جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۷۸

عصبانیت شدید دایی از شعار: ...محبوب افغانستان!

جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب: 107170
دايي در پايان در مورد توهين هواداران تراكتورسازي نسبت به دروازه بان و باشگاه پرسپوليس گفت: من به مردم افغانستان احترام قائلم.
به گزارش سرویس ورزشی جهان ، وی ادامه داد : چرا در توهين‌ها از افغاني‌ها استفاده مي‌كنيد؟
 آنها برادران ما و مردم شريفي هستند. به هر حال توهين كار خوبي نيست و اميدوارم كميته انضباطي در اين زمينه تصميم خوبي بگيرد.
 
گفتنی ست در این دیدار تماشگران تراكتورسازي شعار :محبوب افغانستان،پرسپوليس -پرسپوليس ,و محبوب آذربایجان تراختور-تراختور را سر می دادند .
https://jahannews.com/vdcd550fzyt0zf6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd550fzyt0zf6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا که ترکا ....................................................................
Iran, Islamic Republic of
ببخشید این کجاش توهینه؟ما هم به افغانیا احترام میذاریم اگه در شعارمون توهینی میبینید به ما هم بگید!?
Iran, Islamic Republic of
تیم فارسا هستش دیگه. افغانی ها هم کشور دوست همسایه و همزبانتونه خوب . ناراحتی نداره?!
Iran, Islamic Republic of
.....
ماندان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این کجاش توهینه در یکی از مسابقات پرسپولیس مجری برنامه ورزشی با خوشحالی یه نامه از افغانستان خوند که از طرفدارای پرسپولیس بود .
مثل اینکه آقای دایی یادشون رفته در ورزشگاه آزادی چه فحش هایی از هوادران خودی شنیدند که به زمین و زمان بد و بیراه می گن !!!
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان يك ترك آذري واقعا از اين رفتارها احساس تاسف مي كنم و البته به نظرم مي رسد كه بسياري اعم از برخي رسانه ها و برخي افراد نا آگاه دست به دست هم داده اند تا چنين موجي راه بيندازند مگر تراكتور سازي يك تيم ايراني نيست؟ چرا اين تيم را در مقابل ديگر تيم هاي ايراني قرار مي دهيد؟ ....................
Iran, Islamic Republic of
.... اصلا چنین مفهومی :"عصبانیت شدید" ....
در ضمن محبوب افغانستان مگه توهینه؟؟؟؟!!
یک عده متاسفانه همیشه دنبال کوچکترین بهانه اند که دعوای ترک و فارس راه بیندازند
علی دایی که خودش ترکه ، تراکتورسازی هم که یک تیم ایرانیه . دیگه این وسط افغانستان چکاره س که می خواهند پرسپولیس را به آن بچسبانند ؟ اصلا افغانستان فوتبال دارد ؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
انماالمومنونه اخوه
Iran, Islamic Republic of
خودتون مي گيد ......
از اين ها توقع بيشتري نيست
Iran, Islamic Republic of
به قول آقای یوسفی پرسپولیس و استقلال بین الملی هستند چون در افغانستان طرفدار دارند وقتی خودتون می گید چرا ناراحت می شید
Iran, Islamic Republic of
ترکا گل به سرند، ..............
Iran, Islamic Republic of
ای ...... واقعا دیگه اخرشین ......
Iran, Islamic Republic of
بازم آفرين به دايي به هموطنان آذري يادآوري ميشود مگر توهين و اهانت كار خوبي است
Iran, Islamic Republic of
بعداز اينكه كتاب بادبادك باز آقاي خالدحسيني را خواندم، متوجه شدم كه اكثر افغاني هايي كه به كشور ما مهاجرت كرده اند و به هزاره معروف هستند، شيعياني هستند كه سالها توسط دولت و مردم افغانستان به جرم شيعه بودن، تحت استثمار بوده اند. كساني كه با آنها مثل آشغال رفتار ميشده و بچه هايشان را از دوستي با آنها برحذر ميكردند،فقط به اين دليل كه شيعه بوده اند. بعد از حمله شوروي و حتي بعد از اشغال توسط آمريكا، اولين گروهي كه سركوب شدند وهنوز تحت آزار وتوهين هستند، همين هزاره اي ها مي باشند. مسلما بسياري از افغاني ها در ايران، ...... زيادي انجام دادند، همانطور كه ايراني ها در ژاپن آبروي ما را بردند. اما همه را به يك چشم نبايد نگاه كرد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا که فارسا ........
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
نظر من كه طرفدار سپاهان هستم به عنوان يك بيطرف:

اين نشون ميده پرسپوليس يك تيم بين المللي است با طرفدارهاي بسيار در افغانستان
و تراكتور با طرفدارهاش در كشور تركيه و آذربايجان تيم بزرگيه.
وبه هيچ وجه اين توهين نيست.
مگر مجریان تلویزیون و آقای پیروانی ادعا نمی کردند که پرسپولیس بین المللی است و حتی سیما در گزارشی از محبوبیت این تیمهای تهرانی در کابل خبر می داد. پرسپولیس محبوب افغانستان واقعیت دارد و و توهین هم نیست. تراکتور در همه جا هوادار دارو کاش امکانش بود تا عکسهای هواداران رو در ترکیه و کانادا و آمریکا براتون میل می کردم
Iran, Islamic Republic of
کمی منطقی فکر کنید .................... منظور دایی رعایت وحدت وادب بود
بالاخره هم ترکهاخوبند و هم دایی
Iran, Islamic Republic of
افغانستانها(خراسانیها) همزبان همنژاد و همفرهنگ ما هستند.بسیاری از فارسی زبانان افغانستان طرفدار پرسپولس و استقلال هستند
Iran, Islamic Republic of
از جهان خواهش میکنم نظر منو بذاره خواهش میکنم..= علی دایی که با وجود این همه عرق ملی! در پایان فوتبالش مورد توهین هواداران در تهران و جاهای دیگه قرار میگرفت (توسط فارسا) به این نتیجه رسیده که به عنوان یه ترک!! اگه هز هواداران ترک انتقاد کنه میتونه خودشو واسه اونها ........کنه نمونه اش در دعوای هواداران با فردوسی پور و نمونه دیگه اش این ..واسفا..
Iran, Islamic Republic of
خوب اين رو خودپرسپوليسي ها ميگن و به اين افتخارميكنن كه درافغانستان طرفداردارن پس بيهوده ناراحت نشن . اكثرطرفداران تراختوردرتركيه و آذربايجان و كشورهاي اروپايي و پيشرفته دنياست واين يه واقعيته و اين موضوع نبايدباعث حسادت عده اي بشه . دايي هم به جاي اين حرفهانبايد اصليت خودش روازيادببرد و .......... آنهمه طرفدارن تراختوردايي روتشويق كردن .... باد .
Iran, Islamic Republic of
ای طرفدارهای تراکتور

هر چی دلتون میخواد بگید..... تیم پرسپولیس محبوب هست و با این شعارها هم محبوبیتش رو از دست نمیده
Iran, Islamic Republic of
اونایی که تراکتور می نوشتند و تراختور می خوانند الان اینقدر گستاخ شده اند که تراختور می نویسند تا راحتتر تراختور بخوانند!!!!
من خودم ترک زبانم اما نه آذری زبان میخواهم بدونم چه کسی به اینا گفته محبوب کشورهای اروپایی و... هستن تمام هرفای ....در برنامه 90 همه دیدیم . من به ترک زبان بودم خود شرمنده شدم
Iran, Islamic Republic of
كار اشتباهي بوده ولي توجه داشته باشيد كه فيلم ضد ايراني را هم همين چند روز قبل افغان ها در سيمايشان پخش كردند.
امان از اين دورويي ...
همش تقصیر احمدی نژاده!!!!
واقعا كه اين ......خيلي آي كيوشون بالاست هااااااااا
منظور از اين شعار توهين نيست كه بابا .چ.ن شما خودتونو تافته جدا بافته از هم زبوناتون تو افغانستان مي دونين فكر مي كنين به شما توهين شده .
مگه اصلا ........ اصيل همون افغاني نيست ؟ نبايد اينگونه شعارها توهين حساب بشه .
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم .... افغانیها برادر ما آریاییها هستند افغانیها هر چی باشن فارسی زبان هستند و از نژاد پاک آریا.
برادران آریایی تون خوب حقتون رو گذاشتن کف دستتون!

تلویزیون افغانستان فیلم 300 رو پخش کرد. فیلم پرسپولیس رو هم بذارند برادریشون کامل میشه! حیف پرسپولیس که محبوب یه مشت ...................!
Malaysia
محبوب .....................................تراختور تراختور
Malaysia
محبوب مغولستان تراختور تراختور!!!
Iran, Islamic Republic of
سلام.
خدارو شکر میکنم که زمان هخامنشیان این..... نبودن(معلوم نیست کجا بودن!!!).باز به ما /......که اینقدر تمدن داریم و میتونیم نوشته تراکتور رو تراکتور بخونیم!
درمورد فیلم 300، هرکی هرچی میخواد پخش کنه، ما که خودمون میدونیم اجدادمون کی ها بودن.اگه قرار به طرفدارای ترکیه و آذربایجانه، که باید بگیم اونها ایرانیهای مقیم کشورهای دیگه هستن ،وگرنه یه ترک ترکیه ، طرفدار بشیگتاش و گالاتاسرای هس یا تراکتور؟یه چیزی بگین که به ........برنخوره!
Iran, Islamic Republic of
.... اصلا چنین مفهومی :"عصبانیت شدید" ...!!!!
این چیه؟؟؟ داداش اگه میخوای تایید نکنی خب نکن. !

