کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرين وداع با پدر هوش مصنوعي ايران

22 تير 1389 ساعت 9:10


پيكر زنده ياد پروفسور كارولوكس، پدر هوش مصنوعي ايران صبح امروز با حضور جمعي از دانشجويان و اساتيد و جامعه علمي دانشگاهي كشوراز مقابل دانشكده فني دانشگاه تهران تشييع شد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه با حضور رييس دانشگاه تهران، رييس سازمان انرژي اتمي ايران، معاون علمي سابق رييس جمهور، تعدادي از نمايندگان مجلس و جمع كثيري از دوستداران، شاگردان و همكاران آن مرحوم همراه بود، همسر دكتر كارو لوكس در سخناني اظهار كرد: كارو لوكس فرزند اين آب و خاك بود، در ايران به دنيا آمد، در دانشگاه تهران رشد كرد و به درختي پرثمر تبديل شد كه هزاران دانشجو از آن بهره برده و هر كدام از آنان امروز به درختان پرثمري تبديل شده‌اند كه در ايران و جهان خدمت مي‌كنند.


وي افزود: استاد به ما ياد داد كه چگونه شكيبا باشيم و در بدترين شرايط به دنبال يافتن بهترين‌ها باشيم، در ناكامي‌ها ديگران را سرزنش نكرده و علت آن را در خودمان جستجو كنيم، چگونه همنوع خود را دوست داشته باشيم و چگونه ديگران را در اولويت قرار دهيم.


اين عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در پايان با اشاره به اينكه دليل مرگ دكتر لوكس بيماري سرطان نبود تصريح كرد: او يكسال تمام با بيماري سرطان روده مبارزه كرد و بر بيماري اش غلبه كرد اماعلت اصلي مرگ او زخم ايجاد شده در اثر پلوروسكوپي روده و تبديل آن به عفونت بود كه باعث شد در غروب 17 تير ماه 1389 در بيمارستان امام ديده از جهان فرو بندد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمود كمره‌اي، رييس ‌پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران نيز در اين مراسم در سخناني اظهار كرد: دكتر لوكس به دانشكده فني، دانشجويان و همكاران عشق داشت و فردي بسيار سخت كوش، صادق، ساده زيست و مهربان بود كه ضايعه نبود ايشان در بين ما و جامعه علمي كشور به راحتي جبران پذير نيست. اميدواريم كه شاگردان و همكاران جوان تر استاد بتوانند تا حدودي جاي خالي اين مرحوم را در عرصه علمي كشور پر كنند.

دكتر جبه دار مارالاني يكي از اساتيد استاد لوكس نيز در سخناني با اشاره به نبوغ ذاتي و روش تحصيلي حل مسائل پروفسور لوكس ، افزود: ايشان پس از فارغ التحصيلي ‌در دانشگاه تهران به دانشگاه بركلي كاليفرنيا رفت و از آنجا كه تحقيق برجسته‌اي در آنجا انجام داد به عنوان دستيار تحقيق مشغول به كار شد اما با وجود اينكه پيشنهاد استخدام از دانشگاه بركلي را داشت براي ادامه فعاليت به دانشكده فني دانشگاه تهران برگشت.

اين استاد مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تهران گفت: استاد لوكس به دانشكده فني علاقه بسياري داشت. وي در زمينه مهندسي نيز فردي برجسته بود كه خودش را به حوزه خاصي محدود نمي‌كرد .

جبه دار مارالاني تصريح كرد: پروفسور لوكس معتقد بود كه سيستم آموزشي دانشگاه بايد از آموزش محور به پژوهش محور تغيير كرده و الگوي آموزشي آن هم از الگوي فعلي كه صرفا انتقال اطلاعات است به الگوي كمك در يادگيري و نظارت بر آن تغيير پيدا كند و بر همين اساس بود كه شيوه تدريس و امتحانات او با ديگر اساتيد دانشگاه فرق مي‌كرد.

