پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

مصاحبه با زن نمونه كارآفرين

سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 124563
به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا»، مريم كيوانمهر يكي از زنان فعال اين مرزوبوم است كه بزرگترين آرزويش را پيشرفت كشور عزيز ايران مي‌داند؛ وي 17 سال از عمر خود را به همكاري با جهاد كشاورزي گذرانده است؛ آنچه در زير مي‌خوانيد ماحصل گفت‌وگو با اين زن نمونه كارآفرين است.

*فارس: فعاليت خود را چگونه شروع كرديد؟

كيوانمهر: در ابتدا با چرخ خياطي قديمي دستي مادرم فعاليت اقتصادي‌ام را شروع كردم؛ با گذشت زمان و خريد دستگاه‌هاي خياطي صنعتي توانستم سرعت كارم را بالا ببرم تا جايي كه اگر در منزل فرصتي پيش آيد خياطي مي‌كنم و با 2 الي 3 ساعت كار روزانه مي‌توانم 30 تا50 هزار تومان درآمد داشته باشم.
البته با همين درآمد خياطي بود كه توانستم تعاوني خود را تأسيس كنم چرا كه براي تأسيس تعاوني نياز به سرمايه داشتم.

*فارس: در تعاوني خود چه اقداماتي را انجام مي‌دهيد؟

كيوانمهر: در تعاوني‌ام بيش از 62 نوع عرقيات گياهي را شناسايي و آنها را به عرقيات دارويي تبديل مي‌كنم؛‌ همچنين اسانس‌هايي را از دانه‌هاي گياهان روغني تهيه مي‌كنم؛ به عنوان مثال از كشاورزان، سنجد خريداري مي‌كنم به پودر سنجد تبديل مي‌كنم.

*فارس: اسانس‌هاي توليدي تعاوني شما كجا مصرف مي‌شود؟

كيوانمهر: بيشتر اسانس‌ها در بازار، مصرف دارويي دارد ما به صورت سنتي اين اسانس‌ها را توليد مي‌كنيم، مثلاً كارخانه‌هايي كه اقدام به توليد دوغ مي‌كنند به اسانس نعنا نياز دارند كه از اين اسانس‌ها براي تهيه دوغ استفاده مي‌كنند البته به صورت صنعتي انواع ترشي و خيارشور، سركه‌هايي همچون سركه انگور، سيب و ريواس را نيز توليد مي‌كنيم؛‌ سركه ريواس در حال حاضر براي نخستين‌بار توسط تعاوني ما توليد شده است كه هم‌اكنون بررسي‌هاي لازم جهت دستيابي به خواص گوناگون اين گياه ادامه دارد.

*فارس: مواد اوليه را چگونه تهيه مي‌كنيد؟

كيوانمهر: براي تهيه مواد اوليه از باغ‌ و مزارع متعلق به تعاوني استفاده مي‌كنيم ولي بيشتر سعي‌مان خريد مواد اوليه از كشاورزان و توليدكنندگان محلي است تا در اين جهت بتوانيم از قشر زحمتكش كشاورز هم حمايت كنيم؛‌ كشاورزان منطقه به علت بالا بودن هزينه حمل سيب‌هاي زير درختي به كارخانه‌هاي مورد نظر يا مواجه شدن با قيمت پايين پيشنهادي از سوي كارخانه‌ها، نمي‌توانستند از سيب‌هاي زير درختي استفاده كنند، اين سيب‌ها بلااستفاده مي‌ماند و فاسد مي‌شد.
اين سيب‌هاي فاسد با اسيدي كه از خود توليد مي‌كنند زمينه ايجاد انواع آلودگي را در باغ و مزارع فراهم مي‌كنند و نبايد فراموش كرد اين آلودگي‌ها ضررهاي زيادي را به ريشه گياه مي‌رساند.

