جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۳۴

انتقاد حسین شریعتمداری از سخنان حجه الاسلام صدیقی

شنبه ۶ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 131554
به گزارش جهان حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان به از سخنان آیت الله صدیقی در خطبه نماز جمعه هفته گذشته انتقاد کرد.وی در این مقاله نوشت:

1- هنگام اقامت حضرت امام(ره) در پاريس و در ماههاي پرجوش و خروش قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، چند تن از اعضاي جبهه ملي، از جمله كريم سنجابي دبير كل وقت اين جبهه به ديدار ايشان مي روند. روز بعد، يكي از خبرنگاران اروپايي با اشاره به اين ملاقات، از حضرت امام مي پرسد؛ آيا صحت دارد كه حضرتعالي براي رسيدن به وحدت با جبهه ملي و جلب همكاري آنها، در برخي از نظرات خود تخفيف هايي داده ايد؟ حضرت امام(ره) در پاسخ مي فرمايند؛ اين خبر صحت ندارد. نظراتي كه ما مطرح مي كنيم، متعلق به خودمان نيست كه در آن تخفيف بدهيم. اينها نظر اسلام است و قابل تخفيف و تغيير نيست.
و اما، از سوي ديگر، مروري گذرا بر سخنان، نوشته ها، نامه ها و مجموعه آثار گرانقدري كه از امام راحل(ره) برجاي مانده و در دسترس همگان است، به وضوح نشان مي دهد كه توصيه هاي آن حضرت به «وحدت» و نگراني ايشان از تفرقه، يكي از اصلي ترين و پرتكرارترين آموزه هاي مورد تأكيد حضرت امام بوده است و تقريباً كمتر سخنراني و يا نامه و نوشته و دستورالعملي از امام راحل(ره) را مي توان يافت كه در آن بر ضرورت «وحدت» تأكيد نشده باشد.
رهبر معظم انقلاب نيز در ديدار اخير كارگزاران نظام با ايشان، آنجا كه سخن از ضرورت وحدت و همدلي به ميان مي آيد، مي فرمايند؛
«ما عرض كرديم جذب حداكثري، دفع حداقلي. البته معيار و ميزان، اصول و ارزشهاست. انسانها از لحاظ ايمان در يك حد نيستند. ما در بين خودمان آدمهايي داريم ضعيف الايمان، آدمهايي داريم كه ايمانشان قوي تر است. بايد راه بيائيم. نمي شود ضعيف الايمان را دفع كرد، نمي شود فقط به كساني چشم دوخت كه قوي الايمانند؛ نه، ضعفا را هم بايد در نظر داشت. كساني كه خودشان را قوي مي دانند، آن كساني را كه ضعيف مي دانند، ملاحظه كنند، مراعات كنند، دفع نكنند. آن كساني كه جزو مجموعه هستند، ليكن براثر اشتباه و غفلت كنار افتادند، جدا افتادند، اينها را به خود بياورند؛ اينها را نصيحت كنند، دلالت كنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند. اينها مسائل اساسي است.»
همانگونه كه ملاحظه مي شود، ايشان نيز، روي اصول و ارزشها به عنوان معيار و ميزان وحدت تأكيد مي ورزند و چند روز بعد، در پي فضاسازي مشترك دشمنان خارجي و داخلي، دانشجوياني كه به محضر رهبر معظم انقلاب رسيده بودند در همين زمينه پرسشي را مطرح مي كنند و آقا در پاسخ مي فرمايند؛
وحدت هم كه ما گفتيم- كه بعد سوالات ديگري هم در اين زمينه شده- منظور من اتحاد بر مبناي اصول است. بنابراين وحدت با كيست؟ با آن كسي كه اين اصول را قبول دارد. به همان اندازه اي كه اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصليم؛ اين مي شود ولايت بين مومنين. آن كسي كه اصول را قبول ندارد، نشان مي دهد كه اصول را قبول ندارد يا تصريح مي كند كه اصول را قبول ندارد، او قهراً از اين دائره خارج است. بنابراين با اين تفصيل و توضيحي كه عرض شد، هم طرفدار وحدتيم، هم طرفدار خلوصيم.
