جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۳

مردم گزارش دهند؛ فیلتر می کنیم

دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 132095
 دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه گفت: اكثر سايت‌هايي كه فيلتر مي‌شوند بر اساس گزارش‌هاي مردمي است و به طور معمول انواع گزارش‌ها از سايت‌هايي كه توهين به مقدسات ديني دارد، سايت‌هاي حاوي هرزه نگاري و خلاف مصالح مملكت در گزارش‌هاي مردم وجود دارد.

عبدالصمد خرم آبادي در گفت‌وگو با فارس در خصوص فعاليت سايت peyvandha.ir براي دريافت گزارش مردمي از تخلفات پايگاه‌هاي اينترنتي، اظهار داشت: سايت پيوندها متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه فعاليت خودرا از چندين ماه پيش آغاز كرده است.

* همكاري سايت "پيوندها " ي وزارت ارشاد با كميته تعيين مصاديق در دريافت گزارش تخلفات

وي گفت: در سايت پيوندها نيز مانند صفحه فيلترينگ گزارش‌ها و مشاهدات تخلفات پايگاه اينترنتي به آدرس filter@dci.ir ارسال مي‌شود و وزارت ارشاد نيز با راه‌اندازي اين سايت قصد همكاري بيشتر با كارگروه را دارد.
دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه افزود: وزارت ارشاد به عنوان يكي از 12 عضو كارگروه تعيين مصاديق محتوي مجرمانه موظف است هر اقدامي كه انجام مي‌دهد از طريق كارگروه باشد؛ وزارت ارشاد گزارشات را به كميته ارجاع مي‌دهد و در رابطه با موضوعات در كميته رأي گيري و در نهايت براساس نظر اكثريت اعضا عمل مي‌شود.
وي تاكيد كرد‌: بنابراين دريافت نظرات و گزارش‌ها به دليل اينكه تصميم‌گيري براساس راي اعضاي كميته انجام مي‌شود مانعي ندارد.

* مبناي اصلي فيلتر سايت‌ها، گزارش‌هاي مردمي است

رئيس كارگروه تعيين مصاديق محتوي مجرمانه با اشاره به گزاش‌هاي ارسالي از سوي كاربران، خاطرنشان كرد: اكثر سايت‌هايي كه فيلتر مي‌شوند بر اساس گزارش‌هاي مردمي است.
وي ادامه داد: به طور معمول انواع گزارش‌ها از سايت‌هايي كه توهين به مقدسات ديني دارد، سايت‌هاي حاوي هرزه نگاري و خلاف مصالح مملكت در گزارش‌هاي مردم وجود دارد و منابع اصلي فيلترينگ نيز همين گزارش‌هاي مردمي است.

* اطلاعات وب‌سايت شركت زيرساخت در دامنه پست الكترونيك filter@ dci.ir

دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه در پاسخ به اين سوال چرا بر روي دامنه filter@dci.ir اطلاعات وب‌سايت شركت ارتباطات زيرساخت‌ از زيرمجموعه‌هاي وزارت ارتباطات قرار داده شده و با وارد كردن آدرس dci.ir در قسمت "آدرس بار " ظاهر وب‌سايت شركت زيرساخت نمايش داده مي‌شود، گفت: وزارت ارتباطات نيز عضو كارگروه تعيين مصاديق است؛ بر اساس ماده 22 قانون جرايم رايانه‌اي 12 نهاد موظف به همكاري در اين زمينه شده‌اند كه اما نحوه‌ همكاري آنها مشخص نشده است.
وي ادامه داد: در جلسات متعددي كه با تمامي اعضاي كارگروه از جمله وزارت ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادگستري، دادستاني، سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد، نحوه همكاري مشخص گرديد و بستر همكاري از طريق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است و امكانات ارتباطي را اين وزارتخانه در اختيار كارگروه قرار داده است.

* دامنه filter.ir فعلاً مشغول است

خرم آبادي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه در حال حاضر نام دامنه filter.ir در اختيار يك شركت خصوصي قرار دارد، آيا كارگروه در پي در اختيار گرفتن اين دامنه براي استفاده در جهت امور كارگروه نيست، گفت: فيلتركردن يك امر حاكميتي است و بنابراين فيزيك نظري نبايد اين نام دامنه را به شخص ديگري محول مي‌كرد.
دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه افزود: در اين رابطه با رئيس سازمان فيزيك نظري نامه‌نگاري و صحبت‌هايي شده و نظر‌ ايشان اين بود كه فيلتر يك امر حاكميتي نيست و گفتند در صورتي كه حق اولويت شخص صاحب دامنه را پرداخت كنيم، مي‌توانند دامنه را پس بگيرند.
وي ادامه داد: اميدواريم موضوع دامنه از اين طريق حل شود و در غير اين صورت از طريق مراجع قانوني اين كار را پيگيري خواهيم كرد.
خرم آبادي خاطر نشان كرد: در هر صورت پيشنهادهايي در رابطه با اينكه اگر اين سايت را داشته باشيم بسيار بهتر از سايت‌هاي ديگر است داشته‌‌ايم؛ اين قضيه را مسكوت نگذاشته‌ايم و دنبال آن هستيم.
به گزارش فارس، مرداد ماه سال 88 با تشكيل "كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه " تعيين مصاديق مجرمانه براي فيلتر سايت‌‌ها كه پيش از اين از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام مي‌شد برعهده قوه قضائيه سپرده شد و قرار شد جلسات اين كارگروه 12 نفره هر دو هفته يكبار در محل دادستاني كشور برگزار شود.

https://jahannews.com/vdchwinzm23nxvd.tft2.html
jahannews.com/vdchwinzm23nxvd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با نهایت تأسف باید عرض کنم اصلا اینطور نیست، درواقع بعد از همه ساز و کارهای ایجاد شده فقط تصمیمات خلق الساعه برخی آقایان است که منجر به فیلتر شدن یک سایت می‌شود.
شما بگویید اگر سایتی بدون اعلام مصداقهای مجرمانه و بر اساس آنچه اعلام شده فیلتر شود چه معنایی دارد؟؟؟ من مدیر سایتی هستم که بدون اعلام هیچ مصداق مجرمانه‌ای سایتمان را فیلتر کردند و ...
Iran, Islamic Republic of
درست نیست که این همه فیلترینگ گسترده سایتها را به گردن مردم بیندازید.
لاله
ببخشید چندین بار گزارش دادم اما کاری نکردین بازم اون سایت فعالیت داره؟؟؟؟؟