کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک محاسبه ساده!

آیا با پرداخت یارانه نقدی فقرا حذف می شوند!؟

9 خرداد 1389 ساعت 8:33

رئیس مرکز آمار ایران اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که تا مدتها مسئولین وزارت رفاه و بانک مرکزی از انتشار آن خودداری می کردند.





به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان بر اساس آمار جدید، 10 میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر مطلق و 30 میلیون هم زیر خط فقر نسبی قرار دارند.

اگر مطابق شاخص های مرسوم، خط فقر مطلق را روزی 2 دلار در نظر بگیریم، می توان گفت که نزدیک 10 میلیون نفر در ایران هستند که در ماه کمتر از 54 هزار تومان درآمد دارند.

اما رئیس محترم جمهور تا به حال به کرات تاکید کردند که با پرداخت یارانه نقدی، ریشه فقر از جامعه کنده می شود و دیگر فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت.

ضمن اینکه امیدواریم این اتفاق بیافتد اما بررسی این ادعا خیلی مشکل نیست.فرض کنیم دولت بتواند با تاخیر برنامه ریزی شده، آزاد سازی قیمت ها را از نیمه دوم سال اجرا کند.به این ترتیب دولت می تواند 35 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را در کشور توزیع کند.

به این ترتیب دولت 50 درصد این 35 هزار میلیارد تومان را میان 62 میلیون نفر از جمعیت ایران که فرم یارانه پر کرده اند توزیع خواهد کرد.

یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که به هر فرد ایرانی حداکثر 23 هزار 500 تومان می رسد.اگر فرض انصراف وزرا و برخی خیرین از دریافت یارانه نقدی را هم حساب کنیم به هر ایرانی حداکثر 25 هزار تومان می رسد.

مقایسه دو عدد 25 هزار تومان و خط فقر 54 هزار تومانی نشان می دهد که فقرا چه سرنوشتی را پیدا می کنند.

البته فرض می کنیم، تورم صفر درصد است و هیچ بار جدیدی به دوش فقرا اضافه نشود.از فقرای خط نسبی هم فعلا می گذریم.


کد مطلب: 116912

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/116912/آیا-پرداخت-یارانه-نقدی-فقرا-حذف-می-شوند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com