری کنید به زودی پایگاه مردمی خود را از دست خواهید داد و به اقشار سهل انگار نسبت به دین نیز نمی‌توان تکیه کرد .

با تقدیم احترام
علی مطهری
منبع:ایلنا


کد مطلب: 134774

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/134774/نامه-سرگشاده-علی-مطهری-رئیس-جمهور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com