جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۸
نادران در گفت وگو با جهان:

نگران اجرای بی محابای هدفمندسازی یارانه ها هستم

يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 131890
دولت نگران عوارض منفی ناشی از هدفمندسازی یارانه ها است و تلاش می کند این نگرانی را با افزایش یارانه پرداختی به مردم کاهش دهد.
نگران اجرای بی محابای هدفمندسازی یارانه ها هستم
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی جهان گفت:با اجرای هدفمند سازی یارانه ها، تورم به سرعت خود را نشان می دهد و دولت قصد دارد با افزایش پرداختی یارانه نقدی، آثار منفی و عوارض تورمی این سیاست را کم کند.

وی با بیان اینکه اجرای این سیاست که به طور قطع آثار مثبت قابل توجهی بر اقتصاد خواهد گذاشت، باید تدریجی و هدفمند انجام شود اضافه کرد:دولت تصمیم دارد با آزاد سازی یکباره برخی کالاها، یارانه نقدی بیشتری به مردم دهد که البته این تصمیم آثار تورمی را بیشتر می کند.

نادارن با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها نیازمند این است که دولت توان اجرائی خود را در عملیاتی سازی این قانون افزایش دهد گفت:در حال حاضر من ظرفیت لازم را برای اجرای این قانون در میان مدیران عالی کشور نمی بینم و وزرای بازرگانی و اقتصاد و کشاورزی و صنایع نه تنها سوابق روشنی در فعالیت های اجرائی از این دست ندارند بلکه هیچ برنامه مشخص و روشنی هم برای کنترل شرایط بحرانی طراحی نکرده اند و از این بابت جای نگرانی است.

نادران نمونه گوشت را مثال زد و اظهار داشت:برخی از این مسئولین در نمونه های کوچکتر از این اجرای این قانون، کارنامه روشن و قابل قبولی نداشتند،مثلا در مورد گوشت به محض افزایش قیمت ها، دستپاچه شدند و دام آلوده وارد کردند و این دام آلوده ،دام های داخلی را هم مریض کرد و عرضه گوشت از گذشته نیز کمتر شد.

وی نمونه برنج و شکر و علوفه را نیز شاهد مثال دیگری برای عدم توان اجرائی لازم برای تنظیم بازار دانست و گفت:امروز 2 میلیون تن گندم کپک زده در انبار ها داریم که به درد خوراک دام هم نمی خورد.