2- بعد از سفارش اخير رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و پرهيز از تفرقه كه توصيه هميشگي ايشان و حضرت امام(ره) بوده و هست، حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي صديقي در خطبه نماز جمعه تهران - 92/5/98- با اشاره به اين توصيه و از نگاهي دلسوزانه و خيرخواهانه گفت:
«در ماه رمضان ميهمان خدا هستيم و اوست كه ما را دعوت كرده و در را نبسته است، لذا سراغ كساني كه از نظام جدا شده اند برويم و ببينيم درد و مشكل كجاست. آيا تاكنون مانند پيامبر(ص) بوده ايم كه منتظر بود تا كساني كه او را آزار مي دادند و زير پايش خار مي گذاشتند، ابراز پشيماني كنند و برگردند؟»
اين بخش از سخنان خطيب محترم جمعه در فاصله اندكي پس از انتشار با سوءاستفاده مديران بيروني فتنه و عوامل داخلي آن روبرو شد كه اظهارات ايشان را نشانه تلاش جمهوري اسلامي ايران براي بازگرداندن عوامل فتنه به عرصه سياست و دلجويي!! از آنان تفسير كرده بودند، تا آنجا كه يكي از سران فتنه با ذوق زدگي بيانيه اي صادر كرده و اين -به زعم خود- تصميم نظام را نشانه موفقيت كودتاي سبز ناميده و از حذف مرز ميان خودي و غيرخودي! با عنوان يكي از دستاوردهاي جنبش سبز!! - بخوانيد فتنه آمريكايي اسرائيلي 88- ياد كرد!
بي بي سي با استناد به سخنان حجت الاسلام والمسلمين صديقي و چند اظهارنظر مشابه از سوي دو شخصيت روحاني ديگر، اين اظهارات را نشانه عقب نشيني نظام از مواضع خود معرفي كرد و با تلويحي نزديك به تصريح نتيجه گرفت كه ناكامي جمهوري اسلامي ايران در مهار رخدادهاي پس از انتخابات رياست جمهوري دهم، باعث شده است كه «آيت الله خامنه اي به دنبال وحدت با اصلاح طلبان» باشد! اين شبكه راديو تلويزيوني كه از سوي وزارت خارجه انگليس اداره مي شود در پايان گزارش خود با لحني طلبكارانه اعلام كرد؛ رهبران جنبش سبز! هنوز به اين درخواست پاسخي نداده اند! و افزود؛ رهبران جنبش(!!) خواستار آن شده اند كه حكومت، خسارت هاي وارد شده به آسيب ديدگان اعتراضات پس از انتخابات را جبران و عاملان برخورد خشونت بار با معترضان را مجازات كند!!
راديو فردا و چند گروه ضدانقلاب ديگر ادعا كردند كه جمهوري اسلامي ايران در نهايت به راه حل هاي ارائه شده از سوي آيت الله هاشمي رفسنجاني در نمازجمعه 62تيرماه 88 رسيده است!!...
3- اظهارات حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي صديقي با توجه به مواضع بارها اعلام شده ايشان درباره خيانت فتنه گران و نيز بخش هاي ديگري از سخنان وي در همان خطبه به وضوح نشان مي دهد كه آنچه امام جمعه موقت تهران با دلسوزي و نگاهي عالمانه در پي آن بوده اند، با تفسير و تحليلي كه از اظهارات ايشان شده است فاصله اي پر ناشدني و متضاد دارد، اما با عرض پوزش از محضر جناب آقاي صديقي بايد اذعان كرد كه توضيح ايشان - احتمالا به دليل كمبود وقت- كافي نبوده است و به بيان ديگر آقاي صديقي عزيز كه به حق يكي از اسوه هاي حركت در صراط مستقيم اسلام و انقلاب هستند، از مقصود مورد نظر خويش تعريف جامع و مانعي ارائه نفرموده اند. اگرچه دشمنان بيروني و داخلي در پي بهانه جويي بوده و هستند و در بهره گيري و سوءاستفاده از بيانات جناب صديقي عزيز و بزرگوار دچار اشتباه نشده! بلكه عمداً اشتباه كرده اند! با اين حال شايد بهتر آن بود كه امام جمعه موقت تهران حساب دشمنان تابلو دار اسلام و انقلاب كه در جريان فتنه 88 آشكارا در نقش ستون پنجم مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس ظاهر شده بودند را با صراحت بيشتري از حساب فريب خوردگان و خطاكاراني كه در پي آب به سوي سراب رفته بودند، جدا مي كردند، زيرا در ميان كساني كه به قول جناب صديقي «از نظام جدا شده اند» و يا آزرده خاطر شده و «رميده اند» علاوه بر فريب خوردگان و شماري از راه گم كردگان، افرادي نظير سران و عوامل اصلي فتنه نيز حضور داشته اند كه به قول شيمون پرز «به نمايندگي از اسرائيل با جمهوري اسلامي ايران مخالفت مي كنند» و به گفته نتانياهو «بزرگترين سرمايه اسرائيل و آمريكا در ايران هستند» و به اذعان صريح اوباما «اهداف آمريكا را در جمهوري اسلامي ايران دنبال مي كنند» و به تصريح جرج بوش «خط مقدم جبهه آمريكا عليه اسلام و امام در داخل خاك ايران هستند». دشمنان مردم را به دخالت در امور داخلي ايران دعوت كرده اند، مطابق اسناد موجود ميلياردها دلار از كشورهاي خارجي كمك مالي دريافت داشته اند، براي مقابله با اسلام و انقلاب، به حضرت امام حسين عليه السلام اهانت كرده اند، وجود مبارك حضرت صاحب (عج) را نفي كرده اند، بدترين توهين ها را نسبت به ساحت امام راحل(ره) روا داشته اند، مسجد را به آتش كشيده اند، آشكارا و بي پرده در خدمت آمريكا و اسرائيل بوده اند، خون هاي پاك مردم مسلمان را به زمين ريخته اند و....