* فارس:‌ سيب‌هايي كه به توليد سركه مي‌رسد را با چه قيمتي خريداري مي‌كنيد؟‌

كيوانمهر: امسال سيب زير درختي كيلويي 20 تومان، از كشاورز 50 تومان خريداري شد؛ طبيعتاً با كوتاه شدن دست واسطه‌ها و با ايجاد تعاوني‌هاي روستايي، كشاورزان مي‌توانند به حق واقعي خود برسند و مزد زحمات و سعي و تلاش زياد خود را دريافت كنند؛ اين يكي از راه‌هاي نزديك براي رسيدن به توسعه اقتصادي است؛ چراكه منابع عظيم نيروي انساني جوان و خودباور، خاك غني، آب ‌و هواي چهار فصل در تمام سال، فضاي مناسب براي كشت‌و كار، تمام شرايط براي رسيدن به اشتغال كامل را فراهم مي‌كند، به همين دليل است كه ‌ما بيشتر مواد اوليه خود را از كشاورزان تهيه مي‌كنيم.

*فارس: چقدر در زمينه توليد عرقيات تحقيق مي‌كنيد؟

كيوانمهر: از سال 80 با بررسي منطقه و شناسايي و جمع‌‌آوري گياهان دارويي به اين نتيجه رسيدم كه اين منطقه از گياهان دارويي غني است و توانايي پيشرفت در زمينه توليد عرقيات گياهي را دارد پس براي توليد عرقيات گياهي به صورت گسترده برنامه‌ريزي كردم؛ بر همين اساس از سال 84 با بررسي شرايط و استفاده از محيط، رونقي در اقتصاد منطقه ايجاد كردم و در اين راه از اهالي منطقه نيز استفاده كردم كه هم اكنون 43 نفر عضو فعال و 50 تا 60 نفر كارگر پاره وقت در اين مركز فعاليت مي‌كنند.

فارس: قبل از آن هم فعاليت اقتصادي داشته‌ايد؟

كيوانمهر: تقريبا 17 سال با جهاد كشاورزي همكاري داشتم؛ در اين سال‌ها علاوه بر شناسايي روستاي خودمان، توانستم با نقاط قوت و ضعف 9 روستاي ديگر منطقه نيز آشنا شوم.
وقتي مشكلات موجود در بين اهالي منطقه را ديدم توانايي‌هاي موجود در منطقه مانع از ايجاد يأس براي رسيدن به هدفم شد؛‌ با تمسك به صحبت امام خميني (ره) كه فرمودند "نان و پنير خودتان را بخوريد و روي پاي خود بايستيد "؛ هدف اصلي خودم را ايجاد اشتغال براي زنان سرپرست‌ خانوار تعيين كردم و اينكه بتوانم آنها را به كاركردن و ايستادن به روي پاي خودشان تشويق كنم؛ درست است كه سازمان‌هاي كميته امداد امام خميني (ره) و بهزيستي به زنان سرپرست خانوار كمك مي‌كنند ولي زنان سرپرست خانوار با عزم و صلابتي كه دراين مدت از خودشان نشان دادند ثابت كردند كه مي‌توانند روي پاي خود بايستند و از دسترنج خود استفاده كنند.

*فارس: علاوه بر اقدامات كشاورزي، در زمينه‌هاي ديگر هم فعاليت‌ داشته‌ايد؟

كيوانمهر: 17سال پيش زماني كه جهاد سازندگي مستقل از وزارت جهاد و كشاورزي بود، به اهالي بومي منطقه بدون دريافت حقوق و مزايا، قاليبافي، خياطي، گلسازي، گلدوزي، كمك‌هاي اوليه، قرائت قرآن و واليبال آموزش مي‌دادم.

*فارس: چه عاملي باعث شد اين 17 سال را بدون دريافت حقوق و مزايا فعاليت كنيد؟

كيوانمهر: علاقه‌ به سربلندي اهالي منطقه همچنين ايمان به اينكه پيشرفت منطقه باعث ارتقاي سطح زندگي و خودباوري در مردم منطقه و نهايتاً كشور مي‌شود باعث شد تا فعاليت در زمينه‌هاي فرهنگي و اقتصادي را بر منافع شخصي خود ترجيح دهم.

*فارس: به غير از فعاليت در تعاوني مشغول چه فعاليتي هستيد؟

كيوانمهر: 7 دستگاه چرخ خياطي در خانه دارم كه با استفاده از اين چرخ‌ها، كارگاه كوچك خياطي راه‌اندازي‌كرده‌ام؛‌ در حال حاضر بيش از 300 نفر تحت آموزش خياطي قرار گرفته‌اند كه بيشتر اين افراد توانسته‌اند كارگاه خياطي احداث كنند و به ديگران آموزش دهند. در كارگاه خياطي‌ام بيشتر مراحل برش پارچه و دوخت لباس را خودم انجام مي‌دادم .بيشتر شاگردان من كارهاي تزئيني لباس را در منزل انجام مي‌دهند تا از تربيت و رسيدگي به فرزندانشان غافل نمانند و هم كمك خرجي براي خانه باشند،نبايد فراموش كرد با توجه به پايين بودن سطح اقتصاد در سطح منطقه روستاي بناب، اينكه زني بتواند در مخارج خانه به خانواده خود كمك كند ارزش خيلي زيادي دارد.