نادران با بیان این توصیه که دولت به تدریج قیمت ها را افزایش دهد و برای پرداخت یارانه بیشتر دست به افزایش یکباره قیمت ها نزند گفت:عدم کنترل بازار می تواند خدای نکرده باعث تکرار تجربیات سالهای 72 و 73 شود و موجب عقب نشینی دولت از اجرای قانون شود که این عقب نشینی هزینه های زیادی خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در انتها افزود:متاسفانه نگاه وزیر بازرگانی و کشاورزی تنظیم بازار نیست و قائل به مدیریت تقاضا و عرضه نیستند و می گویند که اتحادیه ها و صنف ها خودشان باید بازار را کنترل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نباید آثار تورمی و فشارهای اقتصادی ناشی از اجرای این طرح به خانوارها را تنها به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و قیمت آب، برق و گاز و ... محدود نمود. زیرا با اجرای این طرح، قیمت اکثر کالاهای اساسی از جمله: گندم، نان، گوشت، محصولات لبنی و غیره و همچنین محصولات مصرفی صنعتی تولیدی کارخانجات نیز به مقدار زیادی افزایش خواهند یافت که این افزایش قیمت‌ها باعث ایجاد فشارهای شدید به مردم و جامعه می‌گردد.
Latvia
نگران نباش!
Iran, Islamic Republic of
دولت در طي چند سال گذشته سه بار رئيس بانك مركزي را عوض نموده، وزير اقتصاد را عوض کرده و رئيس برنامه بودجه را از کابینه حذف نموده است. به نظر می‌رسد اساساً در این چند سال تيم اقتصادي دولت هيچگاه به پايداري نرسيده است كه بخواهد چنين طرح عظیمی را بررسي و کارشناسی نموده باشد. چگونه دولتی که ساختار و تیم اقتصادی آن پایدار نبوده می‌خواهد ساختار اقتصادی کشور را عوض نماید؟
Iran, Islamic Republic of
در طرح هدفمند سازی یارانه ها افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به بهانه کاهش مصرف سوخت و استفاده کمتر از خودروهای شخصی، تا زمانیکه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی کشور مهیا و اصلاح نگردند؛ امری بی‌منطق است. چطور دولت و مجلس انتظار دارند در حالیکه اکثر شهرها و کلان شهرهای ما فاقد یک سیستم جامع حمل و نقل عمومی بوده و برخی از پروژهای حمل و نقل عمومی از جمله پروژه قطار شهری مشهد علیرغم گذشت بیش از سیزده سال از شروع آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند؛ مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی روآورده و استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهند؟
Iran, Islamic Republic of
دولت هم نگران است؛ اما اگر آقای نادران راهی دارد باید به صورت جامع و مستند باشد، وگرنه صرف یک اظهار نگرانی که راهگشا نیست و تازه باعث نگرانی زاید در جامعه می شود.
بدون شک در اجرای این طرح که بزرگترین برنامه عملیلاتی تاریخ کشور است، همه باید دست به دست هم بدهند و نگرانی های غیر برنامه مند خود را به رسانه ها و بین مردم نکشند.
Iran, Islamic Republic of
جدیت، تلاش و و دلسوزی آقای احمدی‌نژاد بر هیچکس پوشیده نیست . اما در کنار این خصوصیات پسندیده، وجود اصرارهای بی‌منطق بر برخی از تصمیمات و عدم استفاده از نظرات سایر کارشناسان و محدود شدن به جمع بسته‌ای از کارشناسان و مشاوران مورد تأئید ایشان، از نقاط ضعف بزرگ این دولت است که بارها رهبر معظم انقلاب نیز این مسأله را به هیأت دولت و شخص رئیس جمهور گوشزد نموده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مسوؤلان و کارشناسان دلسوز جامعه بارها نسبت به عواقب و آثار تورمی شدید اجرای این طرح در جامعه به دولت تذکر داده‌اند که متأسفانه همچون رویه‌های گذشته، شاهد عدم توجه دولت به این نقدها و تذکرات دلسوزانه هستیم. امید است که این‌بار دولت با تذکر دکتر نادران همچون گذشته بطور خودسر و خودرأی، اصراری بی‌منطق بر اجرای شتابزده این طرح نداشته و پس از ایجاد شوک‌های شدید اقتصادی در جامعه، دولت و رئیس جمهور مجبور به اقرار به اشتباه خود در این زمینه نگردند.
Iran, Islamic Republic of
حرف من این است:
قطره ها باید آگاه شوند
که به هم کوشی ، بی شک می توان بر جهت تقدیری فایق شد
بی گمان ناآگاهی است
آنچه آسان جو را وا می دارد
که سراشیبی را
نام بگذراد تدبیر !
Iran, Islamic Republic of
کو گوش شنوا؟
این کار دولت مثل اون ضرب المثله که: «یه کاسه ماست بریز تو دریا. اگه دوغ بشه چی میشه!»
دولت برای اینکه هزینه کارایی پایین و خرج های اضافشو در بیاره میخواد یارانه مردم رو قطع کنه. آخه یکی نیست بگه مردمی که 30 سال، همه کالاهای اساسیشون رو به یک سوم قیمتش تهیه می کردن میخواید سه ساله همه یارانه هاشونو بردارید؟!

اصلا مردم به کنار! از کسانی که تو صنعت هستند بپرسید. خیلی از صنایع ما اگه برق و گاز و آبشون آزاد بشه ور شکست میشن. همین الان هم با این نرخ تورم، تولید در کشور ما صرفه اقتصادی نداره تو خیلی از بخش ها.
Iran, Islamic Republic of
اكنون كه با اين پرداخت يارانه وبهاي آب وبرق وگاز و.... خيلي از مردم توان پرداخت همين را هم ندارند واي بر روزي كه اينها چندين برابر شود .