از سوي ديگر اين سخن برخاسته از اخلاق اسلامي است و قابل ترديد نيست كه «همه ما اهل يك خانواده هستيم» ولي مگر ابوجهل عموي پيامبر اعظم(ص) نبود كه به حمايت از اشراف و برده داران، با اسلام عدالتخواه و حامي مستضعفان به مقابله برخاسته بود و يا مگر شمر با حضرت ابوالفضل عليه السلام نسبت خويشاوندي نداشت؟! و....
4- و اما، وقتي سخن از وحدت در ميان است، مرزبندي با دشمنان يكي از «بايد»هاي ضروري آن است. اين مرزبندي يك اصل عقلايي و منطقي است و بدون آن وحدت معني ندارد و اين پرسش پيش مي آيد كه وحدت روي چه محور و براساس كدام معيار؟ چرا كه روال وحدت، تاكيد بر مباني و تخفيف در سليقه ها و تاكتيك هاست. آيا جمهوري اسلامي مي تواند از مردم سالاري، مباني و اعتقادات اسلامي، استقلال، خط امام(ره) و... كوتاه بيايد؟! اين مباني كه به قول حضرت امام(ره) و به گواهي عقل و شرع و برپايه حفظ منافع ملي قابل تخفيف نيستند و كمترين تخفيف در هريك از آنها به مفهوم دست كشيدن از نظام اسلامي، انقلاب، خون شهدا، منافع ملي، خواست مردم و تقديم دو دستي ايران اسلامي به دشمنان است. در كلام خداي عزوجل كساني كه دشمنان خدا را دوست مي گيرند با وعده عذاب سخت روبرو شده اند و از آنها با عنوان «حزب شيطان» ياد شده است(41 مجادله) و در همان سوره مباركه تاكيد شده است؛ مومنان هرگز كساني را كه با خدا و پيامبرش دشمني ورزيده اند، دوست نمي گيرند، حتي اگر پدر، فرزند، برادر و يا عضوي از قبيله آنها باشند، در كلام خدا از اين جماعت- مؤمنان- با عنوان «حزب الله» ياد شده است.
5- با توجه به موارد فوق و به قول حكيمانه رهبر معظم انقلاب اتحاد بر مبناي اصول امكان پذير است و كساني كه اين اصول را قبول ندارند از دايره وحدت مورد نظر بيرون هستند.
بنابراين، برخلاف تظاهر سالوسانه سران فتنه به ذوق زدگي، نه فقط مرز ميان خودي و غيرخودي برداشته نشده است، بلكه وحدت به مفهوم و معناي هرچه پررنگ تر شدن اين مرزهاست و صد البته، مجرمان و خيانتكاران نيز مي توانند توبه كنند ولي توبه آنان به رابطه ميان آنها و خداي عزوجل مربوط است و مانع از مجازات و مكافات آنان به جرم جناياتي كه مرتكب شده اند نيست و بديهي است كه فريب خوردگان حساب جداگانه اي دارند.
