جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۷
جهان بررسی کرد؛

چرا فدراسیون اسلامی ورزش بانوان تعطیل شد؟

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 130526
برخی سایتها و رسانه های خبری دلیل این اتفاق را فعالیت های سیاسی فائزه هاشمی، مخالفت او با دولت و فعالیت های غیر ورزشی در زمان انتخابات ریاست جمهوری دانستند و این گونه تحلیل کردند که « این فدراسیون متعلق به فائزه هاشمی نیست بلكه تعلق به دختران و زنان مسلمان در ایران و جهان دارد.»
چرا فدراسیون اسلامی ورزش بانوان تعطیل شد؟

به گزارش سرویس زنان جهان: چندی پیش تعطیلی ناگهانی فدراسیون اسلامی ورزش بانوان در صدر اخبار ورزشی کشور قرار گرفت، خبر این بود: «دبیرخانه فدراسیون اسلامی ورزش زنان که ریاست آن بر عهده فائزه هاشمی است به دلیل عدم پرداخت بودجه از سوی کمیته ملی المپیک تعطیل شد.» 

برخی سایتها و رسانه های خبری دلیل این اتفاق را فعالیت های سیاسی فائزه هاشمی، مخالفت او با دولت وقت و فعالیت های غیر ورزشی وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری دانستند و این گونه تحلیل کردند که : « این فدراسیون متعلق به فائزه هاشمی نیست بلكه تعلق به دختران و زنان مسلمان در ایران و جهان دارد...، اما برخی كه آرزوی تعطیلی آن را داشتند كوشیدند تا به هر طریقی سبب تضعیف و نابودی آن شوند.»

برخی افراد هم مانند هاشمی طبا رئیس تربیت بدنی در سال 69 (زمانی که کمیته ورزش زنان مسلمان به ریاست فائزه هاشمی در ایران تاسیس شد)، دلیل این اتفاق را نه تنها کمبود بودجه نمی داند بلکه به صراحت علت آن را فعالیت های سیاسی فائزه عنوان می کند، وی در گفتگو با ایلنا گفته است: 

«نبودن بودجه حرف وبازی است.الان كه برای هر نوزادی كه متولد می‌شود، یك میلیون تومان به حسابش واریز می‌كنیم، برای ایرانیان مقیم خارج كنفرانس برگزار می‌كنیم و هزار كار دیگر. به نظر نمی‌رسد كه مشكل مالی داشته باشیم. آنها به جای این بهانه باید می‌گفتند كه فائزه هاشمی صلاحیت ندارد . رای می‌دادند واو را بركنار می‌كردند و فرد دیگری را جایش می‌گذاشتند» 



خبرنگار زنان جهان برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ چند تن دیگر از کارشناسان فعال در حوزه ورزش که سالها به عنوان مربی، ورزشکار و داور در ورزش بانوان فعالیت کرده اند رفت تا دلیل اصلی بسته شدن فدراسیون اسلامی ورزش زنان را مشخص کند که به درخواست خودشان از ذکر نامشان خودداری می شود.

به گفته این کارشناسان،ریشه این اختلاف به سالها قبل باز می گردد .در آخرین دوره از مسابقات ورزش بانوان که به میزبانی ایران برپا شده بود اتفاقاتی افتاد که خلاف عرف و شرع تشخیص داده شد و موجب بروز اختلافاتی بین سازمان تربیت بدنی با فدراسیون اسلامی ورزش بانوان شد که به جایگزینی نیروهای اصولگرا به جای افراد اصلاح طلب در این فدراسیون انجامید،اما تنش و اختلاف نظرها با برخی فعالیت های فائزه هاشمی ادامه یافت،و در نهایت سبب محدودیت بودجه و سر انجام لغو کل بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان شد. 

انجام فعالیت هایی که ربطی به ورزش نداشت و پرداختن فائزه هاشمی به فعالیت های غیر ورزشی اعم از علمی، سیاسی، تجاری و بدل کردن فدراسیون به دفتری برای انجام فعالیت های مورد نظر خود از دیگر دلایل بسته شدن این فدراسیون عنوان شد. 