همانطوركه پرداخت ماليات دركشورها ديگر ، مصرف سوخت دركشورهاي ديگر ، و اين قبيل موارد را مثال مي زنيد سري هم به عقل سليم خودشان بيندازند
آيا خودروهاي ما هم همانند ساير كشورها كم مصرف هستند ؟
آيا خوردوهاي ما ايمن هستند كه قاتل مردم نباشند ؟
آيا ميزان دريافتي حقوق بگيران ما همانند ساير كشورهاهست ؟ يا لااقل نصف آنها ؟
آيا فكري به حال اين دلال بازي ها و واسطه ها كه ريالي ماليات پرداخت نمي كنند شده است ؟
آيا فكري به حال اقشار مستضعف جامعه كه هم اكنون تاب پرداختهاي اندك راندارند شده است ؟ اگر قراراست طرح هدفمند كردن يارانه ها قسمتي از با رمالي دولت رابردارد پس از كجا براي مستضعفان ومحرومين بايد پرداخت شود ؟

بنابراين فرمايشات رهبر معظم انقلاب بايد طرح هدفمند كردن يارانه ها نه شتابزده باشد نه اثار تورمي داشته باشد و يك وفاق ملي درآن باشد .
Iran, Islamic Republic of
دوستان فقط باید نشست و دعا کرد تا این چند صباح به خیر بگذره. تموم کشور اگه بگن این طرح توجیه علمی و اقتصادی نداره آقای رئیس جمهور یک تنه از آن دفاع می کنه و خدارو صد هزاربار شکر که هرچی ایشون میارن مجلس تصویب می کنه.
Iran, Islamic Republic of
داستان.داستان همون تيري در تاريكي زدن ونشستن به انتظار مرگه باهمان تيره
Iran, Islamic Republic of
فعلا که بازار راکد است و منتظر اجرای این قانون و تبعاتش
Iran, Islamic Republic of
جناب نادران ما هم از وقتی رئیس جمهور در سخنرانی تو بوشهر گفت که بعد از اجرای هدفمند سازی وضع همه خوب میشه و مردم هورا کشیدند ماهم نگران شدیم چرا که گرانی با خوب شدن مردم اصلا سازگار نیست....
Iran, Islamic Republic of
آزموده را آزمودن خطاست.... ایضاً این دولت را هم!
اگر قرار است پایه و موضوع هرج و مرج و عمل باشد، کارنامه این دولت مشخص است.
آیا این دولت میتواند برنامه پیچیده یارانه های نقدی (که در هیچ جای دیگر دنیا آزمایش نشده) را اجرا کند؟ احتمال آن کمتر از 50% است.
Iran, Islamic Republic of
اخرش چی؟ اینم اجرا نکنه یکی دیگه باید بیاد اجرا کنه فقط اقای نادران اگر میذاشتید خاتمی اجرا کنه و اون طرح تثبیت قیمتها رو تصویب نمی کردید الان 10 سال جلو بودیم!!
Iran, Islamic Republic of
حقیقت این است که این طرح، تحمیع ناکارآمدی های دولت های پیشین است که به ناچار بر دوش این دولت افتاده و کارشناسی نیست که از ضرورت احرای آن دفاع نکند.
نقش مجلس هم با آن ضرب و جرح هایی که بر این طرح روا داشت، نشان می دهد که بار اصلی مسئولیت و تحقق طرح بر عهده مجلس است.
بنابراین آقای نادران و دوستان به جای فرار از زیر بار مسئولیت، به آن کمک کنند؛ نه اینکه تا دولت از عدم اجرای طرح حرف می زند، برایش خط و نشان بکشند.
از همه دوستان می خواهم که در این روزها و شب های عزیز برای اجرای مناسب و برادرانه این طرح دعا کنند.
طبق گفته رئیس جمهور با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها حتی یک فقیر هم در کشور نمی ماند . صحیح فرموده اند چون تا ان موقع همه فقرا به دیار باقی شتافته اند!!!!