حسين شريعتمداري
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انصافا عرصه سیاست جای احساسی شدن نیست
یک دفعه این حسین شریعتمداری رو همه کاره مملکت کنید و همه بیاند خونه بشینند تا قوانین اسلام رو حسین اقا و بچه های کیهان اجرا کنند و خلاص
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
در زماني كه حضرت رسول اكرم (ص) سخنش و راهش حتي به نزديكان و اكثر مردم نرسيده بود و مردم اطلاعي از اسلام و روش ان حضرت نداشتند طبيعتا براي رساندن سخن حق انچنان فرمودند ولي زمانيكه افرادي با علم و درك و اموختن اسلام ، پشت پا به اسلام و راه خدا ميزند ديگر انها شامل عفو و اغماض حضرت نخواهد شد و باشدت توطئه منافقين سركوب و منهدم ميگردد و در زمان مولا (ع) هم بهمچنين . استاد صديقي در اينجا قياس مع الفارق كرده اند و ايراد استاد شريعتمداري كاملا بجا و منطقي ميباشد
امیر
Iran, Islamic Republic of
شما شخصا تراوشات ذهنی خود را به عنوان نیات پیامبر اعلام فرموده اید تا حدی که شاید اگر روزه دار بودید روزه شما به خاطر افتراء به حضرت رسول باطل می شد. لطفا علم و تقوا در اظهار نظر.
Iran, Islamic Republic of
درود بر حسین شریعتمداری .
United States
انتقاد انتقاد انتقاد و....
بحث وحدت است آن هم جذب حداکثری و دفع حداقلی بر مبنای اصول،اگر تابع ولایت فقیه هستید.
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به آقای صدیقی سخنانش مورد نقد است امیدوارم در نماز جمعه بعد اصلاح نمایند مانند نماز جمعه آقای .... که بعد از سخنرانی سخنان خودرا اصلاح نمود و چشم دشمن را کور نمود درود بر پیروان حقیقی خمینی عزیز که اسلام ناب محمدی است
Iran, Islamic Republic of
احسنت به حاج حسین.
Iran, Islamic Republic of
واقعا خيلي سخته و بايد هوشيار باشيم چون دشمنان منتظرن كه ضربه بزنند
آقاي شريعتمداري خود را عالم تر از هر عالمي مي داند!!!
Iran, Islamic Republic of
انتقاد واردی است. احسنت به آقای شریعتمداری
Iran, Islamic Republic of
با توجه به منظور صحیح حضرت آیت الله صدیقی و نیز اذعان جناب آقای شریعتمداری به نیت و صحت اظهارات ایشان ، این تیتر خلاف اصول رسانه ای است ، زیرا انتقاد با توصیه مشفقانه متفاوت است .
نیز امکان دارد غیر خودی ها از این تیتر استفاده کنند به عنوان اختلاف در اردوگاه ولایت
Iran, Islamic Republic of
یا حسین حاج حسین
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین شریعتمداری همیشه هوشیار و تیز بین بوده و هست ، خدا حفظش کنه..
Iran, Islamic Republic of
اشکالات آقای شریعتمداری اصلا وارد نیست.به نظر من سخنان و مقاله وی تاویل نظر رهبر انقلاب است اتفاقا آقای صدیقی موضوع را بهتر فهمیده اند.چرا به اختلافات دامن می زنید.
Iran, Islamic Republic of
بیانات آقای شریعتمداری کاملا بجا و منطقی است نباید گذاشت آنهایی که اشکارا همسویی با دشمن خارجی کرده اند و ضربات بدی را به منافع مملکت وارد آورده اند در پایان راه طلبکار از صحنه بیرون آیند این را قاطبه ملت نمیپذیرد.
به این کار حاج حسین میگن کاسه داغ تر از آش شدن
Iran, Islamic Republic of
حق با آقای شریعتمداری است و دشمنان از سخنان آیت الله صدیقی سوء استفاده کردند.
Iran, Islamic Republic of
درود بر عمار زمان
Iran, Islamic Republic of
این اقای شریعتمداری کاسه از اش داغ تر شده
خودشو همه کاره نظام میدونه و از همه انتقاد میکنه اقای شریعتمداری بزرگان نظام میدون که چطوری رفتار کنن شما خواهشا دستو نده و انتقاد نکن
.....
Iran, Islamic Republic of
از امروز آقای صدیقی هم ...... است و لیاقت امام جمعه بودن را ندارند!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقای شریتمداری خدا وکیلی بدون پشتوانه حرف نمیزند وحدت با دشمن که بی معنی است فریب خوردگان و توابین بخشیده می شوند بدون توطئه و بر اندازی.
Iran, Islamic Republic of
هم انتقاد وارد است هم نحوه انتقاد محترمانه و متناسب .
