کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده ضایعه ای به نام مصوبه؛

چه کسانی به عنوان وکلای جاسبی نقش بازی کردند؟

31 خرداد 1389 ساعت 7:36

روز گذشته در کمال ناباوری مجلس شورای اسلامی با رای قابل توجهی، با وقف دانشگاه آزاد موافقت و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اساسنامه جدید برای دانشگاه آزاد را خلاف قانون دانست. اما این مصوبه و اقدام روز گذشته مجلس پشت پرده ای داشت که دانستن آن حق مردم است.


به گزارش خبرنگار سیاسی جهان آنچه روز گذشته به نام طرح فوریت دار وارد صحن علنی می شود، نسخه بروز شده طرحی است که اولین بار در آذر ماه سال 87 مطرح شد و در همان زمان به دلیل خلاف قانون بودن توسط لاریجانی رئیس مجلس،از دستور کار خارج شده بود.

با این حال طرح مذکور مجددا روز شنبه با هماهنگی صورت گرفته با یک عضو هیات رئیسه مجلس و در شرایطی که نمایندگان از آن خبر نداشتند، مجددا در دستور کار قرار می گیرد.

اما چرا این مصوبه 2 سال پیش و تاریخ مصرف گذشته، مجددا مطرح می شود؟

2 هفته پیش یاران جاسبی در خارج از مجلس به همراه وکلای جاسبی در مجلس طرحی را همراه با فوریت به مجلس می برند که نمایندگان مجلس با یک فوریت آن موافقت می کنند.این طرح برای بررسی بیشتر باید به کمسیون مربوطه می رفت که بنا بر اصرار برخی نمایندگان و به دلیل حقوقی بودن وقف، برخلاف انتظار عباسپور و دوستانش به کمسیون حقوقی مجلس می رود و عملا از دست آنها خارج می شود.

با این حال تلاش می شود هرچه سریعتر طرح مذکور به صحن علنی بیاید.هفته گذشته طرح وقف دانشگاه آزاد همزمان با خبر جابجائی قریب الوقوع جاسبی در رسانه ها ، برای ورود به صحن علنی آماده می شود.اینبار کسی که تلاش می کند این طرح به صحن علنی آورده شود فردی نیست جز اسدالله بادامچیان.

اما مجددا تعدادی از نمایندگان با طرح آن در صحن علنی، در حالی که هنوز بسیاری از طرحهای فوریت دار در نوبت بررسی در صحن علنی هستند مخالفت می کنند و هیات رئیسه نیز از ان حمایت می کند.

یاران جاسبی که فرصت را از دست رفته می بینند دو استراتژی را همزمان در پیش می گیرند.از طرفی تلاش می کنند با رای یک دادگاه اجرای مصوبه را موقتا عقب بیاندازند و از طرف دیگر تصمیم می گیرند که اینبار طرح 2 سال پیش را که البته تاریخ مصرف آن نیز گذشته بود بروز کنند و مجددا وارد صحن کنند.طرح دیروز همان طرح آذر ماه سال 87 است که با توجه به مسائل روز تغییر کرده است.

تغییر این طرح نیز کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده انجام می شود.به این طرح تاریخ گذشته، 2 پیشنهاد اضافه می شود که از این 2 پیشنهاد تنها یاران جاسبی و وکلای او در مجلس خبر داشتند.2 پیشنهاد اضافه شده یکی توسط منادی و نورا در تاریخ 29 خرداد در رابطه با تبصره 2 ماده یک اضافه می شود که تاکید می کند هیچ تغییری نباید برخلاف اساسنامه اولیه دانشگاه آزاد تصویب شود و یکی هم توسط عباسپور در خصوص وقف اضافه می شود.

اما موضوع مهمتری وجود دارد که نشان دهنده زدوبند کمسیون آموزش و عباسپور با هیئت رئیسه مجلس است.این طرح همانطور که گفته شد یک فوریت آن در آذر ماه سال 87 تصویب شده است. کمسیون آموزش برای این طرح یا پیشنهاد داده و یا نداده است.اگر پیشنهاد داده است که دیگر قابل پیشنهاد جدید نیست و اگر پیشنهادی نداده است، هیئت رئیسه باید اعلام کند که نمایندگان پیشنهاد خود را بدهند که اینکار صورت نگرفته است و معلوم نیست چه وقت و توسط چه کسی و با کدام اعلام قبلی این پیشنهادات اضافه شده است.

اما بالاخره طرح به صحن علنی می آید.در این مرحله نوبت به نقش آفرینی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس می رسد.

قبل از صحبت کردن موافق و مخالفان طرح، دهقان نماینده طرقبه و چناران و عضو هیات رئیسه مجلس یک تذکر و یک اخطار به رئیس مجلس می دهد.

تذکر دهقان این بود که این طرح یکبار به دلایل مغایرت با شان مجلس از دستور کار خارج شده است و بررسی مجدد آن کار عبثی است چرا که برخلاف قانون اساسی است و طبیعتا شان مجلس با پرداختن به این موضوع زیر سوال می رود.

یک اخطار قانون اساسی هم می دهد؛ با این توضیح که شورای عالی انقلاب فرهنگی  شان ولایی دارد و مجلس و یا هر نهاد دیگری بجز رهبر انقلاب نمی توانند مصوبات آنرا تغییر دهد.

مطابق قوانین مجلس از دستور خارج کردن طرح با توجه به تذکر نمایندگان، جزء اختیارات رئیس مجلس است اما اخطار باید به رای نمایندگان گذاشته شود.

لاریجانی به اخطار می پردازد.در مورد اخطار نیز ابتدا می گوید که "البته مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباطی با نظرات رهبر انقلاب ندارد" و عملا شرایط را برای رای نیاوردن اخطار مهیا می کند.نهایتا اخطار با 85 رای موافق رای نمی آورد و لاریجانی در این مرحله می گوید که "البته اخطار وارد است" و به این ترتیب نظر مخالفان را هم جلب می کند.

از میان مخالفان طرح نقش دهقان و زاکانی و نادران بیش از دیگران است.در بین مخالفان از نمایندگان نزدیک به دولت نیز خبری نبود و گفته می شد برخی از آنها در سفر بوده اند.

اما همه چیز از قبل مهیا شده بود و وکلای جاسبی با بسیاری از نمایندگان رایزنی و لابی لازم را کرده بودند.در این بین برخی نمایندگان تصمیم می گیرند که آبستراکسیون کنند و با خروج دسته جمعی از مجلس فرصت رای گیری را به مجلس ندهند که این تصمیم نیز با مخالفت تعدادی از نمایندگان اصولگرا کنار گذاشته می شود و نهایتا اتفاقی می افتد که زشتی آن تا تاریخ است از کارنامه مجلس پاک نخواهد شد.


کد مطلب: 121177

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/121177/کسانی-عنوان-وکلای-جاسبی-نقش-بازی-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com