بازهم میگم : مصاحبه ی علی دایی رو کامل بذارید. بهیچوجه تیترتون "عصبانیت شدید" از صحبتاش برداشت نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
استقلال و پرسپوليس ، محبوب افغانستان

وحید پیمان از شهر پارسی هرات افغانستان
Iran, Islamic Republic of
استقلال و پرسپوليس ، محبوب افغانستان

من از افغانستان مي نويسم ، جاييكه مردمش به همسايگي و همزباني احترام خاصي قايل اند ، سرزميني كه روزگاري ميزبان اولين بازي خارجي تيم ملي فوتبال ايران و ميزبان اولين بازي خارج از خانه تيم فوتبال تاج يا استقلال امروزي ايران بود.

روز شنبه از تلويزيون ايران صداي تماشاگراني را شنيدم كه فرياد مي زدند ، پرسپوليس – محبوب افغانستان .

من نيامدم كه به مردم ترك تبار ايران كه خود در طول تاريخ قرباني نتايج كارها ، رفتار ها و اعمال روزمره شان بوده اند ، از آنچه بر آنها مي گذرد يادآوري كنم ، بلكه تنها آمده ام تا بگويم كه بله ! درست فرموديد ، بگذاريد با افتخار اعلان كنم كه مردم ما به دو تيم پر طرفدار كشور همزبان ، همسايه ، هم كيش و همدرد علاقه اي قابل وصفي دارند.

پشت بام خانه هاي افغانها پر است از ديش ها و قاب هاي ماهواره اي كه رخ سوي ايران نموده اند تا مسابقات هفته وار ليگ برتر ايران و تيم محبوب شان استقلال يا پرسپوليس را تماشا كنند .

فوتبال در اينجا هر روز بهتر از ديروز مي درخشد و پله هاي ترقي را با قدم هايي بزرگ طي مي كند ، محبوبيت استقلال و پرسپوليس حتي صدر ليگ برتر منطقه غرب افغانستان را هم متاثر كرده تا آنجا كه تيم فوتبال استقلال هرات قهرمان چند دوره گذشته ليگ بوده و پرسپوليس هرات نيز رقيبي كه استقلال را سايه به سايه دنبال مي كند.

تا آنجاييكه من خبر دارم در افغانستان به تعداد 38 تيم فوتبال با نام استقلال .. مانند استقلال هرات – استقلال كابل… و 35 تيم پيروزي يا پرسپوليس ايجاد شده اند كه همه اين تيم ها در مناطق خودشان يا صدر نشين اند يا رقيبان جدي صدر نشينان.

بدون شك اين تيم ها توسط كساني شكل گرفته كه هوادار پر و پاقرص استقلال و پيروزي كشور همسايه شان بوده اند.

اين گزارش را يكسال قبل منتشر شد را بخوانيد :

يکی از نکات جالب و قابل توجه که در میان جوانان افغان دیده می شود علاقه شدید آنان به دو تیم فوتبال عمدتا پر طرفدار استقلال و پیروزی کشور ایران است. در شهر هرات در همسایگی کشور ایران که مردمانی ورزش دوست و فوتبال پسند دارد دو تیم ورزشی مطرح بنام های استقلال و پیروزی را نیز دارد که البته تیم فوتبال استقلال در شهر هرات چندین بار مقام های مختلفی را بدست آورده است. جوانان افغان بیش از آن که طرفدار تیم های استقلال و پیروزی هرات باشند هوادار تیم های سرخابی پیروزی و استقلال تهران هستند. در بسیاری از خانواده ها در شهر هرات اعضای خانواده طرفداران یکی از این دو تیم هستند برای مثال خانواده ای را سراغ دارم که هشت تن از اعضای ان خانواده هوادار یکی از دو تیم هستند. 5 عضو همین خانواده هواداران استقلال و 3 تن دیگر هوادار تیم پیروزی تهران هستند. از آنجاییکه تلویزیون های ایران همراه با چند شبکه تلویزیونی کشور افغانستان در ماهواره آسیا ست قابل دریافت هستند شبکه ی سه سیمای دولتی ایران یک شبکه ی پر طرفدار میان افغانها است . افغانهای طرفدار سرخابی ها همواره از طریق پخش زنده فوتبال بازی این دو تیم را تعقیب می کنند. تعقیب بازی ها استقلال و پیروزی در روزهای اخیر با توجه به آخر شدن مسابقات به شدت افزایش یافته است ، تا جائیکه من بارها دیده ام بسیاری از جوانان کارهای معمول خود را ترک و برای دیدن مسابقات به خانه های شان می روند. حتی من کسانی را دیدم که از رفتن به مدرسه در روزهای مسابقات این دو تیم خودداري مي كنند . در افغانستان بویژه شهر هرات بدون شک تیم فوتبال استقلال تهران نسبت به سایر تیم های ایرانی هواداران بیشتری دارد. تیم فوتبال پیروزی با اندک اختلاف بعد از استقلال در رده دوم قرار دارد. البته تیم فوتبال استقلال ایران سفرهایی نیز به افغانستان داشته است بطوری که این تیم اولین بازی خارج از کشور خود را در افغانستان و در مقابل تیم ملی فوتبال افغانستان سپری کرد. در آن بازی که در آنزمان تیم استقلال بنام تیم تاج معروف بوده است این تیم توانست در يك بازي دوستانه تیم منتخب شهر قندهار را 2-3 شكست دهد در میان تیم های اروپایی نیز ریال مادرید ، چلسی ، منچستر یونایتد و بارسلونا محبوبیت قابل وصفی دارند.
وحید پیمان از هرات
Iran, Islamic Republic of
آقای به اصطلاح متمدن شما هنوز در قرن 21 اینقدر سواد نداری که بدونی همون تراکتور هم یک کلمه خارجیه و شما هم بر اساس اصول زبان فارسی اونو تلفظ می کنی که اون هم تلفظ صحیح انگلیسیش نیست ، جنابالی اینقدر متمدن هستی که تحمل نداری دیگران طبق زبان خودشون یک کلمه خارجی رو که وارد زبانشون شده تلفظ کنند ، با وجود هموطنان ..... مثل شما دیگه فاتحه تمام رسم و رسو مها و زبان ترکی و کردی و ... در ایران خونده است چون هموطنان عزیز ما تحمل هیچ چیزی رو که از نظر اصول زبانی اونها اشتباهه ولی در زبان های دیگه یک اصله رو ندارند . بهتره این مورد رو در نظر داشته باشید که این همه رسوم هنر و کلمات و خلاصه فرهنگی که دم ازش می زنی که فکر می کنید همه فارسیه متعلق به تمام مردمی است که در منطقه ای بزرگ به نام ایران ساکن هستن و کشور ایران بر اثر جنگ ها و مداخلات خارجی کوچک شده این منطقه است .پس فکر نکن که صادر کننده فرهنگ فقط فارس زبانان هستند !!
اگه فکر می کنی کلمه ترختور طبق اصول زبانی زبان ترکی اشتباهه باشه قبول . اما بهتره یه فکری به حال کلمات ترکی ، آقا ، خانم ، خان ، قاشق ،قیچی ، ایل ، قاب ، تپه ، توپ ، کوچ ، اطاق ، دلمه ، قورمه ، قیمه – اوج گرفتن هزاران کلمه ایی که ترکی هستند و تلفظشون به صورت اشتباه از نظر ترکی و صحیح از نظر فارسی در زبان فارسی تلفظ می شه بفرمایید و به خاطر اینکه از تمام ملتهای منطقه برتر هستید یه چند تا کلمه فارسی معادل این کلمات رو به صورت فارسی بیان بفرمایید . ممنون می شیم تا ما رو هم به تمدن برسونید فقط بفرمایید به جای کلمه آقا / خانم چی صداتون بزنیم ؟؟؟!!!
پرسپوليس تهران ..محبوب افغانستان..اصلا استقلال م محبوب افغانستان.

..سريال برره يادم ميفته وقتي شما ها رو ميبينم

اميدوارم كه جرات داشته باشين و اين و پاك نكنين
Iran, Islamic Republic of
عزیزان لطفا این صحبت ها رو تمام کنید برادران افغان دلخور میشن اون وقت خمارتون میذارن ها!
Iran, Islamic Republic of
دايي بااين حرفهايش نشان دادلياقت آنهمه تشويق هواداران خونگرم تراختوررانداشت . حيف ازآن همه تشويقي كه نثاردايي شد .!
Afghanistan
بابد به جواب البته یکی از بینندگان شما عرض کنم که آره افغانستان هم فوتبال بلده مگر تاریخ مسابقات رانخوانده ای ایران در اولین بازی خودش با افغانستان شکست خورد!
Iran, Islamic Republic of
ببخشيدها معذرت..... . دايي گو خوردش ناراحت شد... كرد......... وقتي تو ...توهين شد اين بي غيرت.................. كجا بودش... چرا پيداش نبود... عوضي..... اگه خيليم نارحته بيا روبرو صحبت ميكنيم.... اذري هستي كه .......هستي .. يا اون توهين نبود اين توهين يا اون......... در ضمن اين دعواي تورك و پارس نيست.......
Iran, Islamic Republic of
تراکتور محبوب .....ولستان!
Iran, Islamic Republic of
یاشاسین آذربایجان
من خودم تورک هستم و به تورک بودنم افتخار میکنم و این شما ......هستید که نمی توانمید ما را تحمل کنید پس دست از سر ما بردارید تا تاریخ دوباره ....
Afghanistan
بابا .... دیگه!
از اونا که گله ای نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزبهتره ببینید کتابهای تاریخ رو در قرن حاضر چه کسانی نوشتند .ما منکر هخامنشیان نیستیم و اگر همانطور که می گن انقدر آدم های خوبی بوده کاش برخی هموطنان هم از هخامنشی ها یاد می گرفتند چون اقوام دیگر با لباسهای خودشون و فرهنگ خودشون در دیوارهای تخت جمشید ترسیم شده اند و نه با لباس یکدست پارسی و رمز دوام امپراطوری اونها هم همین بود که قصد تغییر هویت و رسوم و فرهگ مردمی را که در امپراتوری هخامنشی بودند نداشتند .
پس بهتره از اجدادتون یاد بگیرید و در ورزشگاهاتون شعارهای نژاد پرستانه ، فحش های ن ا م و س ی بر علیه اقوام ایرانی ندید . تماشاگران ترختوری تا این دو بازی اخیر با تیم حریف کاری نداشتند حتی حریفان تشویق هم می شدند ، آغازگر این شعارها خودتون و کمیته انظباطی بودید که با اینکه این ناسزا ها گوش فلک رو کر می کرد ولی ایشون نمی شنیدند ، این به نظر من توهین نه به پیروزیه و نه به افغان ها اگه از این شعار ناراحت شدید اول ورزشگاه های خودتون رو اصلاح کنید که خودی و غیر خودی نمی شناسه و حتی به اتوبوس های شهر خودتون هم رحم نمی کنید اخه شما متمدن هستید !!! حالا ما تمدن نداریم و یه همچین شعاری دادیم !!
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه شما که می پرسید زمان هخامنشی ها ...... کجا بودند : حتما" اسم تمدن سومر رو شنیدید که در تحقیقات اخیر ثابت شده که جزو ترک های قدیم بودند و کلماتی که در لوح های نوشته شده بدست اونها پیدا شده ارتباط مستقیمی با زبان ترکی داره .مثلا" کلمه قم یا قوم معادل شن یا شنزار که در دو. زبان یکی است و االان شهر قم هم همین معنی رو میده .
و یا تمدن های شکوفاترمثل ایلام ، مانا ،اورارتو و... که اصلا" ارتباطی با پارس ها نداشتند و طی 50 سال سلطنت پهلوی به عمد یا سهل انگاری اثار اونها با بی اعتنایی از بین رفت و یا تاخریب شد
عرض کنم رضا خان میرپنج که اگه سردار ایرملو (ترک) نبود از فلاکت وبدبختی می مرد بعد از اینکه به جایی رسید برای خودش نام پهلوی رو جعل کردو اینقدر عقده زیر دست بودن ترک ها ایشون رو آزار می داد که هر جا اثری از اونها بود پاک کرد و حتی به نام شهر ها و مکان ها هم رحم نکرد و اونها رو با فارسی ترجمه کرد و یه شجره نامه که اونو به یکی از شاهان ایرانی برسونه واسه خودش ساخت . هخامنشی ها از خودشون چیزی نداشتند حتی تاریخ نویسان یهودی که قصد بزرگنمایی داشتند اعتراف کردند که اونها از لحاظ هنر و صنعت از اقوام بومی منطقه خیلی پست تر بودند واسه همینه که تخت جمشید الگو برداری شده از هنر یونان ، ماد ، اشور ، اورارتو و غیره است .

در این بین صهیونیست ها و انگلیس ها انقدر زرنگ بودند که از این بی سواد تازه به دوران رسیده برای تمام مقاصدشون استفاده کنند و هخامنشی ها رو و کوروش رو که رفتار خوبی با یهودیان داشتند انتخاب کردند تا بعدها برای رسیدن به منافع خودشون ازش استفاده کنند . چون می دونستند تا وقتی قشقایی در جنوب و آذری در شمال ایران با هویت خودش باشه و به اداب و سنت هاش پایبند انگلیسی و خارجی جایی در ایران نداره .
ولی بهتره شما هم کمی تمدن به خرج بدید و الفاظ زشت و رکیک بر علیه اقوام دیگر ایرانی در ورزشگاه ها استفاده نکنید تا یه همچین جوابی که اصلا" قابل مقایسه با نوع رفتار شما با ترختور و ترکها در شهر هاتون نیست نشنوید که فکر نمی کنم هدف توهین به پرسپولیس یا افغان ها باشه بلکه جوابی مودبانه است به اون هم توهین هواداران تیم های میزبان زمانی که ترختور مهمونش بود . چون تا زمانی که به اونها توهین نشده بود همچین موردی در ورزشگاه یادگار نبود .
حالا اگه این کار هم از نظر متمدنی واستون سخته حداقل به مربی و بازیکنای خودی ناسزا (از نوع متمدنانه )نگید !!!
شما ....... كه از افغان ها هم بدترين هم تيمتون هم تماشاچياتون!
من می خواستم به اون دوستی که نوشته مطرح کردن کوروش توطئه صهیونیست ها و انگلیسی هاست یک سئوال بپرسم: اختلاف انداختن بین اقوام ایرانی و ادعای جدایی طلبی توطئه کدوم کشوره؟........... یک ایران قوی بیشتر دردسر براشون داره یا چند کشور کوچیک که با هم دشمن باشن؟
Iran, Islamic Republic of
چرا محبوب افغانستان پرسپولیس محبوب آذربایجان تراختور!؟
بعد از بازی تراختور آذربایجان و پرسپولیس تهران در مورد شعارمحبوب افغانستان نظر ها و برداشت هایی صورت گرفته که بنده هم به عنوان یک هوادار تراختور وظیفه خود دانستم تا به عنوان یک هوادار تراختور در چند سطری نظر خود را بیان کنم .
.................... ایجاد اتحادیه کشورهای فارسی ، نشست های سالانه ، تاسیس دانشگاهها و آکادمی های زبان فارسی ، مراسم بزرگداشت شاعران فارسی گو ، .... از جمله برنامه هایی در همین راستاست.
در .... تبلیغات در اذهان عمومی چنین برداشت می شود که گویی این دو کشور افغانستان و تاجیکستان بکلی فارسی زبان هستند . گذشته از سرمایه گذاریهای فرهنگی که ............... در زمینه ترویج زبان و ادبیات فارسی در این کشورها انجام می دهد ............نیز شامل دولت های این کشور می شود این کمک ها نه در جهت اهداف انسانی بلکه در راستای اهداف ......می باشد.
........................افغانستان جزئی از خاک خود می داند چنانچه مراجعه به کتابهای تاریخی ایران وسخنان رؤسای جمهور (خاتمی احمدی نژاد) در جهت اثبات موضوع کفایت می کند.
......................................فارسی در افغانستان می کند . این سیاست ها بحدی رسید که مردم تبریز ،تابستان 88 زمان انتخابات در اعتراض به این روند فارسی پروی جمهوری اسلامی ایران شعار اگر : .......................زبانان کمتر از یک سوم را شامل نمی شود و بخش عظیمی را پشتون ها و ازبک ها تشکیل می دهند اما بر اثر سیاست های ش
........................................................................................که افغانستان را فارس زبانها تشکیل می دهند!!
Iran, Islamic Republic of
با آمدن تیم تراختور آذربایجان به لیگ برتر ایران یکباره ابهت کاذبی که تیم های مناطق ...... نشین و تهران برای خود ساخته بودند فرو ریخت و ثابت شد که جمعیت وسیعی را در ایران ترک زبانان تشکیل می دهند .
حضور ترکها در استادیوم های سراسرکشور دلیلی بر این مدعا می باشد، تیم تراختور در هیچ شهری غریب نبوده و تماشگران ترک در برخی شهرهای به .... نشین بیشتر از هوادارن فارس زبان بوده است .
با اثبات این ادعا که که تیم های پایتختی حداقل در آذربایجان هوادار ندارند شعار محبوب آذربایجان ترختور و محبوب افغانستان پرسپولیس سر داده شد . البته شعار دوم شاید درست نباشد و این شعار در اثر سیاست های شوونیستی و تبلیغات دروغین ( فارس بودن افغانستان ) در ذهنیت ملت آذربایجان گنجانده شده است که گویی افغانستان کشوری بکلی فارس است و مردم افغانستان علاقه خاصی به فارس زبانان ایران دارند !!!
افغانیها مردمانی زحمت کش هستند که در منطق فارس نشین و تهران بعلت وجود موقعیت های کاری در کارهای ساختمانی مشغول بکارمی باشند اما متاسفانه نگرش نژادپرستانه ای به این مردم در این شهرها وجود دارد و برخوردهایی دور از انسانیت با این کارگران صورت می گیرد حال آنکه بعلت نبود کار در آذربایجان و نیامدن آنها به مناطق تورک نشین ملت آذربایجان هیچ آشنایی با فرهنگ افغانستان و مردم آن ندارد و چون نوعی نگاه شوونیستی در مناطق فارس نشین و تهران بر علیه افغانیان زحمت کش وجود دارد باعث شده است تا شعار محبوب افغانستان پرسپولیس باعث ناراحتی عده ای از صاحبان این افکار شود!!!
آری اعتراض به این شعار خودش نوعی نژاد پرستی است و سر دادن این شعاردر ر استای اعتراض به سیاستهای ...... می باشد. اگر اعتراضی قرار است صورت بگیرد نباید بر علیه سر دهندگان این شعار باشد اگر کسانی از این شعار ناراحت می شوند پس چرا اعتراضی به هزینه کردن میلیون ............................................................نمی کنند و چرا جوابی به شعار ایران ....بزرگ نمی دهند!!؟

elnaz-zanjan
Iran, Islamic Republic of
.......................
این کجاش توهینه. در ضمن این همه به ترک ها توهین شده است و ما تحمل کرده ایم حالا چی شده که به خاطر یک شعار ...... است. در آخر از دست تراختور عصبانی باشید و از این عصبانیت ........
Iran, Islamic Republic of
آفرین به دایی که نشان داد به خاطر مسائل قومی پا روی اصول اخلاقی نمی گدارد.هموطنان ترک زبان از افتخار .....ها یاد بگیرید و به جای تعصبات...انسانیت را تمرین کنید.
Iran, Islamic Republic of
جالبه
نظرات ...... زبانها و توجيهاتشون درمورد اين اهانت رو خوندم
واقعا جالبه!!!!
اين كه شما به ديگران توهين ميكنين چه ربطي به اهانت ديگران به شما داره؟مگه باشگاه پرسپوليس قبلا به شما توهين كرده بود؟مگه دروازه بان اين تيم به شما توهين كرده بود؟ مگرمردم افغان به شما توهيني كرده بودند؟اين فرهنگيه كه شما ازش دم ميزنين؟!!!
وبراي اثباتش به تاريخ رجوع ميكنين؟واقعا استدلال شما در همين حد ضعيف و........ اس ؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
اللهم عجل لوليك الفرج
سلام
من اين خبر و همه كامنتها رو خومدم . چون خودم ترك اذربايجاني و معتقد به نظام مقدس اسلامي هستم. مي خواهم توضيحاتي در اين خصوص ارائه بدم
1- نه تنها توهين به اقوام بلكه اشخاص دراسلام كاملا نكوهيده است.
2- برخورد تماشاگران آذربايجاني در اين خصوص اگر حمل بر توهين باشد بايستي ريشه يابي شود يك هموطن آذري وقتي از لحاظ فرهنگي در تنگنا قرار داده مي شود در در رسانه هاي مختلف حتي رسانه ملي به زبان و هويتش توهين مي شود به نوعي احساس تحقير بر او مستولي مي گردد لذا به نوعي براي اينكه ديده شود و همچنين احساسات جريحه دار شده اش تسلي يابد به فكر تلافي است. بايستي شكرگزار باشيم كه توهينهاي ركيك در اين شعارها ديده نمي شود.
3- بنده فكر مي كنم جرقه شعار داده شده در ورزشگاه به نامه اي بر مي گردد كه بعد از بازي پرسپوليس - استقلال اقاي يوسفي در برنامه فوتبال برتر قرائت نمود.!
Iran, Islamic Republic of
آقا چرا عصبانی می شین؟دروغ که نگفتیم.همین دربی 65 یا 64 بود که تو برنامه فوتبال برتر نامه ی یه افغانستانی رو خوندن که خودشو طرفدار پرسپولیس نامیده بود
Iran, Islamic Republic of
واقعا چرا تماشگرهای تراختور قبل از این که چیزی بگن فکر نمی کنن ؟
Iran, Islamic Republic of
فارس ......... ترک
Iran, Islamic Republic of
دوستان فارس زبان من هم عمق اثر اين شعار را در دل و روح شما مي فهمم آخه من يه هموطن تركم كه به خاطر گناهي كه نكرده ام هر روز و هر شب آماج توهين ها و تمسخرهاي شما ........هستم فقط و فقط به خاطر لهجه!!!

..........
حالا يه بار ديگه به عملكرد خود فكر كنيد !
مي ترسم از روزي كه تهاجم از اين سنگين تر باشه!!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت براداران عزیز
از اینکه می بینم به تیم تراکتور(تراختور) این همه ارادت دارین خوشحالم. راجع به آون دوستی که گفته بود چرا در ایران افغانستان و تاجیکستان رو فارس نشون می دن باید گفت برادر چون تاجیک ها هزاره ها(مغول تبار) و چهار اویماق ......زبانند که در آونجا دری نامیده می شه.طبق آمارهای منابع بین المللی و نه متعصبانه در کمترین حالت 27%تاجیک ها . هزاره ها 9% و چهار اویماق ها 4% جمهیت ای کشور هستند.یعنی 40% جمعیت این کشور.پشتو که ایرانی زبانند42% و ازبک ها فقط 9% هستند . این بیش از یک سومه برادر .ضمنا در بیشترین حالت فارس زبان ها 48% جمعیت تخمین شده اند.........................ته باش و بیشتر مطالعه کن
Iran, Islamic Republic of
ایرانیهای عزیز توجه داشته باشند منظور از این شعار نوهین به مردم افغانستان نبوده بلکه هدف ابراز این نکته بوده که پرسپولیس در آذربایجان طرفدار ندارد.
اما در جواب دوستانی که بخاطر مقایسه بین افغانها و فارس زبانان ایران ناراحت شده اند باید بگویم که هر دوی شماها ........ هستید و نمی توانید منکر شوید پس همان تقدس آریایی که همیشه از آن دم میزنید را افغانها نیز دارند لدا به فارس زبانان هم اهانتی نشده است.!
Iran, Islamic Republic of
افغانستان مجاز از ایران منهای (-) آذربایجان می باشد. در ضمن مردم جمهوری افغانستان مردم بسیار شریفی هستندومخصوصا شمال افغانستان که ازبک(هم تبار ترکها) هستند و مشاهیر بزرگی همچون مولوی و امیرعلی شیر نوایی به ادبیات جهان تقدیم نموده اند.
Iran, Islamic Republic of
شعری از یک شاعر پارسیزبان افغانستان ( زنده ياد قهارعاصی )

گل نیست ، ماه نیست ، دل ماست پارسی
غــوغـــای که ، تــرنـــم دریاست پارسی
از آفـتاب معجـــزه بــر دوش می کشــــند
رو بـر مـراد و روی به فـرداسـت پارسی
از شام تا به کاشغــر از سند تا خجـــــــند
آیـیــنه دار عــالــــم بــالاســــــــت پارسی
تـاریـخ را ، وثیــــقه سبــز و شکـــــوه را
خــون مــن و کــلام مطــــلاســت پارسی
روح بــزرگ وطبل خــراسانـــیان پــــاک
چتــر شــرف چــراغ مسیـحاســت پارسی
تصویــر را ، مغــازلـه را و تـــرانـــه را
جغــرافیــــای معــــنوی مـــاســـت پارسی
سرسخت در حماسه و همواره در ســرود
پیدا بود از ایــن ، که چه زیبـاست پارسی
بانگ سپیده ، عــــرصهء بیدار باش مـرد
پیغمبر هنـــر ، سخــن راســـــــت پارسی
دنیا بگو مبـــاش ، بــزرگی بگـــو بـــــرو
ما را فضیلتی اســـت که مـا راست پارسی
Iran, Islamic Republic of
من نيامدم كه به مردم ترك تبار ايران كه خود در طول تاريخ قرباني نتايج كارها ، رفتار ها و اعمال روزمره شان بوده اند ، از آنچه بر آنها مي گذرد يادآوري كنم ،

بلكه تنها آمده ام تا بگويم كه بله ! درست فرموديد ، بگذاريد با افتخار اعلان كنم كه مردم ما به دو تيم پر طرفدار كشور همزبان ، همسايه ، هم كيش و همدرد علاقه اي قابل وصفي دارند.
United States
.........اونوقت یه عده بیکار آسمون جل هم میان این چرت و پرتارو سر هم میکنن و می کوبن تو سر هم. ..........
Iran, Islamic Republic of
با سلام
طبق امار موجود اقوام فارسی دری زبان در افغانستان حدود 50% آن کشور است.یعنی بزرگترین گروه قومی افغانستان .ضمنا این زبان زبان واسطه کلیه مردم افغانستان هم هست .در تاجیکستان هم طبق آمار 80% تاجیک فارس زبانند.
Iran, Islamic Republic of
آقا جان درسته که مردم تبریز الان ترک زبانند .ترکی الان جز هویت ماست و من به عنوان یک تبریزی به این زبان افتخار می کنم.اما این دلیل نشد تاریخ را جعل کنیم. به گواهی تاریخ زبان قبلی ما آذربایجانی ها پیش از ترک زبان شدن گونه ای از زبان پهلوی (زبانی آریایی تبار )بوده و ما از اصیل ترین ایرانی ها هستیم .من طرفدار سرسخت تراختور هستم و عاشق زبان مادری خودم هم هستم ولی به ایرانی و آریایی تبار بودنم هم افتخار می کنم .
Iran, Islamic Republic of
...
آقای عزیز ما از اول ترک بودیم 2000 سال قبل از اینکه اریاییها به این سرزمین بیان پدران ما در اینجا صاحب تمدن بودن ما هیچ وقت اریایی تبار نبودیم نه خودمان و نه زبانمان ما آذربایجانیها تاریخ 5000 ساله داریم ولی آریاییها تاریخشون 3000 ساله است. گواهی تاریخ حرفایی بود که گفتم . فقط کافییه یکی از کتابهای نگاهی نوین به تاریخ ترکان ایران یا کتاب ترکان ویا کتاب تاریخ دیرین ترکان ایران رو بخونی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اتفاقا من هم کتاب اقای زهتابی رو خوند م و هم کتاب جناب صدیق رو .تواینترنت هم بیشتر وب های دوستانی که هم عقیده شما هستند رو خوندم .اما نباید یه طرفه قضاوت کرد .شما لطف کنید کتاب های مخالف رو هم بخونید . باید بر اساس مدرک حرف زد. نوشته های مورخان قدیم می گه زبان ماپهلوی بوده و کلی هم ازش شهر و مطلب مونده.
Iran, Islamic Republic of
از پهلوی آذربایجان کلی شعر و متن مونده و اکثریت دانشمندان خارجی هم که نه تعصب دارند و نه ایرانی اند به همین نتیجه رسیدند. برای اطلاعات بیشتر یک بارهم که شده کتاب زبان باستان آذربایجان......رو بخونید .هیچ خطری نداره
Iran, Islamic Republic of
مطالب کتاب تاریخ ترکان هم اولا نظر نویسنده اس دوما مدرک کافی نداره.منهم یه زبان ترکیم افتخار می کنم ولی تاریخ رو تحریف نمی کنم و واقع بین هستم .هیچ منافاتی هم با هم نداره.من هم ایرانی ام و هم ترک زبان.هردوش جز هویت ماست.لطفا فقط یک طرفه کتاب نخونید.
ارشاد
رجوع شود به برنامه اخبار 20:30 شبکه دو با موضوع : "پرسپولیس و استقلال مرز نمی شناسد" و "پرسپولیس و استقلال کابل" و "استقلال کراچی".
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
آفرین به علی دایی ایشون برای حمایت از ملت مظلوم افغانستان
بر علیه ملت خودش واکنش نشون میده وبا این رفتار انسان دوستانش نشون میده یک آذری اصلیه نه مانند خیلیها فقط شعار یاساشین آذربایجان و سر میدن مگه همین افغانستان زادگاه مشاهیر نامداری مثل ابوریحان بیرونی ابو علی سینا ناصر خسرو نیست اینا که متولد بلخ افغانستان ند
ماه
Ireland
....