به همين نحو به مشائي هم بايد انتقاد شود متناسب و محترمانه
Iran, Islamic Republic of
از اسلام نباید جلو یا عقب تر افتاد راه و روش معصومین علیهم السلام الگوئی جاودانیست، آیت الله صدیقی انسانی فاضلیست نه به این معنا که معصوم است ولی قصد ایشان دادن نهایت فرجه و فرصت است تا دیگر بهانه ای بر کسانی که وقیحانه همچنان مدعی هستند نباشد
"وقتی آن ملعون بر سینه امام حسین علیه السلام نشست برای جداکردن سر مبارک حضرت، باز هم امام علیه السلام از سر رفعت دین مبین اسلام فرمودند اگر از تصمیمت منصرف شوی بهشت رو برایت ضمانت میکنم"
Iran, Islamic Republic of
بعضیها از خدا هم مسلمانترند.
آقای صدیقی کسی نیست که از خودش صحبت کند و صحبتهای ایشان صحبتهای رهبریست.
Iran, Islamic Republic of
خدارا شکر که حاج حسین دربزنگاه هشدار لازم رامی دهد البته مابرای حجت السلام صدیقی احترام خاصی قائلیم انشاءالله جبران نمایند0 وحدت فقط باکسی که اصول را قبول دارد نه فتنه گران که اگر رویشان بدهیم مدعی برخورد با بسیج و نیروی انتظامی و سپاه هم می شوند0بهرامی
Iran, Islamic Republic of
بعضی از دوستان کامنت گذار نظراتشان شبیه ........ است. هم علی(ع) خوبه هم معاویه! نه؟! وحدت کنید بره!
کجا اسلام و یا رهبر فرزانه انقلاب دستور وحدت با منافقان را داده اند آنهم منافقانی که بشدت از سوی مردم طرد شده و قافیه را باخته اند؟
اگر قرار بود اسلام اینگونه بگذرد چیزی از این آیین مقدس باقی نمانده بود و ظالمان بی دینی مثل معاویه و دوستانش ریشه دین را زده بودند.
خوبست در اظهار نظرهایمان آنهم بعد از گذشت 30 سال از انقلاب و نظام اسلامی قدری هشیارتر باشیم و ساده لوحی های کودکانه را کنار بگذاریم.
فتنه سبز دست پخت دشمنان انقلاب و دنباله های داخلی ایشان بود که متاسفانه برخی از مردم را نیز به اشکال مختلف فریب داد اما چون نور خدا را نمی توان خاموش کرد، در عمل توفیق نیافت. بازماندگان فتنه چند گروهند که حساب هریک از دیگری جداست و نحوه برخورد با آن دسته، متفاوت.
1-عناصر تابلودار هدایت کننده این جریان باید بجرم جنایتی که در حق انقلاب و این مردم روا داشتند محاکمه و مجازات شوند و وحدت با ایشان معنا ندارد.
2- مردم فریب خورده ای که یا تا کنون نادم شده اند و یا با دریافت اطلاعات بیشتر از عمق فتنه و مجریان اصلی آن بصیرت یافته و نادم می شوند جایشان در آغوش مردم است و نباید از دایره انقلاب و اسلام خدای ناکرده بیرون انداخته شوند.
Iran, Islamic Republic of
درود بر هر دو
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر حسین شریعتمداری که با بصیرت و روشن بینی مثال زدنی برنامه ها و دسیسه های فتنه گران را نقش بر آب ساخت و می سازد و از اشتباهات جزیی جبهه خودی هم غفلت نمی کند و با نوشته های شیرین و رسایش راه را بر فتنه گران منافق می بیندد.
Iran, Islamic Republic of
این در واقع انتقاد به آقای صدیقی نیست بلکه بیشتر هشدار به دوستان است.
United States
اگر بحث " وحدت " است به خاطر وجود ولی فقیه در راس حکومت اسلامی. اگر تبعیت در عمل از ولایت فقیه انجام شود و بعضی از افراد شعار لاحکم الا الله سر ندهند حقایق روشن خواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
فرمایش حجت الاسلام صدیقی خیرخواهانه بوده و نظر آقای شریعمتداری هم بر گرفته از اندیشه راهبردی اطلاعاتی و امنیتی است ولیکن برای پیشگیری از سوء استفاده اهل نفاق ای کاش اینگونه تذکار را رسانه ای ننموده و از خطیب محترم خواسته شود که روشنگری و شفاف سازی فرمایند . برای تعجیل در ظهور ارباب و صاحب مان و دوام عمر باعزت رهبر فرزانه و ولی مان صلوات ختم فرمائید
Iran, Islamic Republic of
خدا حاج حسین شریعتمداری این دیدبان بصیر انقلاب را سلامت بدارد.
Iran, Islamic Republic of
]چرا نظری را که مخالف رویه شماست منتشر نمی کنین؟