کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنی که انقلاب مخملی قرقیزستان را تمام کرد

20 فروردين 1389 ساعت 11:24



خبرآنلاین نوشت:

این روزها نام رزا اوتانبایوآ در صدر خبرهای رسانه های جهانی است . اما او که حالا گفته می شود انقلاب مخملی قرقیزها در سال 2005 را با سرنگونی دولت باقی اف به پایان رسانده کیست؟


اوتانبایوآ، زنی که انقلاب مخملی قرقیزستان را تمام کرد/تصویر

رزا اوتانبایوا رئیس دولت انتقالی قرقیزستان که روز پنجشنبه این سمت را عهده دار شد در بیست و سوم اوت سال هزار و نهصد و پنجاه در شهر اوش در جنوب قرقیزستان بدنیا امد. او در سال هزار و نهصد و هفتاد و دو از دانشکده فلسفه دانشگاه ایالتی مسکو فارغ التحصیل شد.

اوتانبایوا بعدا به مدت شش سال سمت هایی را در دانشگاه ملی دولتی قرقیزستان از جمله استاد ارشد و رئیس دپارتمان فلسفه برعهده گرفت. حیات سیاسی اوتانبایوا در سال هزار و نهصد و هشتاد و یک و زمانی که به عنوان دبیر دوم حزب کمونیست شورای منطقه ای لنین در شهر فرونز ( بیشکک کنونی) خدمت می کرد شروع شد. اوتانبایوا چندین بار به عنوان وزیر خارجه قرقیزستان انتخاب شد و اولین و تنها وزیر خارجه زن تاریخ این کشور به حساب می اید.

او در سال هزار و نهصد و نود و هفت از وزارت خارجه قرقیزستان استعفا داد. اوتانبایوا در فاصله سالهای هزار و نهصد و نود و هشت تا دو هزار و یک اولین سفیر قرقیزستان در انگلیس بعد از فروپاشی شوروی بود. در فاصله سالهای دو هزار و دو تا دو هزار و چهار نام اوتانبایوا اغلب در ارتباط با مناقشه سال دو هزار و یک گرجستان - ابخازی مطرح می شد.

او در این دوره به عنوان رئیس هیئت ویژه سازمان ملل در گرجستان فعالیت می کرد. اوتانبایوا از جمله چهره های کلیدی انقلاب رنگی قرقیزستان در سال دو هزار و پنج بود که به سرنگونی حکومت رئیس جمهور وقت عسکر اقایف منجر شد. به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری ریانوستی ،اوتانبایوا در سال دو هزار و هفت عضو پارلمان قرقیزستان شد.

او متاهل و دارای دو فرزند است.


کد مطلب: 105565

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/105565/زنی-انقلاب-مخملی-قرقیزستان-تمام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com