*فارس: براي آينده‌ شغلي خود چه برنامه‌اي داريد؟

كيوانمهر: خيلي دوست دارم تحصيلات دانشگاهي‌ام را ادامه دهم و از اين راه بتوانم با مديريت روز و جديد دنيا آشنا شوم و از اين طريق گام‌هاي محكم و مؤثرتري را براي پيشرفت اهالي شهرم بردارم.

*فارس: علت موفقيت خودتان را در چه چيزي مي‌دانيد؟

كيوانمهر: در وهله اول كمك خداوند را راهگشاي خود در تمام مراحل و مشكلات زندگي‌ام مي‌دانم البته تشويق‌ و همكاري وزارت جهاد كشاورزي نيز در ارتقاي فعاليت‌هاي من بي‌تأثير نبوده است.

*فارس: تا چه ميزان توانستيد در رونق اقتصادي منطقه محل سكونت خود مفيد باشيد؟

كيوانمهر: سال 88 نزديك به 23 ميليون حقوق كارگر و مبلغ 9 ميليون نيز هزينه مواد اوليه به كشاورزان منطقه توسط تعاوني ما پرداخت شد؛ دريافت چنين حقوقي مي‌تواند مشوق خيلي خوبي براي توليد بيشتر كشاورزان باشد.

*فارس: حضور زنان ايراني را در عرصه اقتصادي چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

كيوانهمر: زنان ايراني در عرصه اقتصادي حضور فعال دارند، فقط كافي است آنها را تشويق كنيم و روحيه آنان را بشناسيم، اگر به مشكلات زنان در منزل توجه شود، زنان خيلي بهتر مي‌توانند در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادي فعاليت كنند؛ توجه دولت نهم به حضور زنان در جامعه باعث تقويت حضور زنان در عرصه‌هاي اجتماعي شده است.

*فارس: چه عاملي باعث شد كه به فعاليت‌هاي اقتصادي علاقه‌مند شويد؟

كيوانمهر: از دوران كودكي، آرزوهاي بزرگ داشتم، در يكي از انشاهاي دوران ابتدايي آرزو كرده بودم كه اي كاش مثل ابوعلي سينا باشم؛ در حال حاضر به غير از ترويج فعاليت‌هاي اقتصادي در حوزه كشاورزي با گذراندن دوره‌هاي كمك‌هاي اوليه ،‌به بيش از 150 نفر از اهالي منطقه كمك‌هاي اوليه را آموزش مي‌دهم.

*فارس: رمز موفقيت خود را چه مي‌دانيد؟

كيوانهمر: در وهله نخست خود را يك زن مسلمان مي‌دانم و رمز موفقيت زنان مسلمان رعايت عفاف است؛ خيلي مهم است كه زنان بدانند عفاف رمز موفقيت در همه عرصه‌ها حتي عرصه اقتصادي است هم‌اكنون در ماه رجب كه ماه نيايش با خداوند است براي كارگران كه بتوانند اعمال معنوي اين ماه بزرگ را انجام دهند هيچ گونه سختگيري نكردم، بلكه آنها را براي شركت در اعتكاف نيز تشويق كردم.

*فارس: به نظر شما ترويج معنويت در بين جوانان آيا باعث رشد و پيشرفت جامعه مي‌شود؟

كيوانمهر: مقايسه بين زمان حال و گذشته نشان از رشد قابل توجه ايران در تمام عرصه‌هاي اجتماعي دارد؛ پيشرفت در ارتقاي كيفيت ماشين‌آلات صنعتي، بالا رفتن علم همچنين حضور زنان در عرصه‌هاي اقتصادي نشان از پيشرفت ايران در همه زمينه‌ها دارد. درك پيشرفت ايران در عرصه‌هاي مهم نياز به بصيرت در اين زمينه دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *