کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"شهرام امیری با عملیات اطلاعاتی سیا به آمریکا پناهنده شده است"

11 فروردين 1389 ساعت 11:54


 یک شبکه خبری آمریکایی مدعی شد شهرام امیری به استخدام سازمان سیا درآمده و در آمریکا اسکان داده شده است.

به گزارش خبرآنلاین روز سه‌شنبه شبکه «ای.بی.سی. نیوز» در خبری انحصاری به نقل از برخی مسوولان آمریکایی نوشت پناهندگی امیری «موفقیتی اطلاعاتی» در عملیات‌های سیا برای جاسوسی و تضعیف برنامه هسته‌ای ایران است.

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه، سخنگوی سیا این مطلب را رد کرد.

«ریچارد کلارک»، از مقامات پیشین ضد تروریستی کاخ سفید به ای.بی.سی. نیوز گفت «اهمیت این پیروزی به این امر بستگی دارد که چقدر این دانشمند [امیری] درباره برنامه هسته‌ای تفکیک شده ایران می‌داند».

او افزود «بیرون کشیدن یک دانشمند از برنامه، واقعا آن را مختل نخواهد ساخت».

به گفته برخی افراد آگاه از عملیات اطلاعاتی، ناپدیدشدن امیری بخشی از عملیات بلندمدت سیا برای پناهنده شدن او بوده‌است. به قرار مسموع سیا در ایران از طریق یک واسطه به امیری نزدیک شده، فردی که به او پیشنهاد اقامت در آمریکا داده است.

به گزارش اِی.بی.سی. به نقل از مسوولان اطلاعاتی پیشین آمریکا، از اواخر دهه 1990 سازمان سیا تلاش کرده تا مسوولان و دانشمندان ایرانی را از طریق تماس با اقوامشان که در آمریکا زندگی می‌کنند، استخدام کند.

بر اساس اظهارات افرادی مطلع، از زمان پناهندگی امیری سازمان سیا به صورت گسترده‌ای از او اطلاعات خواسته است. این افراد مدعی شدند که «امیری کمک کرد تا ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران قوت بیشتری بیابد».


کد مطلب: 103888

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/103888/شهرام-امیری-عملیات-اطلاعاتی-سیا-آمریکا-پناهنده-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com