وي در ادامه با اشاره به كسب جوايز بسيار مانند عنوان پژوهشگر نمونه كشور، چهره ماندگار در سال 85 و ... توسط استاد لوكس، خاطر نشان كرد: يكي از دغدغه‌هاي اصلي دكتر در اواخر عمرش چاپ كتاب بود كه نهايتا به آن نيز دست پيدا كرد و با انجام اين مهم تمام فعاليت‌هاي خود را در عرصه علمي كشور كامل كرد.

وي در اشاره به برخي از سوابق علمي و پژوهشي پروفسور لوكس عنوان كرد: او در زمينه كنترل سيستم‌هاي هوشمند فعاليت‌هاي ارزشمندي انجام داد و نهايتا بنيانگذار و اولين رييس پژوهشكده سيستم‌هاي هوشمند مركز تحقيقات فيزيك نظري شد. اوسپس قطب علمي كنترل و پردازش هوشمند دانشگاه تهران را راه اندازي كرد.

اين استاد دوران تحصيلي پروفسور لوكس در پايان با بيان اينكه دكتر لوكس همكاري گسترده‌اي با همكاران خود در حوزه‌هاي هوش مصنوعي، مهندسي نرم افزار، IT و مخابرات داشت اظهار كرد: گرچه جاي خالي او در بين ما بسيار احساس مي‌شود اما اگر عمر را بر اساس دستاوردها بسنجيم با توجه به عملكرد پژوهشي استاد ايشان عمر طولاني و مفيدي داشته كه اثر آن در جامعه ماندگار است.

به گزارش ايسنا، دكتر کارو لوکس (Caro Lucas)، استاد دانشكده فني دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته سيستم‌هاي هوشمند شامگاه پنج‌شنبه در تهران درگذشت.

وي در سال 1328 در اصفهان متولد شد. وي كه تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در مدرسه كوشش تهران سپري كرده بود دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد را تا سال 52 در رشته مهندسي برق در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و در سال 55 تحصيلات دكتري را در دانشگاه كاليفرنيا در «بركلي» به پايان برد.

استاد لوكس كه بنيانگذار و مدير «قطب كنترل و پردازش هوشمند» (Center of Excellence for Control and Intelligent Process) دانشكده‌ مهندسي برق دانشگاه تهران بود علاوه بر تدريس در دانشگاه تهران، مدت‌هاي كوتاهي به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌هاي بزرگي چون بركلي، گاريونيس، تورنتو و UCLA نيز به تدريس و تحقيق مشغول بوده و چند سالي مديريت «پژوهشكده سيستم‌هاي هوشمند» در مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات (پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي) را بر عهده داشته است.

وي، محقق «مركز بين‌المللي فيزيك نظري» (International Center for Theoretical Physics) و «مركز بين‌المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي» (International Center for Genetic Engineering and Biotechnology) در «تريسته‌» (Trieste) ايتاليا، عضو «انستيتو رياضي كاربردي» (Institute of Applied Mathematics)، عضو «فرهنگستان علوم چين» ‌(Chinese Academy of Sciences) محقق «انستيتو تكنولوژي الكتريكي هاربين» (Harbin Institute of Electrical Technology)، دستيار تحقيق (Research Associate) شركت پژوهشي، توليدي اونتاريو، دستيار تحقيق (Research Associate) آزمايشگاه پژوهش‌هاي الكترونيكي (Electronic Research Laboratory) دانشگاه كاليفرنيا در بركلي بود.

از جمله زمينه‌هاي پژوهشي مورد علاقه استاد لوكس، «محاسبه‌هاي زيستي» (Biological Computing) «هوش محاسبه‌اي» (Computational Intelligence)، «سيستم‌هاي نامشخص» (Uncertain Systems) «كنترل هوشمند» (Intelligent Control)، «شبكه‌هاي عصبي» (Neural Networks)، «سيستم‌هاي چندعاملي» (Multiagent Systems)،«ديتا ماينينگ» (Data Mining)،«مدلسازي مالي» (Financial Modeling) و «مديريت دانش» (Knowledge Management) بود.

اين چهره ماندگار علمي كشور متجاوز از 150 مقاله در مجله‌ها و 300 مقاله در كنفرانس‌هاي علمي ارائه كرده است.




کد مطلب: 124536

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/124536/آخرين-وداع-پدر-هوش-مصنوعي-ايران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com