فائزه هاشمی در جریان اغتشاشات 

به گفته این کارشناسان شاید اگر خانم هاشمی به فعالیت های حاشیه ساز دیگر دست نمی زد بسیار مؤثر تر می توانست در این مرکز فعالیت کند و ورزش زنان را چه در عرصه جهانی و چه داخلی به جایگاه بهتری برساند. 

بر اساس نقطه نظرات این فعالان حوزه ورزش در سالهای اخیر این مجموعه به دلیل رویکرد شخصی از روند کلی جریان ورزش کشور دور افتاده بود و عملاً به دلیل اختلاف نظرها فعالیت خاصی صورت نمی گرفت که بخش زیادی از این مسئله به عملکرد شخص فائزه هاشمی بر می گردد .

با این حال این کارشناسان معتقدند گذشته از عملکرد فائزه هاشمی  و حاشیه سازیهای وی در حوزه ورزش، با توجه به اهمیت این مرکز در جذب و کنار هم قرار دادن تمام زنان مسلمان ورزشکار کشورهای اسلامی، سازمان تربیت بدنی می توانست با جایگزین کردن فرد دیگری که به ورزش بانوان به شکل جدی تری بپردازد گام مفیدی در بهبود وضعیت ورزش بانوان بر دارد.

این گروه از فعالان ورزش بانوان با اشاره به زحمات فائزه هاشمی در عرصه ورزش بانوان و گام مهمی که توسط وی برای شروع موضوع ورزش بانوان جهان اسلام برداشته شد این نوآوری را عامل حرکت دیگر کشورها مثل عربستان برای راه اندازی ورزش کشورهای مسلمان دانستند و از تاثیر منفی نگاه سیاسی بر عملکرد مدیران موفق ورزشی ابراز نارضایتی کردند و افزودند : به هر حال ایشان در برحه ای بسیار خوب عمل کردند و جانی به ورزش بانوان دادند که متاسفانه با ورودشان به عرصه فعالیت های سیاسی و وارد کردن آن به فضای کار خود در دفتر فدراسیون، زمینه تضعیف این حوزه حیاتی را فراهم کردند.

در نهایت این کارشناسان حوزه ورزش بانوان ابراز امیدواری کردند که مقوله ورزش از دنیای سیاست ورزی دور بماند و فدراسیون اسلامی زنان مجدداً به حیات خود ادامه دهد  و با توجه به برد اجتماعی فرهنگی این موضوع در سطح بین الملل ایران همچنان رهبری ورزش زنان مسلمان جهان را بر عهده بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فکر نکنم موضوع فعالیت سیاسی فائزه باشد که اگر اینطور بود به راحتی او را خلع مسئو.لیت می کردند.احتمالا مسایلی رخ داده است.
Iran, Islamic Republic of
مگر می شود راس یک سازمان که آدم ... باشد کل آن سازمان را ملغی کرد .ریاست را عوض کنید .
Iran, Islamic Republic of
بهتر .اسم اسلامی را فقط با خود به یدک می کشید و گرنه خودتان عکسش را زدید کدام یک از این زنان پوشش اسلامی دارند؟
Iran, Islamic Republic of
مشکل مشخص است.لج ولج بازی .وگرنه کل یک فدراسیون را به خاطر یک نفر تعطیل نمی کنند.
Iran, Islamic Republic of
اخر نفهمیدیم مشکل فائزه پور بود یا پول
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در سایه عدم نظارت و چشم بستن به این و آن و تعطیل کردن قانون برای بعضی ها اینچنین بودجه ها تلف شده و ورزش از ماهیت اصلی خود که برگرداندان نشاط و سلامتی به افراد است منحرف شده و کارش می شود کشاندن یک میلیون نفر به استادیوم و تلف کردن وقت آنها و خسارات آنچنانی
Iran, Islamic Republic of
حالا از عرصه سیاسی وارد حوزه خانواده هم که شده و نظر می دهد
واقعا جامعه ما شیر تو شیر است که هر کسی درباره هر موضوعی که به او ربطی ندارد نظر کارشناسی می دهد!